Artiklar

Stort intresse för Zetor Crystal

Stort intresse var det för Zetors monter på Agritechnica, världens största lantbruksmässa, som ägde rum 8-14 november i Hannover. I montern var det naturligtvis Zetors prototyp med en ny, spektakulär formgivning som tilldrog sig uppmärksamhet.

Den nya traktorformgivningen, som Zetor hade läckt ut i förväg, är i en klass för sig. Det syns tydligt att Pininfarina, ett av bilvärldens mest välkända designhus, lagt grunden för det som Zetor tror blir avskedet från Zetorfabrikens något klossiga formspråk från 70-talet. Vad som väntar inne i hytten har Zetor ännu inte avslöjat. Det kan inte uteslutas att en del av bilvärldens moderna manövrering, instrumentering och interiör flyttar in också?

Även om utseendet fick beröm fick den stora Zetor Crystal många erkännanden för sina tekniska specifikationer. Med 163 hk utan boost har den en motor med rejäl segdragning, 4 hastigheter för kraftuttaget PTO:n och en lyftkapacitet på 8,5 t lever modellen fullt ut upp till Zetors slogan ”The hard worker”.

Zetor Crystal var t.o.m. nominerad som en av tre traktorer till finalen i tävlingen ”Maschine des Jahres 2016”. Deutz-Fahr vann visserligen, men på Zetor är man nöjd med att ha hamnat bland de 3 bästa i klassen.

− Vi är mycket stolta över de positiva reaktioner som ”Zetor by Pininfarina” har utlöst, inte bara på Agritechnica utan också i lantbruksmedier världen över. Vi tar det som en bekräftelse på att vi är på rätt väg, säger Margaréta Víghová, direktör för Corporate Communications på Zetor. Hon gladde sig också över det stora intresset för Zetors befintliga traktorprogram.

Hos HCP Sverige, den svenske importören av Zetor, är man naturligtvis också begeistrad över framgången. – Zetor blir alltmer intressant för traktorhandlare i Sverige, säger Patrik Sonesson, chef för HCP Sverige. Med de nya större modellerna täcker Zetor in en stor del av traktormarknaden här i landet. Med de framtidsvisioner man har kommer Zetor att vara ett attraktivt märke för de många traktorhandlare som letar efter nya fabrikat att representera. HCPs upplägg med att en återförsäljare inte behöver representera HCPs alla fabrikat för att få sälja Zetor bör tilltala många handlare. – Vi skall inte bestämma över våra återförsäljares produktprogram, det klarar det säker bäst själva!

HCP Sverige

logo
Catharina Olsson-Lindh