Produktnyheter

Nästa Mazda2 får ny ren dieselmotor

Mazda har fortsatt utvecklingen av sina Skyactiv-motorer och nu bekräftar Mazda att den senaste 1.5 liters dieselmotorn gör debut i den kommande Mazda-modellen, som först kommer att säljas på den inhemska japanska marknaden.
Mazdas nya Skyactiv-D 1.5 visades för första gången på Geneve-salongen i början av mars i konceptbilen Hazumi, som blir basen för helt nya Mazda2. Den nya dieselmotorn har mycket gemensamt med den större 2.2 litersmotorn, som redan finns i både CX-5, Mazda3 och Mazda6 och som vunnit ett antal priser och utmärkelser för sina egenskaper som låg bränsleförbrukning och miljöpåverkan samt hög körbarhet med ett kraftfullt vridmoment.
Även nya Skyactiv-D 1.5 har en mycket låg kompression, 14,8:1, för en såpass liten cylindervolym. Men Skyactiv-tekniken har vidareutvecklats och 1,5 litersmotorn har även ett antal nya tekniska förbättringar.
Kylförlusterna i motorn har minskats genom ett nytt styrsystem för förbränningen med s.k. övergångsteknik och elektromagnetiska injektorer med högspridningsteknik. För att öka den homogena magra förbränningen har Mazdas nya dieselmotor ett EGR-system som tar hänsyn till både högt och lågt avgastryck. Motorns kylsystem har fått särskilda styrventiler för kylvattnet (CCV), vilket förbättrar motorns effektivitet och samtidigt minskar det mekaniska motståndet. Variabel turbogeometri med en rotationssensor ger ett kraftfullt laddtryck över motorns hela varvtalsområde. Dessutom har Mazdas nya Skyactiv-D 1.5 en vattenkyld intercooler som är integrerad i insugningsröret, vilket förbättrar accelerationen och turbons effektivitet.
Genom alla dessa tekniska förbättringar är Mazdas nya Skyactiv-D 1.5 mycket effektiv, bränslesnål och dessutom miljövänligare som innebär att motorn uppfyller de hårdare miljökraven i Euro 6 utan att behöva några fördyrande tillsatser.
Förutom denna nya dieselmotor har helt nya Mazda2 all annan tillgänglig Skyactiv-teknologi som sexväxlade Skyactiv-Drive automatiska växellåda och Skyactiv-MT manuella växellåda. Bilen har även Mazdas unika bränslebesparande start/stop-system i-stop och i-ELOOP, ett system för att ta till vara på retardationsenergin.
SKYACTIV-D 1.5: specifikationer:

Motortyp

Rak direktinsprutad fyrcylindrig diesel med DOHC och 16 ventiler

Cylindervolym

1,497 cm3

Cylinderdiameter x slaglängd

76.0 mm x 82.5 mm

Kompression

14.8:1

Maximal effekt

77 kW / 105 PS vid 4,000 rpm

Maximalt vridmoment

250 Nm vid 1,500-2,500 rpm

Mazda Motor Sverige