Nyhet

Stort intresse för Autogloben

Den 3-4 februari arrangeras Autogloben för första gången i Stockholm Globe Arena. Och redan på förhand ser det ut att bli en succé med en stor del av motorbranschens tunga aktörer på plats.
Många av fordonsverkstadsbranschens tongivande leverantörer av verkstadsutrustning, reservdelar, tillbehör, däck och fälg samt lack och plåt laddar nu för att visa vad de har att erbjuda.
– Vi är naturligtvis jätteglada över att så många utställare, representerande stora delar av servicemarknadens leverantörer och affärspartners, kommer vara på plats när Autogloben arrangeras för första gången.
– Det visar på ett behov av att mötas även i Stockholm/Mälardalen, säger Carmen Brüning, affärsansvarig på arrangerande Svenska Mässan.

ÄVEN PETER BUHRE, vd för samarbetspartnern Däckspecialisternas Riksförbund, DRF, ser behovet av en återkommande regional mötesplats i Stockholmsområdet.
– Det är inte så ofta som vi kan träffa så många medlemmar på en och samma gång, säger Peter Buhre.
– Dessutom har vi som branschförbund för däck- och fälgspecialister fått till ett fint samarbete med MRF, ett samarbete som vi ser stor utvecklingspotential i inte minst när gränsen mellan däckverkstad och serviceverkstad håller på att suddas ut, fortsätter han.

Gilbert Fransson, ansvarig för initiativtagaren FVU, Fordonsverkstadsutrustarna, är inne på samma linje och menar att marknaden för verkstadsutrustning utvecklas i så snabb takt att det alltid finns behov att visa nyheter.
– Genom Autogloben ökar vi tillgängligheten till marknaden, möjligheten att visa senaste nytt från våra medlemmar. Dessutom kan verkstadsutrustarna möta verkstäderna under trevliga former för att utveckla affärsrelationen ytterligare, säger Gilbert Fransson.

HAN FRAMHÅLLER ÄVEN samarbetspartnern MRF:s seminarieprogram under mässan, som viktigt för Autogloben som helhet.
– Kvalitet och lönsamhet är de stora framtidsfrågorna för servicemarknaden. På våra seminarier kommer vi att ta upp kvalitetskonceptet Godkänd bilverkstad respektive hur en verkstad kan tjäna pengar, skapa långsiktig lönsamhet, tack vare lojala kunder, berättar Tommy Letzén, vd för MRF.
– Vår ambition är att skapa en upplevelsefylld arena på Globen som ger bästa förutsättningar för inspiration, idéutbyte, kunskap, möten och affärer avslutar Carmen Brüning.

Autogloben vänder sig till företag verksamma inom motorbranschens servicemarknad – verkstadsutrustning, reservdelar, tillbehör, plåt och lack samt däck och fälg.
Arrangör är Svenska Mässan i Göteborg. Officiella samarbetspartners är branschorganisationerna Fordonsverkstadsutrustarna, FVU, Motorbranschens Riksförbund, MRF och DRF, Däckspecialisternas Riksförbund.

Text: Catharina Olsson-Lindh. Foto: Autogloben.