ANNONS

Tänk dig en robot som tyst och diskret rullar in i ett bostadsområde, hämtar dina sopor och tömmer dem i lastbilen. Det sker utan att väcka sovande familjer och utan tunga lyft för renhållningsarbetaren. Det är målet med ROAR, ett samarbetsprojekt med syfte att utveckla morgondagens smarta transportlösningar.

Volvokoncernen arbetar just nu i ett gemensamt projekt med Chalmers och Mälardalens Högskola i Sverige samt Penn State University i USA och avfalls-och återvinningsföretaget Renova för att utveckla en robot som i samspel med sopbilen och dess förare kan utföra arbeten.

Projektet heter, ROAR, RObot based Autonomous Refuse handling, och målet är att presentera en robot som med hjälp av instruktioner från ett styrsystem i lastbilen hämtar soptunnorna, tar med dem till lastbilen och tömmer dem. Allt under ledning av sopbilens förare som på så sätt också slipper de tunga lyften.

Tanken med ROAR är att demonstrera hur vi i framtiden kan använda smarta maskiner för hjälp i samhället. Tekniken kan tillämpas inom många olika områden, sophantering är bara ett exempel.

”Inom Volvokoncernen förutser vi en framtid med mer automation. Det här projektet är ett sätt att låta fantasin flöda och testa nya koncept för att forma morgondagens transportlösningar”, säger Per-Lage Götvall, ansvarig projektledare Volvokoncernen.

De tre lärosätena ingår som en del i Volvokoncernens Academic Partner Program. Ett nätverk där Volvo samlar tolv akademiska partners för långsiktig samverkan inom forskning och rekrytering. Studenterna och lärosätena har olika uppgifter och roller i projektet.Vid Mälardalens Högskola utformas själva roboten.

”Det är spännande att vi kombinerar den avancerade forskningen med vår utbildning i robotik. Många studenter kommer arbeta med det här projektet, och det är en enorm möjlighet för dem att få lära sig såväl tekniken som att arbeta i team och i en verklig industriell kontext”, säger Mikael Ekström, docent i robotik vid Mälardalens Högskola.

Vid Chalmers arbetar studenterna med det övergripande styrsystemet .

”På Chalmers har vi sedan många år utvecklat teknik för styrning och koordinering av autonoma system och vi ser att vi kan hantera problem av den komplexa typ som avfallshantering innebär. Det här blir ett roligt och utmanande projekt för våra drivna forskare och motiverade studenter”, säger Petter Falkman, docent i automation, Chalmers.

Penn State University utvecklar grafiken, kommunikationssystemet och kontrollpanelen för föraren i lastbilen.

”Vi har en fantastisk stab av studenter som är välutbildade i automationsteknik. Här kan de engagera sig i ett banbrytande fordonsprojekt samtidigt som de också får hjälpa till att definiera hur samhället kan integrera med robotsystem”, säger Sean Brennan, som leder projektet från Penn State.

Arbetet pågår fram till juni nästa år och tekniken testas på Renovas fordon i Göteborg.
”Renova har länge varit ledande när det gäller utveckling av fordonsteknik för bättre miljö och arbetsmiljö. Det här projektet visar på spännande möjligheter för framtiden”, säger Hans Zackrisson, utvecklingschef på AO Logistik, Renova Miljö.

www.volvogroup.com
Illustration: Adrian Wirén, Mälardalens Högskola.