Artiklar

En av fem exemplar i världen

Chevrolet Imperial Cabrolet.

Chevrolet Imperial Cabrolet.


Det var många som samlades kring Mikael Åstrands Chevro­let Imperial -36 då han ställde ut den och tävlade i klassen Custom på Power Big Meet sommaren 2012. Många var imponerade över de fina detaljerna men också för att det inte är varje dag man ser ett sådant åk. Det finns bara fem stycken kvar av den i hela världen.
Mikael Åstrand köpte bilen 2007 och skicket den var i då beskriver han som ”ett vrak”. Ett par år senare besiktade han den och 300 000 kronor senare får han mottaga många komplimanger. Bil­en beundras och beskådas från alla håll.
Karossen är original men alla delar under den är nya.

Karossen är original men alla delar under den är nya.


– Det finns bara fem kvar i hela världen och det finns bara en till som fungerar. Den går i Tyskland, berättar Mikael Åstrand.
För att få den egna bilen i den toppklass den är i idag har det krävts mycket tid och pengar.
– Det är jag och grabben som renoverar. De första två åren tog det mycket tid och jag är bara hobbymekaniker. Den var ganska komplett, men allt var trasigt. Det är också svårt att få tag i reservdelar eftersom det är en så ovanlig vagn.
Tidskrävande renovering
Karossen är original men alla delar under den är nya.
– Det tar tid eftersom man inte vet hur det ska se ut. Vi började fram och jobbade oss bak, om man säger så.
– Jag kör 6 000 - 7 000 mil per år i den här. Den är byggd för att användas, säger Mikael Åstrand om sin Chevrolet Imperial års­modell -36.

– Jag kör 6 000 – 7 000 mil per år i den här. Den är byggd för att användas, säger Mikael Åstrand om sin Chevrolet Imperial års­modell -36.


Ägaren innan hade köpt in den 1976.
– Den var nedplockad redan då han köpte den. Vissa delar var i trä, som exempel var det en stor planka mellan ramen och karossen. Vi behövde sätta dit nytt.
Han förklarar att det även är trä i cabställningen och i dörrarna.
– Många av reservdelarna har jag och min son fått tag i på Ebay i USA.
Skippade orginalfärgen
Orginalfärgen på bilen var vinröd.
– Men det tyckte inte jag var snyggt, istället tog vi den här gröna GM-färgen.
Det var många som samlades kring bilen då Mikael Åstrand var på Power Big Meet sommaren 2012.

Det var många som samlades kring bilen då Mikael Åstrand var på Power Big Meet sommaren 2012.


Både motorn och automatlådan är från Corvette, bilen har skivbromsar runt om samt luftfjädring.
Fram på golvet sitter en musikspelare med en EP som sticker fram.
– Min kompis tillverkar spelare och det sitter en ny cd-spelare i den här. Skivan är bara för syns skull.
Många var imponerade över de fina detaljerna.

Många var imponerade över de fina detaljerna.


Fakta

  • Modell: Chevrolet Imperial Cabrolet
  • Motor: Corvette 02 LS1
  • Växellåda: Corvette automat
  • Bromar: Skivbromar
  • Fjädring: Luftfjädring
  • Däck: Hjulstorlek 155/70-15

Text & Foto: Annika Rådlund