Nyhet

Det oroar vi oss mest för när vi köper begagnad bil

Att köpa eller sälja bil är bland de största affärerna vi genomför i livet. Det är också en affär förknippad med oro och osäkerhet där risken att bli lurad, antingen som köpare eller säljare, är stor. En omfattande SIFO-undersökning beställd av Garantibil visar vad vi är mest oroliga för när vi köper eller säljer begagnad bil.
Hela 63 % är mest oroliga för att bli lurade på bilens kvalitet och att den nyinköpta bilen går sönder. Lika rädda som vi är för att något ska gå snett med bilen är vi dåliga på att bedöma bilens kvalitet när vi köper begagnad bil. Totalt är det 30 % som känner så. Undersökningen visar också att 36 % är mest oroliga för att betala för mycket för bilen vi köper.
– Oron är befogad. Det är inte konstigt att många känner sig oroliga för att köpa begagnad bil med tanke på det komplexa objekt bilen är och dagliga rapporter om människor som blir lurade. Vi har utvecklat vår tjänst för att avhjälpa konsumentens oro och ger trygghet genom test, information, försäkring och garanti, säger Patrick Juthberg, VD Garantibil.
Ur samma undersökning går att läsa att 38 % anser att det viktigaste när vi köper begagnad bil är att den är besiktigad eller genomgången av en mekaniker. 70 % skulle vilja ha hjälp med att testa och värdera bilen vid köp av begagnad bil.
Geografiska skillnader – Godtrogen och trygg eller gniden och skeptisk
Skillnaderna är stora när det gäller begagnadbil-affärer beroende på vart vi bor i Sverige. I mellersta och övre Norrland är vi väldigt oroliga över att bilen går sönder så att köparen kommer tillbaka, hela 70 % uppger detta. I Stockholm är det endast 42 % som känner samma oro. 64 % av Stockholmarna oroas istället mest över att ha med obehagliga typer att göra. En annan stor skillnad är att vi i mellersta och övre Norrland inte är lika oroliga för vad vi får betalt för bilen som vi är i Stockholm, 18 % respektive 38 %.
Det vi har gemensamt är att vi alla vill slippa obehagligheter efter affären.
www.garantibil.se