Nyhet

Volkswagen ökar takten

Märket Volkswagen har levererat 2,55 miljoner personbilar hittills i år, januari-maj. Det är en ökning med 4,4 procent jämfört med samma period 2013 och innebär ett nytt globalt leveransrekord. På den svenska marknaden har Volkswagen registrerat 22,3 procent fler bilar och ökar därmed sin marknadsandel.
Enbart i maj steg Volkswagens globala leveranser med 3,9 procent till 531 000 bilar.
– Volkswagen har producerat ett mycket tillfredsställande resultat hittills i år – även om utvecklingen i de olika försäljningsregionerna har varit blandade. Regionen Asien-Stillahavsområdet förblir en tillväxtregion, följt av Västeuropa, kommenterar Christian Klingler, ansvarig för försäljning och marknadsföring inom märket Volkswagen och Volkswagen-koncernen.
Volkswagen rapporterade en kraftig ökning i Asien-Stillahavsområdet där leveranserna steg med 17,0 procent till 1,25 miljoner bilar, varav 1,16 (+18,6 procent) miljoner bilar till kunder i Kina (inkl. Hong Kong). Det är första gången någonsin som Volkswagen levererar över 1 miljon bilar till Kina/Hong Kong under årets fem första månader.
På den totala europeiska marknaden levererades 712 700 bilar (+3,5 procent), varav 372 300 (+6,0 procent) överlämnades i Västeuropa (exklusive Tyskland). Även Tyskland rapporterade en ökning av leveranserna, +2,2 procent till 234 400 bilar. Däremot noterades en liten minskning av leveranserna i Central- och Östeuropa.
En av de största vinnarna i Sverige 
På den svenska marknaden pekar pilarna brant uppåt. Hittills i år, januari-maj, har Volkswagen registrerat 18 417 personbilar. Det är 22,3 procent fler än samma period förra året. Ökningen är större än totalmarknaden som gått upp med 16 procent. Det innebär att Volkswagens marknadsandel har stigit med 0,8 procentenheter till 15,0 procent. Tre Volkswagen-modeller återfinns på tio-i-topp-listan; Golf är tvåa med 5 935 registrerade bilar, Passat trea med 5 592 bilar och Polo tia med 2 547 bilar.
– Det är glädjande är att vi ökar från en redan hög nivå – från en position som klar tvåa på den svenska bilmarknaden. Ökningen är en tydlig effekt av ett brett modellprogram, starkt återförsäljarnät och attraktiva erbjudanden, säger Sten Forsberg, chef för Volkswagen i Sverige.
Sten Forsberg spår att den positiva trenden kommer att hålla i sig resten av året.
– Vi ser en stor efterfrågan på Golf och Golf Sportscombi , som efter semestern får en ny medlem i familjen; Golf Sportsvan . Dessutom har vi precis lanserat nya Polo och i höst ser vi fram emot en helt ny generation av populära Passat . Världspremiären sker i Berlin den 3 juli.
Leveranser uppdelat på olika marknader, januari-maj 2014
Europa: 712 700 bilar (+3,5 procent)
varav Västeuropa (exkl. Tyskland): 372 300 bilar (+6,0 procent)
Tyskland: 234 400 bilar (+2,2 procent)
Sverige: 18 417 bilar (+22,3 procent)
Central- och Östeuropa: 106 000 bilar (-2,0 procent),
varav Ryssland: 56 500 bilar (-9,7 procent)
Asien-Stillahavsområdet: 1 250 000 bilar (+17 procent),
varav Kina (inkl. Hong Kong): 1 160 000 bilar (+18,6 procent)
Nordamerika: 235 400 bilar (-7,6 procent),
varav USA: 150 300 bilar (-11,5 procent)
Sydamerika: 267 600 bilar (-20,3 procent),
varav Brasilien: 215 700 bilar (-15,5 procent)
Volkswagen Group Sverige AB
Skiss: Nya passat har världspremiär den 2 juli.