Bilskrot och bilverkstad

Bilskrot och bilverkstad

Bilskrot och verkstad - En lyckad kombination

Bilskrot och verkstad – En lyckad kombination


Gäresta Bildelar kompletterar bildemonteringen med en egen verkstad. Här kan kostnadsmedvetna kunder få sina fordon reparerade med delar från företagets eget lager likväl som från Galwin.
– Konceptet fungerar bra, speciellt under lågkonjunkturen när många håller hårt i sina plånböcker, säger Christian Lindahl.
Tillsammans med sin bror Kristoffer Lindahl driver han verksamheten som grundades av Harry Berggren på 1950-talet. Under årens lopp har han varit med om både uppgångar och motgångar. Ett bildemonteringsföretag går bra när det är dåliga tider och bilägarna efterfrågar billiga reservdelar, och detta märks extra tydligt just nu i verkstaden.
Christian och Kristoffer Lindahl driver företaget tillsammans.

Christian och Kristoffer Lindahl driver företaget tillsammans.


– Vi har ett stort lager som vi kan hämta delar ur. Våra kunder har ofta äldre fordon och väljer därför medvetet bort nya reservdelar. De vet att det kan få i stort sett samma kvalitet när det gäller begagnat, säger Christian Lindahl som konstaterar att man har i stort sett full beläggning i verkstaden året runt.
Stämplar ökar värdet
Detta bekräftas av mekanikern Lars Sandberg som har flera bilar på kö. För tillfället är han sysselsatt med att svetsa ett nytt domkraftsfäste på en Volvo 740 GL, som visar sig vara anfrätt av rost undertill.
I verkstaden utför han de flesta typer av serviceåtgärder, men i likhet med reparationsjobben rör det sig ofta om något äldre fordon. När det gäller nyare bilar med upp till 3 000 mil på mätaren rekommenderar han att kunden söker sig till sin märkesverkstad.
Gäresta Bildelar har flera ben att stå på.

Gäresta Bildelar har flera ben att stå på.


– Vår erfarenhet är att de första årens stämplar från en märkesverkstad ökar andra­handsvärdet, och detta är så klart extra viktigt för den som inte tänker behålla bilen så länge, säger Christan Lindahl som även har möjlighet att köpa in helt nya chassidelar via Galwin, som är gemenskapsägt av flera bildemonteringsföretag.
– Detta gör att vi kan erbjuda kunderna nya delar till konkurrenskraftiga priser, samtidigt som vi inte behöver tumma på våra marginaler, säger han.
På sikt planerar bröderna att bygga om anläggningen. De har tagit in offerter från byggföretag och räknar på de olika alternativen. I dagsläget arbetar sex personer på företaget, och det är en personalstyrka som visat sig vara optimal.
Bildemontering störst
Bildemonteringen står fortfarande för den största delen av omsättningen, och här kommer de flesta fordonen från försäkrings­bolagen som valt att skrotat även relativt nya bilar.
– Det handlar om cirka 600 fordon om året. Vi gör alltid en grundlig funktions­kontroll när bilen kommer in. Då noterar vi vad som ska lagerföras och vilka delar som ska skrotas.
De flesta fordonen är krockade och kommer från försäkringsbolagen.

De flesta fordonen är krockade och kommer från försäkringsbolagen.


Även privatpersoner kommer ibland förbi med sina uttjänta fordon, och då får de 700 kronor för besväret. I de fall när de vill att Falck på uppdrag av Gäresta hämtar upp fordonen utgår ingen ersättning.
– De flesta av de fordon som vi skrotar är av årsmodellerna 1995 till 2005, men vi har även modeller från 2012, säger han och visar några av de senaste modellerna som lösts in.
Fakta

  • Företag: Gäresta Bildelar Aktiebolag
  • Anställda: 6
  • Omsättning: 4,7 miljoner
  • Ort: Ronneby

Text & Foto: Peter Fredriksson

Läs också

Se upp för piratkopierade bildelar

Se upp för piratkopierade bildelar

Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) varnar verkstäder och bilägare för att montera in bildelar om ursprunget av delen är okänd.

Aktuellt

ANNONS ▼
Hat trick för Scania R 450

Hat trick för Scania R 450

Scania R 450 står för tredje året i rad som vinnare av Green Truck Award med utnämningen mest bränslesnåla...

Fler artiklar