Artiklar

”Kunden betalar rätt pris och det är aldrig slut på hyllorna”


I ett halvår har JM Bil & Lack AB arbetat med en ny smart funktion som gör att mekanikerna slipper det tidsödande pysslet med papper och penna när de jobbar i verkstaden. Automatiskt läser de in alla delar, muttrar, skruvar, bromsvätska, smörjmedel och annat förbrukningsmaterial som går åt.
Till sin hjälp har de en liten scanner som hänger runt halsen, och med den läser mekanikern automatiskt av streckkoderna på hyllorna för de delar som plockas. På så sätt hamnar informationen om allt material direkt i scannern och kan enkelt läsas in till INFOFLEX FORDON.
Johan Mörk äger och driver JM Bil & Lack AB som har både butik och verkstad med sju mekaniker, och han är väldigt nöjd med resultatet.
– Vi ville ha ett enkelt sätt att jobba på, vi ville ha en automatisk lageruppföljning och vi ville kunna ta rätt betalt för allt förbrukningsmaterial. Därför letade vi efter en lösning med en scanner och streckkoder. Allt det här det finns ju i funktionen Orderpåfyllnad i INFOFLEX FORDON! Infoflex Data är ensamma om detta.
Personalen är ”tvärnöjd”
Johan Mörk beskriver hur tidsödande det var för mekanikern att skriva ner arbetsnummer och detaljer på arbetsordern, lämna den vidare som underlag till kundmottagaren som kompletterar och skriver fakturaunderlaget till kunden. Det är kladdiga lappar med ofullständiga eller svårlästa uppgifter som kan komma från verkstaden och det är helt naturligt att det blir så, konstaterar Johan. Mekanikerna har ju tvingats göra kundmottagarens jobb.
– Nu kan vi göra det mindre omständligt, debitera förbrukningsmaterialet på rätt sätt och det är aldrig slut i hyllorna! Mekanikerna är tvärnöjda med den här lösningen, och det är kundmottagarna också för den delen.
Ger kunden bättre information
Att debitera rätt för förbrukningsmaterialet har flera fördelar. Alla små detaljer följer med på kundens faktura och faktureras ut. Samtidigt ser kunden exakt vad som har gått åt och vilket jobb som har gjorts på fordonet. Bra, tydlig information gör att kunden känner sig trygg och nöjd.
– Vi har omkring 4 000 bilar per år. Mellan tummen och pekfingret ökar vi lönsamheten med 25 000 kr per mekaniker och år. För plåtslagare är siffran 50 000 kr per person och år.
Prickfri lageruppföljning
Att lageruppföljningen fungerar prickfritt är också en stor fördel för JM Bil & Lack AB. Numera är det aldrig slut på hyllorna.
Hur gick då själva införandet?
– Det tog ungefär en vecka. Och det är ju väldigt enkelt att beställa en ny scanner när det behövs.
”Det här har alla nytta av!”
Johan Mörk berättar att Infoflex installerade systemet på distans, parallellt med att leverantören Würth kom ut för att fylla på skåp och hyllor och sätta upp sina egna streckkoder på lagret. Hans råd till andra verkstäder är rakt och tydligt:
– Det här har alla verkstäder nytta av! Även om du har mycket att göra i det dagliga arbetet så ta tag i det, för du sparar både tid och pengar. Killarna och tjejerna i verkstaden kan jobba med det de ska. Kundmottagaren får rätt uppgifter. Kunden betalar rätt pris för allt de har fått. Och du tappar ju så enormt mycket tid varje gång du måste åka ut och köpa skruv som har tagit slut.
Så fungerar Orderpåfyllnad:

  • Mekanikern läser av reservdelens streckkoder med en liten scanner.
  • Artikelnummer överförs till datorn via USB.
  • Kunden får rätt information och betalar rätt pris.
  • Ökad debitering av förbrukningsmaterial.
  • Undviker dubbelarbete.