Artiklar

”Elfordon är framtiden”

Till vardags driver Peter Sareklint i Karlskrona en traditionell allbilverkstad.
Men på fritiden ägnar han sig helst åt modernare ting som sin Tesla P85D och den egna villans unika solelslösningar.

 

Hemma på villan har han 63 kvadratmeter solcellspaneler som är kopplade till begagnade Nissan Leaf-batterier som kommer från en krockad norsk bil.

– Jag hade faktiskt ingen aning om att Tesla var inne på  samma spår med sin nya Powerwall, säger han med ett stort leende när han möter upp med det senaste tillskottet, en Tesla Model S P85D som under de första tre månaderna redan hunnit rulla 900 mil.

Under de senaste åren har han hunnit jobba en hel del med energilösningar i allmänhet och elbilar i synnerhet.

 

Konverterar fossilbilar

I det egna företaget Automek, som är en allbilverkstad, har han bland annat konverterat en VW Polo, en Porsche Boxter samt en åkgräsklippare till batteridrift.

– Elfordon är helt klart framtiden, det är jag övertygad om. Men samtidigt finns det så mycket mer att göra på den fronten. En aktuell fråga är vad man ska göra med alla de batterier som kommer från antingen uttjänta eller defekta fordon. Redan när jag byggde huset ville jag testa om det gick att använda sig av begagnade batterier, säger han och låser upp dörren till garaget där han har byggt den egna elcentralen som i stort sett fungerar på samma sätt som Teslas Powerwall.

 

Smart styrning

Energiproduktionen från villans två solcellsinstallationer, en i söder på 52 kvadratmeter samt en mindre i väster på 11,2 kvadratmeter, används primärt till att driva huset med värme och varmvatten på vintern samt kyla och varmvatten på sommaren.

När solen gassar för fullt på uppstår ibland ett energiöverskott och detta lagras då i ett batteripack som kommer från en krockad norsk Nissan Leaf med 1300 mil på mätaren. Packet är ombyggt till 48 volt och har samma kapacitet som när bilen var ny.

Inom kort kommer han att koppla på ytterligare ett batteripack från en annan krockad Leaf och får därmed den dubbla lagringskapaciteten.

 

Avancerat system

Den egna lagringslösningen består dels av en SMA Home Manager som styr åt vilket håll strömmen ska flyta, ladda eller ladda ur batterierna eller om överskottet ska säljas till E.ON. Eftersom han i skrivande stund endast får 30 öre kilowattimmen är systemet uppbyggt för att prioritera den egna förbrukningen, antingen direkt eller via lagring i batteripacket.

Med hjälp av SMA-invertern Sunny Island 6.0H laddas batterierna automatisk med 4,6 kW eller stöttar husets energiförbrukning med 4,6 kW.

– Jag har även möjlighet att blåtandskontrollera fem vägguttag, när dessa kopplas in beror på dels på väderprognosen för det kommande dygnet samt husets förväntade förbrukning vid olika klockslag. Det kan handla om allt ifrån att ladda åkgräsklipparen eller värma jacuzzin, säger han och tillägger att under det senaste året har solanläggningen gett cirka 9000 kWh per år.

 

Jämnar ut förbrukningen

Detta i kombination med att han kan spara överproduktionen i batteribackupen gör att han knappt behöver köpa in någon ström, åtta månader om året handlar det om blygsamma fem till sju kilowattimmar per månad.

– Det är en klar fördel att ha backupen eftersom det är väldigt svårt att anpassa energiförbrukningen efter vad solanläggningen producerar. Men sen är det även bra att ha batterierna som backup när strömmen går, systemet känner av spänningsbortfallet direkt och går då över i batteridrift, säger han och tillägger att han är jättenöjd med hur det hela fungerar.

Även om Teslas Powerwall skulle ha inneburit en betydligt enklare, snabbare och även billigare installation menar han att den egna lösningen har framtiden för sig.

– Visst är det svårt att hitta fungerande batteripack från defekta elbilar, men nu när elbilsförsäljningen äntligen kommit igång även här i Sverige kan vi förvänta oss att det kommer att det kommer att bli allt enklare. En stor fördel med att använda sig av äldre batterier i sådana här lösningar är att belastningen per cell blir lägre än när de används för att driva ett fordon, och det gör att livslängden på batterier blir längre. Men samtidigt måste man veta vad man gör, det är mycket kräm i batterierna och det är livsfarligt att göra fel, säger han.

 

Utmaningar för verkstäder

Som ägare till en allbilverkstad är han inte det minsta oroad över framtiden, även om en del bedömare menar att den ökande andelen elbilar i den svenska fordonsparken kommer att innebära att bilverkstäderna får allt svårare att tjäna pengar på service och reparationer.

– Visst, elbilar är i sig är ganska enkla och okomplicerade fordon, men jag ser det inte som ett problem utan snarare som en möjlighet för hela branschen. Vi ser redan i dag hur vi får allt mer att göra på mjukvarusidan för de konventionella bilarna, och det är en trend som kommer att förstärkas nu när andelen elfordon ökar. Vad som saknas i dag är framförallt dokumentation om hur olika problem ska åtgärdas och sen innebär de höga spänningarna så klart risker. Det kommer med andra ord att krävas att mekanikerna i framtiden utbildas i hur man arbetar med elfordon.

 

Text och foto: Peter Fredriksson