Nyhet

CO2-frågan till stor del avslutad

En månad efter att det uppstod frågor relaterade till CO2-värden för några av Volkswagen-koncernens modeller har Volkswagen nu till stora delar avslutat klargörandet av frågan. Efter omfattande interna undersökningar och mätningar står det nu enligt tillverkaren klart att nästan alla dessa modellvarianter har CO2-värden som överensstämmer med dem som ursprungligen angivits.

Det här betyder att dessa bilar kan marknadsföras och säljas utan begränsningar. Misstanken om att bränsleförbrukningen för bilar som nu produceras ändrats på ett olagligt sätt kunde därmed inte bekräftas. I samband med nya interna mätningar kunde smärre avvikelser noteras på bara nio modellvarianter hos märket Volkswagen.

Dessa modellversioner kommer att återigen kring jul mätas genom en neutral teknisk genomgång under överinseende av aktuella myndigheter. Bilarna kan säljas av återförsäljare utan restriktioner. Skulle några avvikelser påträffas kommer siffrorna att justeras i framtiden i linje med den normala process som genomförs i sådana här fall.

Volkswagen har presenterat dessa resultat till den tyska regeringens utredningskommission och myndigheten KBA. Den från början kommunicerade misstanken om att 800 000 bilar från koncernens märken kunde vara påverkade har alltså inte någon grund. De avvikelser som upptäckts för enbart nio modellversioner handlar i genomsnitt om några få gram CO2, och leder till en ökad förbrukning i testkörcykeln NEDC med cirka 0,1-0,2 liter per 100 kilometer. Med en årlig produktion på cirka 36 000 bilar står dessa modellversioner för inte mer än 0,5 procent av volymen för märket Volkswagen. Listan på de nio aktuella bilmodellerna finns bifogad. Ett antal av dessa (Polo BlueMotion, Jetta, Scirocco TDI, Golf Cabriolet) saluförs inte på den svenska marknaden.

Koncernens märken Audi, Skoda och SEAT har också bekräftat en liknande process med sina respektive typgodkännandemyndigheter, som ansvarat för de från början omnämnda bilmodellerna.

Bilarnas förbrukningssiffror i verklig körning ändras inte och några tekniska åtgärder är inte heller nödvändiga. Mot denna bakgrund blir det inte heller aktuellt med den från början förväntat negativa resultatpåverkan med 2 miljarder euro.

Om det kan komma att uppstå en mindre ekonomisk påverkan är beroende av resultatet av de kommande mätningarna.

Lista över bilar av modellår 2016 som kommer att få reviderade CO2-värden

Not: För nio modellversioner har egeninitierade uppföljande mätningar visat att det kommer att bli aktuellt med justeringar av CO2-värdena. Dessa kommer att framgent få nya angivna siffror så snart som möjligt, som en del i den normala processen.

  • Polo 1,0 TSI BlueMotion 95 hk EU6, sjuväxlad DSG ( säljs ej i Sverige )
  • Scirocco 2,0 TDI BMT 184 hk EU6, sexväxlad manuell ( säljs ej i Sverige )
  • Jetta 1,2 TSI BMT 105 hk EU6, sexväxlad manuell ( säljs ej i Sverige )
  • Jetta 2,0 TDI BMT 110 hk EU6, femväxlad manuell ( säljs ej i Sverige )
  • Golf Cabriolet 2,0 TDI BMT 110 hk EU6, femväxlad manuell ( säljs ej i Sverige )
  • Golf 2,0 TDI BMT 150 hk EU6, sexväxlad manuell
  • Passat Alltrack 2,0 TSI 4Motion BMT 220 hk EU6, sjuväxlad DSG
  • Passat Sportscombi 2,0 TDI SCR 4Motion BMT 240 hk EU6, sjuväxlad DSG
  • Passat Sportscombi1,4 TSI ACT BMT 150 hk EU6, sexväxlad manuell

Bilden: Passat Alltrack – kommer i versionen 2,0 TSI 4Motion BMT 220 hk EU6, sjuväxlad DSG av modellår 2016, att bli aktuell för justering av CO2-värdena. Totalt är nio modellversioner av modellår 2016 aktuella för justering av CO2-värdena. Foto: Volkswagen Group Sverige. 

Volkswagen Group Sverige