Artiklar

Ny favorit på tjänstebilsmarknaden

Rabatterat förmånsvärde, ovanligt lång räckvidd på gas och rekordlåg förbrukning kan göra Audi A3 Sportback g-tron till en storsäljare. Vi har provkört bilen och gör tummen upp för allt utom utrymmena i kupén. Här får Audi en rejäl bakläxa, det finns småbilar som är betydligt rymligare.

Under de senaste åren har Volkswagenkoncernen ökat sina satsningar på gasdrift samtidigt som man nischat de olika modellerna mot olika typer av kunder.

Den utgående gasvarianten av Passat var länge en favorit bland taxiåkarna, Golf brukar hamna hos kommuner och landsting medan Seat och Skoda har privatkunder som främsta målgrupp. När turen nu kommit till Audi är det inget annat en ohämmad flirt med Sveriges alla förmånsbilister och deras arbetsgivare.

För även om prislappen börjar på 235 900 kronor för den manuellt växlade bilen är prispåslaget endast 11000 kronor jämfört med motsvarande bensinmodell, och detta i sin tur gör att det inte finns någon anledning till att välja bensinversionen.

Till skillnad från efterkonverterade gasbilar som till exempel Volvo V70 eller Subaru Outback är lastutrymmet i stort sett intakt. Visst saknas det lite utrymme under själva golvet i bagageutrymmet där man förr i tiden hade reservhjulet, men annars ser bilen ut precis som de fossilt drivna modellerna.

För att hålla vikten nere är de båda gastuberna som vardera rymmer sju kilo gas tillverkade i lätta plastmaterial som väger 70 procent mindre än konventionella gastankar av stål.

Under huven sitter samma 1,4 liters turbomotor som finns i VW-koncernens bensinversioner, men här har tillkommit en elektronisk gastrycksreglering. Denna anpassar gastrycket i två steg för att ge motorn optimala prestanda, lågt tryck vid snålkörning i lägre fart medan trycket ökar när föraren gasar och vill ha mer kraft. Gaskonverteringen har gjort att motorn tappat tolv hästkrafter jämfört med bensinversionen, men å andra sidan är motorns prestanda exakt densamma oavsett om motorn går på bensin eller gas.

I likhet med andra gasbilar startar även denna först på bensin om motorn är kall, så det gäller att alltid ha en skvätt kvar i den 50 liter stora tanken. Så fort motorn fått upp temperaturen växlar den snabbt och helt omärkligt över till gas utan att föraren behöver göra något.

Instrumenten ger tydliga besked om hur mycket gas respektive bensin som finns kvar samtidigt som färddatorn tycks vara väldigt bra kalibrerad eftersom den ger nästan exakta värden om såväl förbrukning som återstående räckvidd på de båda bränslena.

Enligt Audi ska man kunna komma så långt som 40 mil på enbart gas innan det är dags för påfyllning, men i likhet med de flesta andra bränsledeklarationer är även detta en väl optimistisk siffra. Även om vi inte hade möjlighet att köra slut på gasen indikerade förbrukningen att det är mer realistiskt att räkna med lite drygt 35 mil på gasdrift, vilket fortfarande är klart godkänt.

Audi har alltid varit duktiga på att skapa bra förarmiljöer med en kvalitetskänsla i reglage som går utanpå det mesta, och denna är inget undantag. Men samtidigt finns det vissa ergonomiska missar.

Att den stora monitorn skymmer sikten framåt är en sak och därför såg vi till att trycka ned den så fort som möjligt. Sen finns även en märklig finess som gör att man ser blinkersljusen på insidan av ytterbackspeglarna, vilket upplevdes som klart störande.

En annan allvarlig invändning är att kupén inte är anpassad för längre personer, det känns instängt samtidigt som det är svårt att ta sig ut och in ur framförallt baksätet. Här borde Audi ta sig en rejäl titt på hur den betydligt mindre men ändå rymligare mikrobilen VW Up är konstruerad.

Bortsett från dessa noteringar är Audi en fröjd att köra, allt löper lätt och friktionsfritt samtidigt som väghållningen är bergfast. I kurvor styr bilen exakt dit man vill och när det är dags att stanna finns det ett rejält bett i de stora bromsskivorna.

På landsväg rullar bilen relativt tyst även om det hörs ett visst buller från däcken, däremot är motorn väldigt väl ljuddämpad och hörs endast under kraftig acceleration.

I stadskörning uppskattade vi att det finns ett start-stoppsystem, vilket brukar saknas på gasdrivna bilar. Systemet sparar en hel del bränsle eftersom man slipper tomgångskörning, men tyvärr fungerade det inte klockrent. Vid flera tillfällen tog det lång tid innan motorn stannade, trots att förhållandena var exakt desamma varje gång. Men vi ser det ändå som en värdefull finess som borde vara självklar på alla bilar.

Allt sammantaget tror vi att Audi har en storsäljare på gång. Tack vare ett måttligt prispåslag jämfört med bensinmodellen blir sannolikt andrahandsvärdet bättre än för många andra gasbilar. För den som har förmånsbil innebär det rabatterade förmånsvärdet och den låga drivmedelsförbrukningen en totalkostnad som i de flesta fall kommer att bli lägre än för snåla dieselbilar.

Fakta Audi A3 Sportback g-tron
Pris: Från 235 900 kronor
Förmånsvärde netto 50 procent marginalskatt: Från 996 kronor i månaden
Motor: 1,4 TFSI bensin/CNG, 110 hk/4800-6000 r/m, vridmoment 200 Nm/1500–3500 r/m
Längd/bredd/höjd cm: 431/178/142
Tjänstevikt: 1335 kg
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, sexväxlad manuell låda (testbilen) eller sjuväxlad DSG
Bränsleförbrukning, blandad körning (ECE): 5,2 l/100 km bensin, 3,3 kg/100 km CNG
Räckvidd (ECE): 400 km på gas, 900 km på bensin.
Garantier: Nybil 2 år, rostskydd 12 år, vagnskada 3 år, lack 3 år.
Övrigt: 40 procent reducerat förmånsvärde t.o.m. 2016. Fordonsskattebefriad 5 år, gratis parkering i vissa kommuner.
Säkerhet: Fem stjärnor i Euro NCAP (gäller bensin/dieselversion), gasmodellen är inte krocktestad.

Källa: Audi

Betyg:
Komfort:
3
Körupplevelse: 4
Ekonomi: 4
Miljöbetyg: 5

Text och foto: Peter Fredriksson