Artiklar

Linda är enda tjejen i bergtäkten

- Jag har svårt att tänka mig ett friare och roligare jobb än detta, säger Linda Källefeldt.

Redan som barn blev Linda Källefeldt intresserad av stora maskiner. Nu tillbringar hon dagarna i en Volvo EC 460 BLC i ett gigantiskt stenbrott och där trivs hon som fisken i vattnet.

– Det är full fart från morgon till kväll, säger hon med ett stort leende.

Det är alldeles efter lunchtid och Linda har fullt upp med att skopa upp råberg på ett tiotal lastbilar med trailers som går i skytteltrafik mellan dagbrottet på Nybrogrus och NCC:s pågående nybyggnation av en del av E22:an.

Det tar bara 35 minuter och retur för lastbilarna och det gör att det knappt blir en lugn stund på hela dagen eftersom lastbilarna avlöser varandra. Bitvis är det som ett långt pärlband av tunga fordon som sakta rullar fram till hennes grävare.

 

Ombonad miljö

Trots att det nyligen kom ett skyfall yr dammet och letar in sig i alla skrymslen och vrår. Men inne i hytten är det betydligt mer ombonat med luftkonditionering och musikanläggning.

– Det blir en hel del musik under en arbetsdag, det är perfekt att jobba till, säger Linda Källefeldt som stortrivs på jobbet.

– Dels är det fritt, vi får lösa arbetsuppgifterna helt efter eget huvud. Men sen är det även ett härligt gäng. Det blir många skratt under en arbetsdag, säger hon och nyligen satt hon tillsammans med en kollega och räknade ut hur mycket råberg hon egentligen hanterar.

Hon kom fram till att det blir cirka 3000 ton om dagen och det motsvarar närmare 900 skopor. Men hon menar att hon aldrig upplever arbetet som monotont och enformigt, snarare tvärtom.

– Jag älskar verkligen att köra grävare och kan knappt slita mig, visst sitter jag lite som i en bubbla men jag tycker det är avkopplande och lugnt. Dessutom är det kul att se att chaufförerna blir nöjda, det är ju det som mitt arbete handlar om. Samtidigt ser salvorna aldrig likadana ut, ibland kan det sitta kvar berg och då blir det en utmaning att lösa problemet, säger hon.

 

Gick utbildning

Som ung hade Linda inga direkta planer på att hon skulle köra grävmaskin som vuxen, visst fanns där ett slumrande intresse eftersom båda pappan och farbrodern jobbade inom branschen, men det största intresset var istället hästar.

Grundtanken var istället att hon skulle söka till Flyinge efter lantbruksgymnasiet med inriktning mot hästhållning, men knäproblem gjorde att hon fick tänka om.

– Jag gick till arbetsförmedlingen och sa att jag kunde ta vilket jobb som helst, till och med sitta i en dumper. Vad bra sa min handläggare som såg till att jag fick gå en arbetsmarknadsutbildning. Direkt efter kursen fick jag jobb, säger Linda Källefeldt som bland annat arbetat som uthyrd grävmaskinist innan hon fick fast jobb på Nybrogrus som exporterar en stor del av sina produkter till länderna kring Östersjön.

Här finns en stor marknad eftersom det inom det södra Östersjöområdet inte något urberg som är lämpligt för produktion av bland annat kvalitetsmakadam, och det gör att länder som Danmark, Tyskland, Polen, Kaliningrad och de baltiska länderna måste förlita sig på import från Sverige, Finland och Norge.

 

Fraktas på båt

Det stenmaterial som man säljer på export kommer ofta från Fliviktäkten som ligger i anslutning till en hamn. Med ett läge alldeles intill havet är det kostnadseffektivt att frakta massorna med båt till den andra sidan Östersjön. Där väntar sedan inhemska åkare som i sin tur transporterar makadammen ut till byggena och de stora projekten.

– Vi avslutade precis ett större projekt på cirka 200000 ton i Flivik som jag var inblandad i och de massorna gick till Polen, där de skulle användas till byggen av vågbrytare för att skydda känsliga strandpartier, säger Linda Källefeldt som menar att en stor fördel med att vara anställd på ett större företag är att hon får ambulera mellan ett tiotal olika täkter.

Istället för att sova över på hotell eller vandrarhem har hon köpt en egen husvagn som hon tar med sig till jobbet och det är en lösning som hon tycker fungerar utmärkt.

– Dels är det som att vara hemma fast jag är borta, men sen tycker jag att det är smidigt att kunna parkera husvagnen där jag jobbar, då slipper jag pendla till jobbet varje morgon, säger hon.

 

Långa arbetsdagar

I dagsläget jobbar hon måndag till torsdag från klockan 06.00 till 18.00 på kvällen och det innebär att hon får fredagarna lediga, vilket är en lösning som hon tycker är bra.

– Fast nu har jag insett att jag sitter stilla lite för mycket och försöker ta mig till gymmet så ofta jag kan på min fritid, det är ett måste för att både kroppen och huvudet ska orka. Efter tolv timmar i grävmaskinen är man ganska så mör och då är det härligt att få röra på sig lite, säger hon och tillägger att hon inte har några planer på att sluta körare grävmaskin, snarare tvärtom.

Ambitionen är att fortsätta som anställd eftersom hon trivs så bra med jobbet och några planer på att starta eget har hon inte, trots att det finns egenföretagare inom entreprenadbranschen i släkten.

– Jag tar dagen lite som den kommer och hoppas att jag får vara kvar här länge till, just nu kan jag faktiskt inte komma på något bättre jobb än detta. Det är lite svårt att exakt sätta fingret på vad det är som gör att jag trivs så bra med att köra grävmaskin, men det är väl kombinationen av frihet under eget ansvar och möjligheterna att själv styra sin egen arbetstid som lockar, säger hon.

Namn: Linda Källefeldt
Ålder: 27
Anställd: På AB Nybrogrus
Familj: Singel
Bor: Nybro
Intressen: Tränar på gym

Text och foto: Peter Fredriksson