Subaru toppar även i år den prestigefyllda amerikanska undersökningen Consumer Reports. Undersökningen är den mest omfattande i USA och innefattar moment som testkörning, säkerhet och tillförlitlighet. Det är fem japanska bilmärken i toppen och Subaru rankas allra högst.
Subaru fick 75 poäng, vilket är två poäng mer än i förra årets undersökning och lägger därmed beslag på förstaplatsen. Nya Impreza, som var en av nykomlingarna i startfältet, gick direkt upp och nominerades till ”Top Pick” i sin klass.
– Subarus samtliga modeller visade sig överlägsna konkurrensen när det gäller köregenskaper och noterade var och en de högsta poängen som någonsin utdelats i testkörningsmomentet. Bidragande till Subarus genomgående höga betyg är också driftstillförlitligheten och det är fler än Consumer Reports som noterat detta, uppger Subaru i ett pressmeddelande.
Subaru är enligt ALG (Automotive Lease Guide) även i år det bilmärke som har det högsta andrahandsvärdet på den amerikanska marknaden. Såväl Legacy som Outback fick utmärkelsen i sina respektive klasser.
Subaru ökade sin försäljning i USA under 2011 för tredje året i rad och sålde 266.989 bilar, vilket innebar nytt ”all-time-high”.
Topp-12 i Consumer Reports 2012
- Subaru – 75 p
- Mazda – 74 p
- Toyota – 73 p
- Honda – 72 p
- Nissan – 67 p
- Volvo – 64 p
- Hyundai – 63 p
- BMW – 63 p
- Volkswagen – 62 p
- Ford – 60 p
- Mercedes-Benz – 58 p
- General Motors – 56 p