Artiklar

Djurtransport med tre våningar

djurtransport01-head

Den väcker uppmärksamhet, djurtrailern hos Sune Olsson Åkeri AB i Järvsö. Den är byggd utifrån personalens önskemål och olika lösningar och finesser gör att den trots sin storlek är smidig att arbeta med.

När Per Olsson backar ner djurtransporten mot Per Sälls svinhus i Bäckänge, Ljusdal, är det inget snack om saken, transporten är stor. Per Olsson är nästan två meter men ser ändå ut som en rätt liten kille när han kliver ur hytten.

Hela ekipaget mäter närmare 20 meter. Trailern är 16,10 meter lång och 4,44 hög, men kan bli 4,90 när taket höjs för att öka ventilationen på sommaren.

Trailern är specialbeställd hos Menke-Janzen i Tyskland. Alla deras djurtransporter skräddarsys efter kundens behovs och ingen är den andra lik.

Sune Olssons Åkeri beställde sin bil i februari 2008 och den skulle levereras i maj året därpå, men kom i oktober 2009. Per Olsson, barnbarn till grundaren Holger Olsson, hade velat köra in bilen under sommarhalvåret snarare än som det blev, under höst som går mot vinter.

djurtransport17_omslag

Jag hade inte kört en trailer tidigare och den är lång, men det gick bra, över förväntan faktiskt. Jag trodde att den skulle vara svårare att köra och att den skulle dra sämre i dåligt väglag, men den drar mycket bättre än jag trodde. Hittills är det vi chaufförer som satt begränsningarna, inte bilen, säger Per.

Det krävs lite av chauffören för att handskas med den långa transporten på trånga gårdsplaner och i backig terräng. Sune Olssons åkeri kör för Scan och besöker över 400 gårdar i hela Härjedalen, sydligaste Jämtland, Medelpad , Hälsingland och delar av Gästrikland.

– Bilen är speciellt framtagen för att klara de förhållanden vi har här med mycket backar och snö på vintern, säger Per.

Trailern är, som alla djurtransporter från Menke-Janzen, byggd i aluminium och hela ekipaget väger tomt 29 ton. Maxvikten är 56 ton. Totalt har både bilen och trailern sex axlar. Första axeln på trailern är lyftbar för att kunna få bättre tryck på drivhjulen. För att klara av att manövrera bilen har trailern fjärrstyrning, Tridec, på de två bakre axlarna.

För att undvika att man andas in dammpartiklar används dammfilter vid lastningen.

För att undvika att man andas in dammpartiklar används dammfilter vid lastningen.

– När de byggde om på slakteriet Ickholmen i Dalarna, hade vi då inte haft fjärrstyrningen hade vi inte kommit in med bilen under ombyggnadstiden, säger Per och visar att de även har kameror som kan fällas ut med en knapptryckning i hytten. Kameran sitter på en arm och kan fällas ut på den sida som man inte har uppsikt över i backspegeln vid till exempel backning. Bilden ser chauffören sedan på en monitor i hytten.

Med anledning av terrängens slitage på bromsarna behövs hjul som är på 19,5 tum istället för 17,5 som är standard för en så här lång trailer hos leverantören.

djurtransport06

Det här gör att frigångshöjden även är lite högre än vanligt. Vi var rädd att sista axeln på bilen skulle gå upp i ramen på trailern vid exempelvis backkrön. Därför har vi valt 126 centimeter kopplingshöjd .Vi kan även flytta vändskivan 48 centimeter och styra trailerns luftfjädring inifrån hytten.

Sedan tidigare hade firman två släp och tre bilar. När det var dags att införskaffa ett nytt ekipage ville man testa något nytt.

Vi ville bygga ett effektivt ekipage. Med den nya trailer kan vi lasta tio ton mer än tidigare och ha tre våningar med grisar, eller två med storboskap. Vi kan lasta 241 grisar eller 43 storboskap mot vårt tidigare max på 167 respektive 29.

När grisarna hos Per Säll kliver in i trailern busar det med spånet på golvet. Att ha spån är inget krav men det är ett bra underlag som även underlättar rengöringen. Då grisarna väl står i båsen är det lite gny och skrik innan de fastställt en ledare i den nya gruppen. Per Olsson visslar och småpratar då han arbetar med lastningen.

Det är ansvarsfullt att köra djur, det är levande ting vi hanterar. Varje djur reagerar olika, man måste vara på sin vakt samtidigt som man är lugn och sansad. Det går inte att skynda på vid ett lastningstillfälle.

djurtransport19

Inredningen i trailern är styrd både utifrån arbetsmiljö, djuren, hållbarhet och vikt.

– Vi har valt att ha 18 millimeter tjocka gummimattor istället för de på tio millimeter som är standard, för bättre hållbarhet, fastän de är tyngre. Det har vi i alla boxar för storboskap medan vi på mellanvåningen har valt marotan, en gummiblandning, som håller bra för gris.

Trailern har tankar som rymmer 450 liter färskvatten vilket gör att den är godkänd att transportera livdjur över åtta timmar. De som kör djurtransporter har både lagar om djurtransport samt kör- och vilotider för dem själva att ta hänsyn till. Det är många gånger ett pussel att få dagarna att gå ihop.

Scan kan köra all ersättning och pappershantering via fordonsdatorn (Transics). Sedan har den bland annat navigering och visar bränsleförbrukning för varje förare genom att de har personliga usb-minnen.

Scan kan köra all ersättning och pappershantering via fordonsdatorn (Transics). Sedan har den bland annat navigering och visar bränsleförbrukning för varje förare genom att de har personliga usb-minnen.

Djuren får inte transporteras för länge och det måste vi ta hänsyn till. I och med att vi ofta lastar på många gårdar får vi pauser som lagstiftningen borde ta hänsyn till. Vi sitter inte bakom ratten hela tiden, säger Per samtidigt som han demonstrerar låsningsklackarna för övervåningarna i trailern. De har dioder för att det ska vara lättare att se dem.

När grisarna är lastade byter Per om och sätter sig bakom ratten. Grusvägen upp till huvudvägen är lätt sluttande men det greppar bra i snön. Hade underlaget varit knepigt är bilen utrustad med elektroniska sandspridare Autoline S90.

– De kan sanda i 80 kilometer i timmen. Det har räddat mig många gånger, säger Per innan han styr mot nästa gård.

Fakta djurtransporten

  • Volvo FH
  • 3-axlad, tandemdrift
  • 13 l motor med 480 hk, Euro 5 miljöklass
  • I-shift automatlåda
  • Trailern är 16,10 m lång (standard i Europa 13,60 m, maxlängd 18 m ekipage)
  • Ekipaget är cirka 20 m långt
  • Höjden är 4,44 m i körläge utan att röra taket, 4,50 m hög vid behov av ventilation, upp till 5 m vid lastningstillfälle
  • 18 st fläktar
  • Max 3 våningar
  • Första axeln på bilen och den sista på trailern kan belasta 56 ton totalvikt
  • 9,5 tums hjul, kopplingshöjd 126 cm
  • Vikt utan last 29 ton (hela ekipaget)
  • Lastat 56 ton, hela ekipaget
  • Tre axlar på bilen, tre på trailern

Text: Kerstin Karell
Foto: Christan Johnsson