Artiklar

Lillcittran och Paddan

cittra-paddan2
För Björn Dubois är Citroëns gamla modeller de som verkligen går utanpå allt annat, de som står i en klass för sig. Bilar med stort B, som han uttrycker det. Hemma på gården har han en 2 CV och en DS som han vårdar ömt.
En liten bil med stort B. Det är så Björn Dubois från Kilafors beskriver den lilla röda Citroën 2CV som han kört ut på gårdsplanen. Han gillar bilar i allmänhet men Citroën i synnerhet. Han berättar livfullt om alla fördelar med just det bilmärket. Den lilla röda CV:n som han har köpte han ny 1983 i Danmark. Sedan dess har den gått i vått och torrt, som han beskriver det.
– Bättre komfort kan man helt enkelt inte ha i en bil. Fjädringen är helt fantastisk, det är en härlig bil att köra överhuvudtaget, säger han.
Citroën 2CV började tillverkas i Frankrike 1948 och produktionen pågick fram till 1990. Trots den till synes enkla konstruktionen så har modellen genom åren alltid ansetts vara tekniskt avancerad. Stötdämparna utgjordes av outslitliga kontraviktsdämpare istället för vanliga hydrauliska dämpare som måste bytas. Fram- och bakfjädring var sammankopplad med fjäderpaket längs trösklarna. Växelspaken var av så kallad ”paraplykryckemodell”, och karossen kunde enkelt demonteras utan verktyg. Amperemätare och hastighetsmätare var de enda instrument som fanns, bränslet mättes med sticka. Vindrutetorkarna drevs av hastighetsmätarvajern.
Under produktionsåren genomgick bilen såväl yttre som inre förändringar. Med tiden fick den mer utrustning som till exempel förbättrat elsystem, elektriska vindrutetorkare, skivbromsar och defroster till fram- och bakrutan. Den allra tidigaste modellens tygtak från vindrutans överkant till bakre stötfångaren ersattes så småningom med ett galontak och en bagagelucka av plåt.
Kallades Gudinna och paddan
I Sverige fick modellen smeknamnet ”Haschmoppen” då den blev populär bland hippies under 1960- och 1970-talen. Modellen gillades för sin enkelhet som stod i stark kontrast till de stora och törstiga amerikanska bilarna på den tiden. Den kallades även för ”Lillcittran”.

Bilen är tillverkad 1975, sista tillverkningsåret för modellen. Björn köpte den för 5 000 kronor 1986. Efter det genomgick den en totalrenovering. Bilen har sina klassiska och unika drag såväl fram som bak.

Bilen är tillverkad 1975, sista tillverkningsåret för modellen. Björn köpte den för 5 000 kronor 1986. Efter det genomgick den en totalrenovering. Bilen har sina klassiska och unika drag såväl fram som bak.


