Nyhet

Motorbranschen möter framtidens servicemarknad

Automässan 2014Motorbranschen brukar betraktas som en mogen bransch. Men trots den företagsekonomiska klassificeringen är stora krafter i rörelse inom hela motorbranschen. Detta är när gränser håller på att suddas ut samtidigt som nya strukturer byggs upp. På Automässan 15-18 januari i Göteborg synliggörs framtidens servicemarknad.
Inför Automässan har mässans båda huvudmän, Sveriges Bildelsgrossisters Förening (SBF) och Fordonsverkstadsutrustarna (FVU), talat om de utmaningar som hela motorbranschen står inför i framtiden.
Något som styrks av Mattias Andersson, vd för Frasses Däck i Örebro och Jonas Karlsson, vd för Pierre Billackering i Vänersborg, som båda ska till Automässan för att var för sig möta leverantörer, kollegor och framtidens servicemarknad.
– Jag har alltid förväntningar inför Automässan, förklarar Mattias Andersson, på Frasses Däck i Örebro.
– Denna gång är det nya affärsområden förknippade till befintlig verksamhet, mer praktiska lösningar på nuvarande maskiner, innovationer som sparar tid och minimerar arbetsinsatsen. Dock utan att göra avkall på kvaliteten, fortsätter han.
Som en modern däckverkstad kräver han också ett bättre IT-stöd.
– Programmakaren vi använder måste komma ut ur 90-talet och använda modern teknik och lösningar i sitt system, menar Mattias Andersson och fortsätter:
– Diversifiering av verksamheten tror jag på sikt är nödvändig för att kunna behålla lönsamheten sett över tid, vi klarar inte att enbart leva på däcken.
Jonas Karlsson på Pierre Billackering i Vänersborg ser, precis som Mattias Andersson, fram emot Automässan och MRF:s Lack- och Skadeträff i anslutning till mässan.
– Jag är en stående besökare på Automässan. Man får en liten temperaturtagning på hela branschen vad gäller teknik och annat, inleder han.
– MRF:s Lack- och Skadeträff är väldigt, väldigt bra, säg att det är årets höjdpunkt för oss inom lack, fortsätter Jonas Karlsson, som sålde sin verksamhet så sent som i början av 2013 till den danska kedjan Pierre Billackering.
– Som kedja blir vi en starkare aktör på marknaden, kommenterar han försäljningen.
I anslutning till Automässan arrangerar Motorbranschens Riksförbund, MRF, ett seminarium med inriktning på framtidens servicemarknad.
Automässan arrangeras på Svenska Mässan i Göteborg den 15-18 januari 2014. Läs mer på www.automassan.se.
Automässan 2014 arrangeras av FVU (Fordonsverkstadsutrustarna) och SBF (Sveriges Bildelsgrossisters Förening) i samarbete med MRF (Motorbranschens Riksförbund), MAF (Motorbranschens Arbetsgivarförbund) och DRF (Däckspecialisternas Riksförbund). Operativ arrangör: Svenska Mässan.