Nyhet

Bra år för Mazda

Mazda var ett av de bilmärken som ökade allra mest i Europa under 2014. Totalt blev ökningen 19 % och den totala försäljningsvolymen 175 028 bilar. Även marknadsandelen i Europa ökade under fjolåret till 1,3 %. Framförallt var det Mazda3 och CX-5 som bidrog till den kraftiga ökningen.

– Detta är andra året i rad med en ökning på närmare 20 %. Vi ser en stark efterfrågan från såväl trogna Mazda-kunder som nya, vilka har insett att Mazda är ett starkt varumärke både ur emotionell och rattionell synpunkt, säger Martijn ten Brink, Vice President Sales, Mazda Motor Europe. Våra bilar är trevliga att köra, ekonomiska att äga och konkurrenskraftigt prissatta, särskilt om du också räknar in den frikostiga utrustningen och det höga andrahandsvärdet.

Samtliga Mazda-modeller i den nya Skyactiv-generationen sålde bra under fjolåret i Europa. Mazda3 ökade med 82 % till nästan 50 000 exemplar. Allra mest sålde dock CX-5 med närmare 58 000 exemplar.

Marknaderna som ökade mest under fjolåret var Portugal med 79 %, Polen med 77 % och Spanien med 71 %. Även på Europas två största marknader var ökningarna stora, plus 17 % i Tyskland och plus 21 % i Storbritannien. Även i Sverige fortsatte Mazda att öka kraftigt. Under 2013 var ökningen 62 % och ifjol fortsatte de svenska framgångarna med en ökning på 27 %.

Mazda räknar med att fortsätta ökningen även under 2015, ett år med inte mindre än fem nya modellintroduktioner. I vår blir det premiär för helt nya Mazda2 och kraftiga uppdateringar på både Mazda6 och CX-5. Och i höst är det premiär för helt nya CX-3 och för den fjärde generationen av sportbilsikonen MX-5.

Bilden: Mazda CX-5 sålde allra mest under 2014. Foto: Mazda.

www.mazda.se