Artiklar

Ekonomibygge – från skrot till skönhet

Cadillac -58
Anders Vernersson köpte ett rostigt skal av en Cadillac -58 från USA och många trodde inte att det skulle gå att göra något av den. Men fyra år senare har han trollat fram en skönhet som får motta många beundrande blickar.
Skalet som Anders Vernersson köpte hade stått på en skrot i USA i 20 år innan det fraktades till Sverige.
– En importör från Uddevalla tog in det, sen köpte jag det därifrån. Jag betalade 70 000 för ett vrak, sedan har jag lagt ner 100.000 till på den, berättar han.
Cadillac som blivit en symbol för den amerikanska drömmen är också en dröm för många svenskar.
– Jag tittade på många objekt och hade köpt en färdig bil om jag hade haft råd.
Han gillar modellerna som kom på femtiotalet, då de hade fenor och var längre och bredare än de som tillverkades tidigare.
– Jag tycker att den här modellen är fin, jag har haft Cheva tidigare.

Efter fyra års hårt arbete kan nu Anders Vernersson köra sin drömbil Cadillac.

Efter fyra års hårt arbete kan nu Anders Vernersson köra sin drömbil Cadillac.


Anders kallar bygget för ett ”ekonomibygge” eftersom han har försökt att få tag i delar så billigt som möjligt och han har använt sig av delar som inte alltid är original. Eftersom bilen var ett tomt skal har han byggt och köpt till allt för att färdigställa den.
– Det fanns ingen inredning, men jag fick tag i en fast den var för en bil med tak. Så jag lånade en cab-inredning och gjorde om stommen efter den.
Stommen kläddes sedan med lila och svart vinyl för att färgmatcha resten av bilen. Han valde vinyl istället för skinn för att det var billigare.
– Det är ett ekonomibygge, men det går att kosta på hur mycket som helst.
Lackerat själv
Den lila färgen gör att bilen får mycket uppmärksamhet. Bilen är så välpolerad att det går att spegla sig i den ljusa lacken.
– Det är ingen originalfärg och jag har lackat den själv i mitt garage. Jag var billackerare för tjugo år sedan, men nu är jag plåtslagare och svetsare.
Motorn i Anders Vernerssons Cadillac är en 365 Original.

Motorn i Anders Vernerssons Cadillac är en 365 Original.


Att han har haft nytta av sina yrkeskunskaper är det ingen tvekan om. Anders har byggt många av delarna till bilen själv och han har försökt att efterlikna originalet så mycket som möjligt.
– Jag har tagit kort på andra originaldelar och kopierat dem. Bland annat ventilerna och tanken är hemmabyggd. Jag har satt dit en ny luftfjädring och det finns nu en mätare där man kan se hur hög den är.
Han fortsätter att berätta att däckkåpan var ett extra tillbehör på den tiden då bilen var ny.
– Det fanns inget Continental kit på bilen så jag tillverkade en sådan också.
En av originaldelarna som han har köpt är ett litet ”öga” som sitter fram på instrumentbrädan.
– Det är automatisk avbländning och det är en originaldel som jag har köpt till.
När handsfacket fälls fram finns en dryckes­hållare i plast där med Cadillacs emblem på.
Det är dock inte en originaldel som man kan tro vid första anblicken.
– Den har jag köpt på Biltema! Folk tror att det är ett ovanligt tillbehör, säger Anders och ler.
Till och med däcken ser ut att vara gamla diagonaldäck men det är det inte.
Däcken är nya men liknar originaldäcken som satt på bilen på 50-talet. Ögat för automatisk avbländning är en originaldel.

Däcken är nya men liknar originaldäcken som satt på bilen på 50-talet. Ögat för automatisk avbländning är en originaldel.


– De ser ut som original, men det är en eftermarknads grej. Jag har köpt dem av en firma i Linde. Ekerfäljar passar bra till, tycker jag.
Tid och pengar
För att spara in på ytterligare utgifter skickade han allt som skulle förkromas till Polen.
– Det kostar en tredjedel av priset där. Jag skickade femtio delar dit! En jobbarkompis tog med sig när han åkte ner och hälsade på. Han fick ta med sig lite då och då, jag skickade inte allt på en gång.
Många kompisar har hjälpt honom på ett eller annat vis att färdigställa bilen.
– Det måste man ha, förkunnar han.
De saker han inte hade kunskap om innan har han tagit reda på. Han har jobbat med bilen några timmar per kväll i exakt fyra år.
– Jag köpte den i maj 2007 och besiktade den i maj 2011.
Han förklarar att det inte bara renovering, svetsning, montering och lackering som tagit tid, även all putsning har varit tids­krävande. Bara grillens delar tog tiotals timmar att putsa.
– Jag körde 5-6 stycken stavar per kväll till jag var klar.
Han berättar att även färdiga saker som han köpt till bilen inte är bara att montera.
– Alla delar man får tag i måste man jobba med, de måste fixas på ett eller annat sätt. Att få grejerna att passa är svårast. Det är dålig passform på 50-talsgrejer, det finns ingen passform alls.
Trots hårt arbete under fyra års tid har han aldrig tappat lusten.
– Det har varit roligt, Jag har aldrig tappat gnistan!
Cadillac -58

  • Motor: 365 Original
  • Däck: Diagonal
  • Inköpspris: 70 000 kr
  • Utlägg för renovering: 100 000 kr
  • Cruisingmusik: Gammal Rock´n roll

Text & Foto: Annika Rådlund