Chaufförerna slavar!

Chaufförerna slavar!

Foto: Ove Hansen.

Nu är det bevisat. Det lettiska åkeriet Sia Dinotrans, som bland annat kör på svenska vägar, betalar sina chaufförer rena slav­lönerna. Runt 20 kronor i timmen. Det visar företagets egna siffror.

Under 2012 började Sia Dinotrans använda sig av filippinska chaufförer. I samband med detta gick huvudägaren av företaget, svensken Staffan­ ­Resare, ut offentligt och sa att lönerna för chaufförerna låg mellan 12.000-17.000 ­kronor i månaden. Men Stoppafusket avslöjar, efter att ha granskat företagets års­redovisning, att chaufförerna vid heltid tjänar runt 20 kronor i timmen. När Stoppafusket konfronterar Staffan ­Resare med siffror från företagets årsredovisning bekräftar han indirekt den låga lönen.

Det är ifrån Sverige den största omsättningen kommer, 45 procent. På ­andra plats finns Tyskland med 22 procent och på tredje plats hamnar Norge på 21 procent. I Lettland drar företaget bara in 1,8 procent av omsättningen.

Stoppafusket har även gått ­igenom samtliga företag i Dinotransgruppens årsredovisningar och redovisar resultat på sajten. Kommenterar Stoppa­fuskets utredning gör Markus Pettersson, förbundssekreterare vid Transportarbetareförbundet.

Stoppafusket publicerar också Staffan Resares skriftliga svar. Han menar bland annat att det traktamente som Dinotrans betalar till sina chaufförer ska ­räknas som inkomst, inte som en ersättning för deras extra utgifter när de arbetar utomlands.

Läs mer om detta på www.stoppafusket.nu

Aktuellt

Övertygande däcktester

Övertygande däcktester

Premiumtillverkaren Hankook tar steget in i den kalla årstiden med tre utmärkta modeller som fått testbetyg över genomsnittet.

Nynas 90 år

Nynas 90 år

När Nynas första raffinaderi togs i bruk i Nynäshamn 1928, var fokus på att förse den svenska marknaden med...

Nya Mitsubishi L200

Nya Mitsubishi L200

Den 17 november är det världspremiär av den nya pickupen Mitsubishi L200 i Bangkok.  I Sverige lanseras bilen hösten...

Fossilfritt transportlaboratorium

Fossilfritt transportlaboratorium

Scanias transportaboratorium används för delar av Scanias interna transportbehov. Från 2018 drivs vagnparken enbart av fossilfria* bränslen eller hybridteknik,...

Spelapp lär ut bioekonomi

Spelapp lär ut bioekonomi

Spelappen Grow Forest har laddats ned 100 000 gånger internationellt. Nu växer spelet ytterligare med nya funktioner för att fortsätta...

Sveriges sista PGR-bil

Sveriges sista PGR-bil

Den sista PGR-bilen med destination Sverige. Efter en omfattande påbyggnation levereras den nu i form av en avancerad brandbil...

Från rosa till blått för Derome

Från rosa till blått för Derome

Under oktober månad färgades alla Deromes virkespaket rosa, till förmån för bröstcancerforskningen. Nu är november här och för att...

Fler artiklar