Nyhet

Nära 750 000 vinterdäck kvar på våra sommarvägar

För femte året i rad har Michelin låtit genomföra en SIFO-undersökning för att ta reda på hur många bilister som kör på sina vinterdäck även under sommarmånaderna. Siffran har minskat något sedan första undersökningen och i år är det fyra procent av bilisterna som inte bytt till sommardäck [1] . Detta kan ha stor påverkan på trafiksäkerheten i sommar.
Om man tittar på siffrorna från samtliga undersökningar sedan 2010 så är det i snitt fem procent av bilisterna som behåller vinterdäcken på under sommaren. Siffran har minskat något och ligger i år kvar på fyra procent.
– Med tanke på att vi på midsommarafton i år hade samma temperatur som vi hade på julafton förra året kan det kanske vara frestande att behålla vinterdäcken på bilen. Skämt å sido, det bästa för vårt svenska väder är ändå att uppmuntra sommardäck på sommaren och vinterdäck på vintern. Jag tror i och för sig att det kan finnas ett visst mörkertal i denna statistik. Alla kanske inte vet att man faktiskt kör på ett vinterdäck eller inte vill tala om att man inte gör det, säger Lennart Lomaeus, miljö- och trafiksäkerhetsansvarig på Michelin i Norden.
Kvinnorna är bättre på att se till så att bilen kör på rätt däck, endast tre procent kör på vinterdäck. Män i åldersgruppen 50-64 år är klart sämst, där är det hela åtta procent som fortsätter att köra med de dubbfria vinterdäcken under sommarmånaderna.
– Skillnaden mellan sommardäck och vinterdäck kan handla om liv och död. Bromssträckan för nordiska vinterdäck jämfört med sommardäck är betydligt längre vid sommartemperaturer [2] , säger Lennart Lomaeus på Michelin i Norden.
Vinterdäcken är gjorda för låga temperaturer och blir därför mjuka i sommarvärmen varvid de slits fortare. På pappret kan det se billigt ut att köra på samma däck året runt, men genom att köra med vinterdäck på vintern och sommardäck på sommaren får konsumenten bäst säkerhet och dessutom maximalt antal mil av däcken.
– En tumregel är att vinterdäcken slits 20 procent snabbare än sommardäcken när temperaturen går över 15 grader. Det blir en dyr däckkostnad per mil att köra på vinterdäcken i sommar, säger Lennart Lomaeus.
Fem däcktips från Michelin:

  • Sommardäck på sommaren och vinterdäck på vintern
  • Anpassa alltid din körning och hastighet efter underlag, körförmåga och däckens skick
  • Kontrollera och anpassa lufttrycket efter antal passagerare och last
  • Placera de bästa däcken bak (de med störst mönsterdjup)
  • Kontrollera däckens mönsterdjup , lagen kräver minst 1,6 millimeter för sommardäcken

Michelin
 
Om undersökningen 
Sifo-undersökningen som Michelin låtit göra första veckan i juni 2014 för femte året i rad visar att fyra procent av svenska bilisterna har vinterdäcken kvar på bilen. Frågan som ställdes löd: ”Vad har ni för däck på bilen just nu?”

 


[1] Omräknat på Sveriges ca 4.500.000 bilar körs nära 200.000 bilar på vinterdäck under sommaren.
[2] Enligt tester som VTI lät genomföra 2012 så är bromssträckan för nya nordiska dubbfria vinterdäck mellan 15 och 20 procent längre på torr och våt asfalt jämfört med nya sommardäck.