Artiklar

Fulltecknad orderbok för Arton Car

Intresset för klassiker har ökat samtidigt som ägarna gärna lägger ned extra tid och pengar på att få dem i toppskick. Det menar Tony Sebukterin som driver Arton Car i småländska Lessebo.

– Vi har valt att fokusera på kvalitet istället för kvantitet. Nu har vi kunder från hela Norden och orderboken är fulltecknad lång tid framåt, säger han glatt när vi träffas i lokalerna som byggts ut en hel del under de senaste åren.

Det är full fart på verkstadsgolvet där de anställda slipar och spacklar för fullt.

I ett hörn står en helt nedplockad BMW 327 från 1938 och lite längre bort finner vi en Chevrolet Impala -59 som även den är helt plåtren.

Under ett skyddande täcke finns en nylackad Dodge Charger R/T -69 som väntar på montering och i avsyningshallen efter lack finner vi bland annat en VW Kharmann Ghia från 1963.

Under förmiddagen har Tony själv jobbat med en Dodge Polara där ägaren beställt ett jobb som ska förvandla den till nästintill utställningsskick, det vill säga bättre än när den en gång såldes.

– Jag älskar utmaningarna. Tillsammans med kunden går vi alltid igenom vad som ska göras så att vi är helt överens och sedan dokumenterar vi jobbet steg för steg med fotografier, säger han.

 

Höga ambitioner

När han startade företaget 2009 var ambitionen att etablera sig som det självklara valet för de ägare som ville få sin pärla återställd till samma skick som när den lämnade fabriksbandet.

– Jag har jobbat med bilar hela mitt liv, från det att jag var 12 år hemma i Holland, och jag skulle nog kunna kalla mig perfektionist. För mig finns inga genvägar, oavsett vilket jobb det handlar om ska det utföras så bra som det någonsin går, säger han och tillägger att det är just detta som gjort att ryktet om den petige holländaren i Småland spridit sig så att numera kommer kunderna från hela norra Europa.

 

Gediget hantverk

Att renovera och restaurera äldre bilar är ett hantverk som inte bara kräver kunskap om hur bilarna en gång byggdes och vilka metoder som ursprungligen användes. Minst lika viktigt är det att kunna identifiera och eventuellt åtgärda de reparationer och försök till förbättringar som därefter gjorts.

– Att jobba med gamla bilar är enormt tillfredsställande, varje dag lär jag mig något nytt och det är just det som gör jobbet så intressant. Men det gäller att ha tålamod och tid att ta till vara på de erfarenheter som man hela tiden skaffar sig. Egentligen är det samma arbetsmetod som när man restaurerar en gammal tavla, för att resultatet ska bli bra måste man behärska de tekniker och material som en gång användes.

 

Vill överraska

När han startade företaget i Lessebo hade han i stort sett bara en enda tillgång och det var det egna kunnandet och viljan att lyckas.

– För mig är kapital inte pengar, det är snarare det goda ryktet. Har man väl gjort sig ett namn i branschen öppnar det många dörrar och ger nya kontakter. Det handlar helt enkelt om att sätta kunden i centrum och se till att de inte bara blir nöjda, de ska bli glatt överraskade när de får se slutresultatet, säger han och tillägger att detta är en strategi som fungerar bra i Sverige där veteranbilskunderna är kvalitetsmedvetna och måna om att deras ögonstenar verkligen blir till ett blickfång.

– Visst finns det kunder som hör av sig och försöker pruta, men då rekommenderar jag dem att söka sig till någon annan firma. Vi tar inte småjobb som ger dåliga marginaler, utan försöker att nischa oss mot exklusiva bilar som är i behov av restaurering. Då vet vi att vi kan göra ett bra jobb som dels ger oss rätt betalt men som även gör att ägaren till bilen kan räkna hem en värdeökning. Nöjda kunder är den absolut bästa marknadsföringen för oss, säger han.

 

Svårt med personal

Att driva en verkstad i Sverige skiljer sig egentligen inte på några avgörande sätt jämfört med i Holland, med ett enda stort och viktigt undantag. Och det är tillgången till kunnig och välutbildad arbetskraft, där Holland ligger långt före Sverige.

– I Holland går det att ofta att anställa ungdomar som kommer direkt från en verkstadsutbildning, de har då rätt kunskaper och så pass mycket erfarenhet att de klarar att arbeta självständigt. I Sverige krävs det mycket inskolning och praktik innan ungdomarna blir självgående, men nu har jag riktigt duktiga killar och tjejer hos mig som gör ett kanonjobb, säger han.

I början hyrde han 300 kvadratmeter i industrihotellet men i dag förfogar han över 700 kvadratmeter och som omfattar bland annat en sprutbox där han kan ta emot såväl bussar som lastbilar.

När det gäller de större fordonen handlar det ofta om olika ytbehandlingar eller dekorer som ska läggas på.

Företaget gör svetsnings- och plåtjobben liksom all lackning själva, men däremot lämnas motorjobben och de arbeten som ska göras med interiören bort till olika samarbetspartners.

Text och foto: Peter Fredriksson