Produktnyheter

Peugeot 208 – nya generationens småbil


Under våren 2012 lanserar Peugeot sin nya modell i småbilsklassen, Peugeot 208. Den kommer i två distinkta karossformer; 3- och 5-dörrar. Peugeot har inte tvekat att rucka på vissa normer i sin önskan att utveckla de egenskaper som succémodellerna, tillika ikonerna, Peugeot 205, 206 och 207 har och gå ett steg längre än dagens småbilar för att skapa nya Peugeot 208.
Resultatet är ett generationsskifte på alla nivåer; stilistiskt, ergonomiskt, teknologiskt och miljömässigt.
Nya generationens småbil
För att anknyta till utvecklingen vi möter i vår vardagsteknologi (telefoner, datorer, kameror, etc) lägger nya Peugeot 208 grunden till ett generationsskifte när det gäller bilar. Nya 208 är kompakt men rymlig, innovativ, bränsleeffektiv och har en hög grad av avancerad teknologi med många digitala funktioner integrerade i bilen.
Peugeots nya formspråk
Peugeot 208 är den första modellen som fullt ut har utvecklats i linje med märkets nya formspråk och höga ambitioner att skapa något helt nytt med inspiration av historiska modeller. Några av 200-seriens föregångare har blivit ikoner och dessa har legat till grund för Peugeots designteam i utvecklingen av nya 208. Den flytande grillen, signaturljusen och de bumerangformade bakljusen har utformats i harmoni med övriga linjer. Modellen är atletisk och sofistikerad i sin stil med många moderna inslag. Helhetsintrycket gör att 208:an framstår som en både mjuk, sportig och elegant bil. Det karaktäristiska bakpartiet på 3-dörrarsmodellen för designmässigt tankarna till en av seriens berömda förfäder.
Föraren blir ett med bilen
Interiören förstärker intrycket av det som utsidan ger en försmak av. Nya Peugeot 208 utmanar den traditionella uppfattningen av hur insidan på en bil ska se ut. Det stora genombrottet är förarplatsens utformning. Den är byggd kring en mindre ratt, en head-up display och en digital touch-screen som gör att bilen och föraren blir sammankopplade på ett helt nytt sätt. Detta bidrar till högre säkerhet, bättre ergonomi och bekvämlighet och inte minst en körupplevelse utöver det vanliga.
Moderna motorer
Med ett koldioxidutsläpp som är 34 g/km lägre än i 207, tar Peugeot 208 ledningen i småbilsklassen. Alla motorerna i 208 är moderna och bränslesnåla och flertalet är utrustade med den senaste generationens mikrohybridsystem, Stop&Start. Dieselmotorernas utsläpp börjar på låga 87 gram CO2/km med en bränsleförbrukning från 3,4 l/100 km och ingen av de fem dieselmodellerna släpper ut över 99 gram!!
I nya Peugeot 208 lanseras en helt ny 3-cylindrig bensinmotorfamilj. Motorerna varierar mellan 1,0 och 1,2 liters slagvolym och är mycket effektiva med ett utsläpp som startar på låga 99 gram CO2/km och en bränsleförbrukning på 4,3 l/100 km.
Lätt och kompakt men rymlig
Peugeot 208 utmärker sig genom sitt kompakta yttre och imponerande stora innerutrymmen. Modellen är också en lättviktskonstruktion med en stor andel ekologiska material. Peugeots designers har lyckats sänka vikten jämfört med företrädaren med upp till hela 173 kg! Den lättaste versionen väger 975 kg. 208 är 7 cm kortare än föregångaren och 1 cm lägre. Trots de kompakta yttermåtten är innerutrymmena större – hela 5 cm större benutrymme för baksätespassagerarna och 15 VDA-liter större bagageutrymme.
Eco-design
Hela 25 % av nya 208 är byggd av ”gröna” material, till exempel hampa och återvunnen plast, vilket gör att modellen sätter en ny standard inom Eco-design. Peugeot är först i världen med att konstruera en bakstötfångare och fläktdelar helt i ekologiska material. Plasten framställs av växtoljor istället för av fossil olja. Bara genom att använda naturmaterial i stötfångaren på Peugeot 208 görs en besparing på hela 1 600 ton fossil olja per år.
Peugeot = Körglädje
Peugeot 208 sätter Peugeots DNA, körglädje, på kartan;
-tack vare den mindre ratten får föraren en helt ny upplevelse när det gäller ergonomi och en känsla av integrering med styrningen i bilen.
-tack vare den suveräna avvägningen mellan komfort och väghållning, som är ett resultat av märkets expertis när det gäller fjädringssystem in-house, och fördelarna med ett kompakt yttre och minskad vikt på 208.