Artiklar

Miljövänlig bil behöver vinterdäck som sparar bränsle

Nokian_Hakkapeliitta_8_047-bigMiljövänlig bilkörning handlar inte enbart om att köra med en bil med låg bränsleförbrukning. Även lättrullande vinterdäck minskar bränsleförbrukningen och dubbtekniken på dubbdäck spelar en viktig roll för att minska vägslitaget. Tysta däck minskar däckbullret kring gator och vägar, också det en viktig miljöfråga.
Majoriteten av bilägarna har säkerheten som den främsta prioriteten när de väljer nya vinterdäck. Många ägare av miljöbilar tänker inte på att dåliga vinterdäck kan öka bränsleförbrukningen betydligt. Nya vinterdäck med senaste tekniska innovationer har en hel annan bränsleeffektivitet än gamla vinterdäck. Utöver säkra vinteregenskaper är det värt att ta reda på hur lågt rullmotstånd de nya vinterdäcken har.
− Däck med lågt rullmotstånd sparar bränsle upp till en halv liter per 10 mil, berättar Allan Ostrovskis, teknisk chef på Nokian Tyres.
Kör man cirka 1 000 mil under en vinterperiod och om man räknar att en liter 95 oktanig bensin kostar cirka 14 kronor/liter, så minskar de lättrullande vinterdäcken bränslekostnaden med cirka 700 kronor under en vinterperiod. Räknar man att vinterdäcken kan användas i fyra vinterperioder så bli besparingen totalt cirka 2 800 kronor.
Nya dubbfria vinterdäcket Nokian Hakkapeliitta R2 är ett bra exempel på lättrullande vinterdäck. Däcket har vunnit många däcktester och har det lägsta rullmotståndet av alla testade vinterdäck i de flesta däcktester. Även det nya dubbdäcket Nokian Hakkapeliita 8 har varit bland de lättaste rullande däcken i många vinterdäcktester.
Nokian Hakkapeliitta 8 har vunnit vinterdäcktestet i Vi Bilägare (13/2013), Auto, Motor & Sport (21/2013), Aftonbladet BIL (2013-10-17) och Motorföraren (8/2013). Nokian Hakkapeliitta R2 var testvinnare i Vi Bilägare (14/2013), Teknikens Värld (22/2013) och Auto, Motor & Sport (22/2013).
Speciellt däckets gummiblandning spelar en viktig roll när det gäller hur lätt ett däck rullar. För många är det kanske en överraskning att vinterdäck har ofta lägre rullmotstånd än sommardäck. Anledningen till det är att vinterdäck har ett mönster med många lameller och mönsterspår och en annan typ av gummiblandning samt konstruktion.
Utöver rullmotståndet har däcktrycket en stor påverkan på bilens bränsleeffektivitet. Rent allmänt ska vinterdäck ha 0,2 bar mer luft än sommardäck, eftersom däcktrycket minskar i kylan. En förändring på 10°C påverkar däcktrycket med 0,1 bar (10kPa). Däcktrycket bör kontrolleras minst en gång i månaden på kalla däck.
− Däcktrycket spelar en viktig roll för att vintergreppet, bränsleeffektiviteten och köregenskaperna ska bli optimala. Dessutom ska man komma ihåg att 30 procent fört lågt däcktryck kan halvera däckens livslängd, påminner Allan Ostrovskis.
Betydligt mindre vägslitage
Många bilägare anser att dubbdäck är det säkraste vinterdäckvalet, men tänker samtidigt att de kanske inte är så bra för miljön. Det stämmer inte på dagens moderna vinterdäck.
− Sättet hur dubbarna fästs i däcket har en stor betydelse för hur mycket däcket sliter på vägar. Dubbslaget mot vägen kan bland annat dämpas med hjälp av en dämpningsdyna under dubben, säger Allan Ostrovskis.
Även den nya dubblagstiftningen, som trädde i kraft i somras, påverkar tillverkningen av dubbdäck. Nya dubbdäck ska nu antingen ha färre dubbar eller de ska slita på vägar enligt strikta regler som anges i den nya lagen. Enligt Allan Ostrovskis ger den nya lagen däcktillverkare bättre möjligheter att utveckla mer säkra men även mer miljövänliga däck.
− I den nya lagen tittar man inte enbart på antalet dubbar och dubbplacering utan däckets vägslitageeffekt är avgörande. Dubbens vikt har minskat från 1,7 gram ner till under ett gram, vilket minskar vägslitaget betydligt, säger Allan Ostrovskis.
Även däckljud är ett miljöproblem
Bullret i gatumiljön skulle minska avsevärt om bilarna hade mer tysta däck. Däckljudet besvärar både bilister och gående samt boende vid gator och vägar. Däckljudet från vinterdäck beror bland annat på dubbformen och -placeringen, dubbtekniken, mönstret och gummiblandningen.
− Med hjälp av intensivt utvecklingsarbete, exempelvis en dämpningsdyna under dubben, har man lyckats minska både det externa däckljudet och ljudet inne i kupén. Nya vinterdäck har upp till åtta decibel lägre däckljud inne i kupén, berättar Allan Ostrovskis.
När däckljudet minskar med åtta decibel upplever örat det som om ljudnivån har sjunkit betydligt. Man har även lyckats ändra på dubbdäckens ljudfrekvens så att den är behagligare för örat.
Vid köp av dubbfria vinterdäck anger EU:s däckmärkning det externa däckljudet i decibel, men däckmärkningen informerar inte om däckljudet inne i kupén. Dessutom gäller däckmärkningen inte dubbdäck.
Rapsolja i vinterdäck
Ett däck innehåller cirka hundra olika råvaror och upp till en femtedel av råvarorna kan bestå av gummiblandningar. Många bilägare kan vara oroliga över hur miljövänliga dessa råvaror är. Exempelvis har Nokian Tyres helt slutat använda miljöskadliga oljor i sin egen produktion och många råvaror har ersatts av förnybara råvaror, exempelvis av rapsolja som ökar däckets elasticitet och förbättrar greppet på is och på våta vägar. Det har stor betydelse speciellt i våra nordiska vinterförhållanden med stora variationer i väglaget.
Text och Foto: Nokian Tyres