Artiklar

Jonas bygger coola hot rods

Jocar är sannolikt Sveriges minste biltillverkare. Trots det har man 2000 nöjda kunder i hela världen, som alla har ett stort och gemensamt intresse. Att köra runt i kopior av världens coolaste bil, Ford Roadster årsmodell 1932.

– Jag trodde aldrig att detta skulle bli så stort, säger Jonas Olofsson.

 

Redan 2009 gjorde Bil & Verkstad ett reportage om honom, och då hade han precis kommit igång med nytillverkningen av karosser och höll till hemma i garaget.

Verksamheten var ännu i sin linda men han såg väldigt positivt på framtiden.

– Det var en härlig tid, jag trivdes att gå hemma och pula på egen hand. Men samtidigt gick det inte att låta bli att expandera när jag såg vilket enormt intresse det fanns, säger han och tillägger att han med glimten i ögat brukar kalla sig Sveriges näst störste biltillverkare.

När NEVS tillfälligt tog upp produktionen av SAAB 9-3 i Trollhättan halkade man ned till tredje plats, men nu är man tillbaka där man började.

– Ja, ambitionen är att ligga kvar i toppen, säger han med ett stort leende när han tar en kort paus från dagens uppgift, att lägga sista handen vid en roadster som inom kort ska levereras till en kund.

Lite längre bort växer några 5W Coupé-karosser fram och därefter väntar en sliten A-Ford -30 som ska byggas om till ett uppseendeväckande fordon.

När det gäller Fords modeller från 1932 byggs dessa för hand och det är en förklaring till de förhållandevis låga volymerna, varje år levererar man cirka 20 karosser.

– De flesta kunder väljer att köpa en kaross som består av golv, dörrar, torpedvägg och baklucka. I leveransen ingår hängda dörrar och baklucka, lås i dörrarna, förstärkningar samt monterat golv med plats för växellådan.

– Sedan monterar de själva inredningen samt motorn och växellåda, vilket är arbetsmoment som jag helst inte ger mig in på. Finliret tar mycket tid och det är svårt att debitera de arbetstimmarna, säger Jonas Olofsson som från början inte hade en tanke på att bli egenföretagare.

 

Liten skala

Men en dag kontaktade Lars Lundström på företaget Reprosteel personalen på Volvo i Olofström för att få hjälp med att pressa karossplåtar till roadstern. Här fanns Jonas Olofsson som då arbetade på prototypavdelningen och fick till uppgift att ta fram ett pressverktyg till en bakflygel.

Resultatet blev över förväntan och snart fick Volvo i uppdrag att ta fram pressverktyg till den övre torpeddelen, bakluckan och så vidare.

Det ena gav det andra och snart bestämde sig Jonas Olofsson för att starta eget hemma i garaget.

– Då hade jag mest tänkt mig att pyssla med detta i liten skala, utan att ha några anställda. Men saker och ting blir sällan som man tänkt sig, och nu levererar vi till köpare i hela världen.

Totalt har man 2000 kunder i registret och de flesta finns av naturliga skäl i framförallt Sverige, Danmark och Tyskland men ofta skeppar man även iväg beställningar även till USA, Australien, Italien och många andra länder.

– Egentligen är vi ganska dåliga på att marknadsföra oss, men eftersom det handlar om så pass nischade produkter hittar kunderna oss ändå. Det har hänt att till exempel tyska tidningar gjort ett reportage om en ägare till en roadster som vi tagit fram, och då brukar det ramla in beställningar från den tidningens läsare. Men sen är det så klart bra att synas på olika mässor, då når vi ut direkt till potentiella kunder.

 

Byggde på mässa

Under Elmia 2015 slog man på stort och hyrde en monter där Jonas på fyra dagar byggde upp en komplett roadster med hjälp av sina fru och sina fyra barn, som alla var involverade i det stora pusslet som från början bestod av tusentals delar.

Här kunde besökarna följa bygget steg för steg och det skapade stor uppmärksamhet på mässan, i tidningar och inte minst på sociala medier.

– Men jag blev lite förvånad över att de allra flesta besökarna kom fram när bilen började bli klar, då missade de allt det spännande monteringsarbetet innan karossen kom på plats. Det tycker jag själv är det mest spännande, fast jag kanske är lite nördig, säger han och tillägger att han inte var det minsta nervös under tiden man byggde bilen.

Desto värre var det när bilen var klar och han inför en stor publik skulle starta upp motorn och köra bilen från montern, då var han riktigt orolig över att han hade glömt något och att motorn skulle vägra att starta.

– Men den gick igång på första försöket och vi rullade de 50 metrarna som vi hade tänkt innan vi stängde av motorn. Och tur var väl det, när vi skulle köra ut bilen från mässan senare på dagen slutade bilen driva på grund av att det hade fyllts på för lite automatlådeolja. Men det stoppet fanns det inte så många vittnen till, säger han med ett stort skratt.

 

Vuxit snabbt

Under årens lopp har verksamheten vuxit sakta men säkert och i dag är man fem anställda som har fullt upp med att bygga och leverera dels ramar och karosser men även reservdelar och olika detaljer. I takt med att kundunderlaget vuxit har även omsättningen ökat, i år räknar man med att omsätta sex miljoner kronor och det är en miljon mer än förra året.

– Omsättningen har ökat i ungefär samma takt de senaste åren och visst är det kul att det finns en växande marknad för så här pass smala produkter. Men samtidigt är det så att det finns en väldigt stark retrotrend inom bilvärlden och när det gäller klassiker som Ford Roadster -32 finns det i stort sett inga originalbilar till salu, så det ökar så klart intresset för replikor.

Sedan starten har han sålt 150 ramar och cirka 200 roadsterkarosser, men däremot har den nya satsningen på femfönsterskarossen inte slagit lika väl ut.

– Det förvånar mig, suget är störst efter roadstern där marknaden aldrig tycks bli mättad, det är vår absoluta storsäljare. Men på sikt tror jag att kunderna får upp ögonen för femfönsterskarossen, den har alla förutsättningar för att bli en succé.

__________________________

Om Jonas Olofsson:
Ålder: 52 år
Familj: Fru, fyra barn och två barnbarn
Intressen: Hot Rods
Kör: Dodge Magnum
Företag: Jocar Hot Rods and Steelworks AB
Anställda: 5
Omsättning: 5,3 miljoner (2014)
Säte: Sölvesborg

Text och foto: Peter Fredriksson