Nyhet

Sveriges häftigaste barnbil – till förmån för Musikhjälpen

Med hjälp av Cromax® har en unik ‘Bobby-car’ designats och lackerats till förmån för Musikhjälpen, som är ett samarbete mellan P3, SVT och Radiohjälpen. Denna gång gick pengarna oavkortat till kvinnors rätt att överleva sin graviditet.

Fattigdom, brist på information och långa avstånd till sjukhus är vanliga anledningar till att många kvinnor i låginkomstländer föder i hemmet och mindre än hälften får hjälp av en utbildad barnmorska vid förlossningen. Att minska mödradödligheten är därför ett av FN:s milleniemål: att alla ska ha tillgång till mödrahälsovård, år 2015. Det är lång väg dit, men genom lackeraren Jimmie Sjöholm från Göteborg kom Cromax® och Axalta att bidra till att man kommer lite närmare detta mål.

 En ljus idé i mörkret

Det var en tidig, mörk novembermorgon och Jimmie Sjöholm var som vanligt på väg till jobbet – lackeringsverkstaden P-skadecentrum i Göteborg. I Morgonpasset i P3 var det dags för Musikhjälpen 2013 och årets tema var alla kvinnors rätt att överleva sin egen graviditet. Jimmie tog till sig budskapet och det var då som idén föddes. Vad skulle han kunna göra för att bidra? Kanske skapa något som relaterar till hans jobb, på P-skadecentrum?

Sveriges häftigaste barnbil

Jimmie berättar: “Jag diskuterade detta med min arbetskamrat Nicklas. Vad kan vi göra som är unikt? Jag föreslog en barnbil.”

Nicklas höjde lite på ögonbrynen, men sa direkt: “Ok – vi pimpar Sveriges häftigaste barnbil!” Jimmie kontaktade Mats Collin, key account representative på Cromax®, som är det lackvarumärke företaget använder, för att fråga om de kunde tänka sig sponsra projektet. “Vi behöver en lack som passar både tjejer och killar,” förklarade Jimmie. “Jag löser det”, svarade Mats. En barnbil inhandlades – och projektet kunde börja.

En kul idé kräver kameleontlack

Mats Collin förklarar: ”Eftersom de ville göra bilen riktigt unik så undrade Jimmie om vi skulle kunna sponsra det hela, med en fräck lack. Jag blev klart imponerad av upplägget och rådgjorde med min kollega, Cromax® national sales supervisor Sofia Sjöholm. Hon blev lika pigg på idén, så vi bestämde oss för att fixa till en mycket speciell kulör åt Jimmie och P-Skadecentrum.”

Två veckor senare kommer Mats in med en silverfärgad aluminiumburk: Burken innehåller ChromaLusion® –  Cromax® s.k. ‘kameleontlack’. Mats förklarade att olika effektkulörer är sammansatta i en och samma färg, vilket gör att färgen kommer att skifta i allt från turkos och marinblå till rosa, lila, guld och grönt. Allt beror på från vilken vinkel man tittar och i vilket slags ljus.

En månads hårt arbete följde. Demontering, förarbete, planering, kreativt tänkande, maskering av olika motiv, lackering och montering.

Till slut hade man alltså en helt unik barnbil som var klar att rulla ut från verkstaden, se dagens ljus och bli en del av Musikhjälpens auktion, där högsta budgivaren skulle komma att kamma hem en unik vinst.

Cromax® med i budgivningen

Mats och Sofia var så nöjda med resultatet att de föreslog att Cromax® nu skulle gå ännu längre och faktiskt också bjuda på bilen. Mats Edlund, Country Business Managerför Scandinavia
 Cromax®, tyckte det var en utmärkt idé. Eftersom Cromax®, tillsammans med Spies Hecker och Standox, är ett av Axalta Coating Systems tre globala lackmärken för billackeringsverkstäder, involverade Mats Axaltas ledningsgupp. Ett beslut fattades  om att vara med i budgivningen och med ett bud på 11 000 kr vann man så bilen. Denna Bobbycar hamnade hos Axalta och i vintras kunde den stolt visas upp Cromax® monter på Automässan i Göteborg, där den drog till sig många beundrande blickar bland  mässbesökarna.

www.cromax.com

Bilden: Jimmie Sjöholm och Bobbycar. Foto: Cromax.