Artiklar

En svensk klassiker

Saab
Bilar som renoveringsobjekt. Men inte vilket märke som helst. För Hans Sundin i Sörforsa utanför Hudiksvall är det Saab som gäller. Hemma i garaget har han bland annat en riktig klassiker, en Saab 93B från 1958.
I byn Sörforsa, cirka en mil väster om Hudiksvall, bor Hans Sundin, 44 år. Han är snickare till yrket men när snickarbältet åker av så är det bilar han ägnar sig åt. Renoveringsobjekt närmare bestämt. Och inte vilka bilmärken som helst, nej, Hans har fokus på den svenska klassikern, Saab. Det avslöjas visserligen redan på gårdsplanen, där familjebilen står parkerad. Men det är först inne i garaget som man blir varse om den verkliga passionen för Saab.
Det första vi stöter på därinne, i själva verkstadsdelen, är allt annat än en bil i nuläget. Bara skalet av det som en gång var en Saab 900 turbo aero i toppskick står där uppallad. Men vi återkommer till turbokärran.

Det är övervägande under sommaren som Hans kör runt i sin klassiker.

Det är övervägande under sommaren som Hans kör runt i sin klassiker.


En detalj som kännetecknar modellen är dörrarna, de öppnas åt fel håll så att säga. Självmordsdörrar döptes de till.

En detalj som kännetecknar modellen är dörrarna, de öppnas åt fel håll så att säga. Självmordsdörrar döptes de till.


Intresset för just Saab har funnits med sedan barnsben. Det var Hans pappa som hade fastnat för märket och det smittade av sig på sonen.
– Jag har väl alltid varit intresserad av bilar och det gav sig själv att det blev just Saab. Men någon motorguru var jag väl inte direkt. Motorer är något jag lärt mig undan för undan, säger Hans.
Att renovera bilar var också det något han inte hade en tanke på. I den världen halkade han in på ett bananskal. Det var en kompis som lockade in honom på det spåret och innan han visste ordet av var första bilen köpt. Och inte vilken bil som helst. En riktig klassiker, en Saab 93B tvåtaktare från 1958, handlar det om. En detalj som kännetecknar modellen är dörrarna, de öppnas åt fel håll så att säga. Självmordsdörrar döptes de till.
En trecylindrig tvåtaktsmotor på 33 hästkrafter döljer sig under huven.

En trecylindrig tvåtaktsmotor på 33 hästkrafter döljer sig under huven.


– Jag köpte bilen i Sigtuna 1995 och där hade den stått i fem år. Bilen var helt slut i karossen, ja, det mesta var dåligt faktiskt. Men den var helt komplett i alla fall, säger Hans.
Återskapat en klassiker
Projektet beskriver han som ett lärlingsjobb. Under arbetet med bilen så fick han många tips och råd av en kompis som hade erfarenhet av renoveringar. Och kunnandet ökade steg för steg på resans gång. Han påbörjade arbetet på nyårsafton 1995.
– Jag gick ut i garaget på kvällen och tog bort en grej, bara för att övertyga mig själv om att jag börjat. Eftersom jag var arbetslös under den tiden så kunde jag ägna mig fullt ut åt bilen, jag jobbade dag och natt ända till september 1996, säger Hans.
Varenda vrå och varenda skruv är renoverad. När det gäller motorn så skickade han iväg den till en motorrenoveringsfirma. Men när det gäller plåtarbeten och annat så har han gjort det mesta själv. Just plåt är lite av hans specialområde.
Mycket jobb återstår på det senaste renoveringsobjektet…

Mycket jobb återstår på det senaste renoveringsobjektet…


…men så småningom ska skalet bli en Saab 900 Turbo Aero i toppskick.

…men så småningom ska skalet bli en Saab 900 Turbo Aero i toppskick.


– Det var ju tur det, för det fanns ingen plåt att köpa så jag fick tillverka det mesta själv. Jag skruvade lite på motorn också men till slut lämnade jag över den delen till dem som verkligen kan renovera motorer, säger Hans.
Det tog sammanlagt tre år att få bilen färdig. Och slutresultatet skäms sannerligen inte för sig. Han har återskapat en klassiker, utan tvekan. Och bilen går perfekt enligt Hans. Det har blivit några mil på vägarna, i första hand sommartid. Vinterns saltvägar är inget som han vill offra sin klenod på. Saabälskare som han är så är han givetvis medlem i Svenska Saab-klubben. När klubben firade 30 år för fyra år sedan så bar det iväg ner till Ljungbyhed i Skåne. En nätt liten tripp på drygt 90 mil. Men den gamla tvåtaktaren tuffade på utan problem.
Med 33 vilda hästkrafter under huven är den perfekta marschfarten runt 85 kilometer i timmen, då går bilen som allra bäst enligt Hans. Han har provat att dra på lite, men vid 125 kilometer i timmen skakar det mesta på ett obehagligt och oroväckande sätt.
PB171581– Kör man normalt så är den väldigt bekväm att köra och sedan drar den lite bensin också. På resan till Ljungbyhed så körde jag till Jönköping där vi gjorde uppehåll, det handlade om drygt 60 mil, på en tank. Tanken rymmer 36 liter så det var ju klart godkänt. Men den hostade till sista biten så det var på håret, säger Hans.
Bilen har fått många människor att höja på ögonbrynen av förtjusning. Så pass att den till och med fick agera som rekvisita i en film för ett par år sedan. Filmen hette Kulörta Lyktor och en av rollerna spelades av Johan Wahlström, kanske mest känd från Parlamentet.
Fler klassiska bilar
Bredvid tvåtaktaren står ännu en bil av det klassiska snittet. En Saab 99 från 1970. Den har han inte haft som renoveringsobjekt, utan den är köpt som den är. Det handlade inte om att köpa grisen i säcken precis.
– Det här är en unik bil. Den är helt orörd, inte en pinal är utbytt och inte en rostfläck så långt ögat når. Den hittade jag i Åsele, säger Hans.
Tillbaka till verkstaden. Till den ”nakna” Saab turbon. Också den en klassiker på sitt sätt. Den har endast haft två ägare och tuffat sina modiga 40 000 mil. Hans köpte bilen i grannskapet för ett år sedan, före den ägaren var en det person i Örebro som rattade omkring i den. Där i Örebro fick bilen namnet ”The Pearl”. Och visst, en riktig pärla är det, kanske inte i nuläget men med tiden ska den göra skäl för namnet menar Hans.
Saab 93

  • Årsmodell: 1958.
  • Motor: Rak trecylindrig tvåtaktsmotor.
  • Antal hästkrafter: 33.
  • Bensinförbrukning: 0,5 liter/mil.
  • Tankvolym: 36 liter.
  • Längd: 401 centimeter.
  • Bredd: 157 centimeter.
  • Höjd: 145 centimeter.
  • Tjänstevikt: 880 kilo.
  • Kraftöverföring: Längsställd motor fram, framhjulsdrift, treväxlad manuell växellåda, med osynkroniserad etta, frihjul, rattspak.
  • Kuriosa: Hans Sundins tvåtaktare har deltagit i en svensk långfilm, Kulörta Lyktor från 2008.
  • Övrigt: Saab 93 tillverkades som årsmodell 1956 – 1960. Från och med årsmodell 1958 var betäckningen 93 B. Den stora nyheten då var den välvda framrutan som var odelad. 1960 års modell hette 93 F, där F stod för framkantshängda dörrar.

Text: Ove Hansen
Foto: Ove Hansen och privat