– Den här bilen är billig i drift, den drar ungefär 0,6 liter per mil, det får väl anses vara bra med tanke på att den har några år på nacken.
Björn Dubois skiner ikapp med solen när han snackar Citroën. Kunnandet är det sannerligen inget fel på. Han har i hela sitt liv pulat med det mesta vad gäller motor­er, såväl privat som yrkes­mässigt.
Om han nu pratade i lyriska ordalag om den lilla röda bilen så är det faktiskt ingenting mot kommentarerna kring nästa bil som han presenterar. På gårdsplanen har han nämligen kört fram en Citroën DS 23 från 1975. DS utläses déesse på franska och betyder ”gudinna”, som den också kallades, i Sverige fick den även namnet ”Paddan”.
– Det här är verkligen bilen med stort B. Jag anser att det inte finns någon annan bil som har så snygga former. Men visst är den lite annorlunda och det är så att antingen tycker man om den eller inte, det finns inget mellanting, säger han.
Fyra hjulspår på vintern
Han köpte sin ”Padda” 1986 och den hade då tuffat och gått en hel del mil. Den hade heller inte det bästa av utseende, slitaget var högst påtagligt. Men Björn fick sina renoveringshänder på den och snabbt var den i ordentligt skick igen.
– Jag gav 5.000 kronor för den och jag plockade isär den helt och hållet, varenda del. Motorn är också den totalrenoverad.
Även DS var extremt modern för sin tid, både tekniskt och designmässigt. Som exempel kan nämnas fjädringen, som består av sfäriska gasklockor fyllda med kvävgas. I bilens originalutrustning saknas domkraft. Vid hjulbyte använder man bilens hydraulsystem för att lyfta det punkterade hjulet. För att kunna ta loss bakhjulet måste man demontera bakskärmen, på sedanmodellerna, men detta är lätt gjort då skärmen endast sitter fast med en mutter i samma dimension som hjulmuttrarna. I nödfall går bilen att köra med endast ett bakhjul. Detta görs genom att ställa hydraulsystemet i högsta läget, varvid hjulupphängningen blir stel och bilen balanserar på båda framhjulen och det kvarvarande bakhjulet.
”Lillcittran” eller ”Haschmoppen”, kärt barn har många namn. Cirka 0,6 liter per mil är bränsleförbrukningen. Delad sidoruta som går att öppna och avdragbart tak är några små finesser.  Modellen har gen­om åren alltids ansetts vara tekniskt avancerad.

”Lillcittran” eller ”Haschmoppen”, kärt barn har många namn. Cirka 0,6 liter per mil är bränsleförbrukningen. Delad sidoruta som går att öppna och avdragbart tak är några små finesser. Modellen har gen­om åren alltids ansetts vara tekniskt avancerad.


Bakaxeln saknar nästan helt bromsverkan då bilen är olastad eftersom en bromsvåg känner av lastens tyngd och fördelar bromskraften. Vid högre lastvikt blir bromsverkan på bakhjulen större. Framhjulens bromskivor sitter monterade på drivaxlarna alldeles invid växellådan. Dessa bromsskivor är ovanligt stora, likaså bromsoken.
En annan speciell detalj är att bilens spårvidd är olika mellan fram och bakaxel, 15 centimeter större spårvidd fram. Detta innebär det i exempelvis nysnö bildas fyra spår efter bilen.
För Björn är detta som sagt bilen med stort B. Han kan allt och lite till om märket och modellerna, det han inte kan är inte värt att veta. Och ägare till Citroën kommer han att vara så länge det bara går.
– Jag hade en sådan här bil innan också, den rullade på i drygt 40 000 mil utan bekymmer. Jag är mer än nöjd med de bilar jag haft och har. Det ska vara Citroën helt enkelt, säger han.
Citroën DS 23

  • Motor: 4-cylindrig radmotor.
  • Hästkrafter: 110.
  • Drivning: Framhjulsdrift.
  • Växellåda: 4/5-växlad manuell, 4-växlad halvautomat eller 3-stegs automat.
  • Längd: 483 centimeter.
  • Bredd: 179 centimeter.
  • Höjd: 146 centimeter.
  • Vikt: cirka 1300 kilo.
  • Övrigt: Tillverkades i 1 456 115 exemp­lar mellan åren 1955 och 1975. Kalla­des för bland annat ”Gudinnan” och ”Padd­an”.

Citroën 2 CV

  • Motor: 2-cyl boxermotor.
  • Hästkrafter: 36.
  • Drivning: Framhjulsdrift.
  • Växellåda: 4-växlad manuell.
  • Längd: 378 centimeter.
  • Bredd: 148 centimeter.
  • Höjd: 160 centimeter.
  • Vikt: 500-560 kilo.
  • Övrigt: Tillverkades i 5 114 966 exemp­lar mellan åren 1948 och 1990. I folkmun kallades den för bland annat ”Hasch­moppen” och ”Lillcittran”.

Text & Foto: Ove Hansen