Nyhet

Stor skillnad på strålkastarljus i svenska bilar

Under årets långa och mörka dagar kan väl fungerande strålkastarlampor vara avgörande för att undvika olyckor på bilvägen. Det skiljer sig dock rejält mellan olika lampor som säljs hos svenska återförsäljare. I en undersökning från Philips i samarbete med tidningen Teknikens Värld visade testresultatet att den vinnande lampan gav tre gånger så mycket ljus och därmed 40 meter längre synlighet på vägen än den sämsta lampan.

Majoriteten av alla bilar i Europa är utrustade av halogenlampor i bilens strålkastare, varav 60 procent av dem är en så kallad H7 lampa. Tidningen Teknikens Värld har i samarbete med Philips analyserat en mängd olika H7 lampor som säljs hos svenska återförsäljare. Testet utfördes i Philips testcenter i Aachen där främst lampornas ljusstyrka och geometri prövades, båda viktiga säkerhetsfaktorer på bilvägen. Ljuset från billamporna bör sträcka sig minimum 75 meter från motorhuven.

Testresultatet visade att den vinnande lampan gav tre gånger så mycket ljus som den sämsta lampan i testet, och att dess ljus nådde cirka 40 meter längre på vägen. Detta innebär att en bilist som kör i en hastighet på 60km/timmen med den testvinnande lampan skulle ha möjlighet att se ett eventuellt hinder 2,5 sekund tidigare än med den lampa som hamnade sist i testet.

– Billamporna är en oerhört viktig säkerhetsfaktor på vägen. Dels för att som bilist ha möjlighet att upptäcka andra trafikanter eller trafikhinder på vägen men också för att bilen ska synas ordentligt utan att blända andra bilförare, säger Martin Rapp, försäljningschef på Lumileds i Sverige.

Slutsatsen av testet är att det lönar sig att välja etn något dyrare billampa med bra kvalitét.  Många billigare billampor är ljusmässigt eller geometriskt icke godkända och får inte användas i trafiken enligt ECE-reglementet. ECE-reglementet är skapat av FN med syftet att kontrollera och mäta att billampor uppfyller ställda krav såsom ljusmängd och geometri för att skapa säkerhet i trafiken.

www.philips.com