Artiklar

Läget ska locka kunderna

Företaget har svårt att hitta personal till sina nya ­besiktningsstationer.

Företaget har svårt att hitta personal till sina nya ­besiktningsstationer.

Två år efter att monopolet för bilbesiktning försvann blir Bilprovningens­ konkurrenter allt fler.­ Nu öppnar Dekra sin första besiktningsstation för tunga fordon.

I ett industriområde utanför Karlstad har Dekra precis fått upp skylten på sin nya besiktnings­station. Företaget blir därmed bland de första privata­ aktörerna i landet som etablerar sig på marknaden­ för kontroll av bussar och lastbilar. Att stationen hamnade i Karlstad är ingen slump.

– Det är en intressant ort, på huvudvägen mellan­ Stockholm och Oslo. Här i industriområdet bredvid­ Volvo har vi också en bra placering, nära till kunderna.­ De kan besiktiga när de kommer hit för att lasta och slipper förlora dyrbar tid på omvägar, säger Erik Larsson, affärsområdeschef för Dekras fordonsbesiktning.

Viktig milstolpe
Stationen tar emot tunga fordon upp till 30 meter, inklusive lastbilar, släp och bussar. Där genomförs kompletta besiktningar vilket bland annat inkluderar påbyggnationer som bakgavellyft, kran och personlyft på timmerbilar.

Etableringen i Karlstad är en viktig milstolpe för Dekras expansion i Sverige. Företaget har redan fem besiktningsstationer för personbilar och planen är att öppna ytterligare ett 50-tal stationer under de närmaste­ åren, varav ett flertal är inriktade på tung trafik.

Erik Larsson, affärsområdeschef fordonsbesiktning, Dekra.

Erik Larsson, affärsområdeschef fordonsbesiktning, Dekra.

Flera utmaningar
Hittills har det dock gått lite trögt med kund­tillströmningen.
– Det går åt rätt håll, men det tar tid. Marknaden finns knappt ännu. Hittills är den helt dominerad av Bilprovningen, säger Erik Larsson.

Företagets taktik för att ändra på det är att satsa på läget.
– Det finns inget i produkten vi kan förändra eller ta bort, men det vi kan göra är att vara där kunderna är. Min vision är att finnas i anslutning till verkstäder så att kunderna har nära till service.
Men att locka kunder är inte den enda utmaningen.
– Det största problemet är att rekrytera personal, det finns inte tillräckligt med besiktningstekniker. De enda alternativen är att rekrytera från konkurrenter eller att utbilda dem själva – vi gör både och.

”Här finns nytänkande”
Ett exempel på det är besiktningsteknikern Fredrik­ Tolebjer som kommit till Dekra efter 15 år på Bilprovningen.­ Han jobbar sedan några veckor på stationen utanför Karlstad.
– Det är spännande. Även om det är samma jobb så finns det ett nytänkande här. Man försöker hitta lösningar som förbättrar för kunden, säger han.

Text & foto: Marie Bergström