Artiklar

2013 – ett jubileumsår för SEAT

Modell 1400 vid Spaniens kust.

Modell 1400 vid Spaniens kust.


 I mitten av november 2013 firades 60-jubileet för Seat:s allra första bil, 1400.  Den lyxiga high-end bilen, inspirerad av samtida amerikanska bilmodeller, såg dagens ljus den 13 november 1953, tre år efter att företaget grundats.  När produktionen lades ner hade drygt 98 000 bilar sålts.
Sedan lanseringen av 1400 har Seat byggt drygt 16 miljoner fordon, inklusive ikoniska modeller som 600, 127, Ibiza och Leon. Företaget exporterar mer än 80 % av sin produktion och har cirka 1 800 försäljningsställen över hela världen.
Det var ingen slump att Seat 1400, som tillverkades i Barcelona, lanserades som märkets första modell – myndighetstjänstemän behövde ett transportmedel och bilen var samtidigt mycket lämplig att använda som taxi. 1953, samma år som Seat 1400 kom ut på vägarna, upphörde bensinransoneringen i Spanien.
Grundpriset för bilen var 121 875 pesetas, vilket motsvarar 41  735 euro i dagens valuta. Från början byggdes fem bilar per dag av företagets 925 anställda. Dessa siffror skulle växa exponentiellt, och var början till ett storskaligt bilägande i Spanien.
I slutet av 1954 hade 945 stycken Seat 1400 levererats. På Barcelonamässan i juni visade Seat modellen för första gången och fick 10 000 beställningar. Därmed kunde företaget  sänka bilens grundpris till 117 000 pesetas (39 648 euro).
SEAT 1400’s monteringslinje i fabriken i Zona Franca, Barcelona, år 1953.

SEAT 1400’s monteringslinje i fabriken i Zona Franca, Barcelona, år 1953.


Produktionen växer
Seat reagerade genom att utöka produktionen. Ett år senare låg årsproduktionen på närmare 3 000 bilar, och i stort sett samtliga komponenter till bilen tillverkades inom landet. I maj 1955 invigdes Barcelonas frihamn officiellt. Produktionstakten fortsatte att öka och 1956 var man uppe i 7 000 bilar. Följande år byggdes 10 000 bilar, med en takt på 42 fordon per dag. Efter två år hade företaget 5 000 anställda.
Produktionen av 1400 upphörde 1964, då hade drygt 98 000 enheter sålts. I början av det nya decenniet upplevde landet ekonomisk tillväxt och utveckling, och Seat spelade en ledande roll i den spanska bilindustrin. Företaget har fortfarande samma position, tack vare några av Europas modernaste produktionsanläggningar och en tydlig inriktning mot design, R&D+i och kvalitet.
Den första Seat 1400.

Den första Seat 1400.


Fler jubileer
Lanseringen av den första Seat 1400 var bara ett av flera jubileer som firades av den spanska biltillverkaren under 2013.   Efterföljaren till 1400 hette 1500, och även denna bil var inspirerad av amerikansk design. Bilen var en av samtidens mest framstående lyxbilar, och en favorit bland taxiförare. Bilmodellen ersattes av SEAT 132, en bil som under denna period var symbolen för vad en lyxbil bör vara. Bilen lanserades på marknaden 1973 och var företagets första modell med automatisk växellåda. Den slutliga versionen hade även luftkonditionering.
Seats personliga stil präglades genom modellen Ronda som fyllde 30 år under 2013. Tio år senare presenterade biltillverkaren den andra generationens Ibiza, ett fordon som fortsatte på vägen till framgång som den tidigare versionen slagit in på. Det var första bilen som producerades på Martorell-fabriken, som också firade t 20-årsjubileum under 2013. För tio år sedan lanserades andra generationens Cordoba, som alltså även den jubilerar.
 
Nyckeltal för SEAT 1400 
– Kaross: 4 dörrar (även kombi, taxi, 7-sitsig och skåpbil)
– Motorer: Bensin (44/58 hk)
– Växellåda: 4-växlad
– Produktionen påbörjades: 1953
– Produktionen avslutades: 1964
– Producerade enheter: 98 114
Text: Catharina Olsson-Lindh
Foto: Seat