Nyhet

Forskningsgenombrott kan öka bränslecellens effektivitet

För första gången går det nu att i realtid studera processen i en bränslecell. Upptäckten kan leda till utvecklingen av en ny generation effektiva bränsleceller.

Toyota har tillsammans med Japan Fine Ceramics Centre utvecklat en teknik som gör det möjligt att se och följa skeendet hos de nanostora platinapartiklarna i en bränslecell. Det är något som tidigare inte har varit möjligt att studera.

Platina används som katalysator i den process som gör att bränslecellen genererar elektricitet genom en kemisk reaktion mellan syre och vätgas.

Tidigare har man bara kunnat jämföra platinapartiklarna före och efter den kemiska processen. Med den nya teknik som nu utvecklats kan man alltså följa förändringarna i realtid och på så sätt under­söka om det går att påverka processen på något sätt. Bland annat används ett transmissionselektron­mikroskop som gör det möjligt att studera material ner till atomstorlek – dvs med en storlek på endast 0,1 nanometer (en miljondels millimeter).

Se processen på filmen här ovan.

Fakta Toyota:
Toyota sålde 10,23 miljoner bilar 2014 och säljs i mer än 170 länder. Totalt sedan starten 1936 har Toyota tillverkat över 200 miljoner bilar. Samtliga 65 fabriker runt om i världen, liksom Toyota Sweden, är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Sedan Toyota Prius kom som första masstillverkade hybrid 1997 har Toyota tillverkat över 7 miljoner hybrider. Toyota har 29 hybridmodeller i produktion. I december 2014 introducerade Toyota bränslecellsmodellen Mirai. Alla Toyotas personbilsmodeller är energideklarerade. Serieproduktionen av Toyotas lyxbilsdivision Lexus startade 1989. I Sverige säljs sex Lexus-modeller, samtliga med hybridteknik.

Bilden: Toyota Mirai har ett vätgasdrivet bränslecells-system som innebär att bilen inte har några utsläpp alls när den körs – utom vattenånga. Med lika lång räckvidd på en tank som en konventionell bil tankas den full på cirka tre minuter.

Toyota