Nystart för Toyotaverkstad i Karlskrona

Toyota må vara en av världens största biltillverkare men när den tidigare märkeshandlaren i Karlskrona lade ner verksamheten uppstod det ett tomrum på den lokala marknaden under ett helt år.

Det här fick några veteraner inom branschen att agera snabbt som ögat och nu har de öppnat en provisorisk försäljningshall med tillhörande verkstad.

– Vi insåg att här fanns det ett tillfälle som var nästan för bra för att vara sant, och nu handlar allt om att locka tillbaka de gamla kunderna, säger Andreas Nilsson som inom kort planerar att bygga helt nya lokaler.

 

Han menar att det är en stor utmaning att dra igång en helt ny verksamhet som denna även om det sedan urminnes tider funnits en annan Toyotahandlare på plats. Dels handlar det om att bygga upp ett nytt förtroende, men sen gäller det också att vinna tillbaka de kunder som under det senaste året valt att serva och reparera sina Toyotabilar på andra verkstäder.

– Sommaren 2014 bommade den andra handlaren igen och det gjorde att de Toyotaägare som ville anlita en märkesverkstad fick sex mil enkel resa till närmaste anläggning, och det är ett avstånd som många tycker är alldeles för långt. De ska ju dels ta sig dit och om de inte vill eller kan vänta under tiden som bilen är inne utan vill åka hem eller till jobbet blir det sammanlagt 24 mil, vilket är orimligt för de flesta, säger han och tillägger att han inte tvekade speciellt länge innan han tillsammans med Niclas Sturesson och Mikael Blomqvist tog de första kontakterna med Toyotas generalagent som gav tummen upp för satsningen.

Förra våren bildade de tre kompanjonerna, som alla har lång erfarenhet från branschen, ett eget bolag och valde att dela upp ansvarsuppgifterna så att Andreas Nilsson står för service- och verkstadsbitarna, Niclas Sturesson för försäljningen och Mikael Blomqvist för ekonomin.

– Vi hade tur som hittade en lämplig hyreslokal där vi kunde flytta in så gott som omgående, tidigare har här varit bland annat en bensinmack och vi ägnade en hel del tid åt att måla väggar och tak. Samtidigt fick vi löfte om att bygga till med fyra mekplatser samt en försäljningshall som uppfyller Toyotas krav, och här planerar vi att ta det första spadtaget för en byggnad på sammanlagt cirka 800 kvadratmeter någon gång nästa år, säger Andreas Nilsson som beskriver hur man började med att etablera en servicepunkt förra hösten samtidigt som man anställde den första mekanikern som snart fick sällskap av ytterligare en mekaniker och en servicechef.

 

Trogna kunder

Han menar att en stor fördel med att arbeta med just Toyota är att de flesta kunderna är väldigt märkestrogna och återkommer gärna både till nybilsförsäljningen och den auktoriserade verkstaden.

– Vi bedömde att om vi skulle lyckas dra igång Toyotaförsäljningen och de tillhörande verkstadsbitarna gällde det att komma igång så snabbt som möjligt och nu har vi gått ut med olika erbjudanden och annonser för att visa att vi är tillbaka. Samtidigt har vi medvetet valt att inte prisa ut oss utan erbjuder som vi ser det en vettig prisbild. Speciellt viktigt är att få igång nybilsförsäljningen för att på så sätt fylla på bilbeståndet och det framtida beläggningen i verkstaden, säger Andreas Nilsson som konstaterar att man har ett fulltecknat schema för två man och nu när man tagit sig igenom vintern, som av tradition brukar innebära mindre att göra, ser man ljust på framtiden.

I likhet med många andra bilverkstäder erbjuder man lånebil för de kunder som så önskar vid service och reparationer, och det är något som många uppskattar. Eftersom man lånar ut de demobilar som finns inne är det också en viktig del i marknadsföringen av nya modeller, inte sällan gillar kunderna sin lånebil så mycket att de blir spekulanter på en sådan efter att haft sin egen bil inne på verkstad.

Andreas Nilsson menar att en annan fördel med att jobba med Toyota är att koncernen har en lång erfarenhet av fullhybrider och laddhybrider, som är drivlinor som blir allt vanligare även hos andra märken.

– Sen hoppas vi mycket på vätgasbilarna, som egentligen är klockrena som miljöbilar. Den enda nackdelen med dessa är att det saknas infrastruktur för att kunna tanka dem, men vi är övertygade om att på lite längre sikt kommer de här näten att byggas upp. På verkstadssidan innebär det att vi måste ha duktiga mekaniker som fortlöpande utbildar sig, säger Andreas Nilsson.

 

Nya drivmedel

Miljöbilar som kan laddas med el från elnätet har fortfarande ett nedsatt förmånsvärde och blir därmed extra intressanta för dem som har en förmånsbil, och det gör att man har en del företag som kunder. Men fortfarande överväger privatkunderna och man räknar med att cirka 80 procent av omsättningen kommer från privatmarknaden, resterande 20 procent står förmånsbilarna med framförallt Prius samt renodlade företagsbilar som till exempel Hilux.

– Vi har satsat en hel del på rekrytering av personal men insett att det inte är speciellt effektivt att annonsera. Visst får vi många svar men det är sällan att de som söker svarar upp mot de krav och önskemål vi har. Betydligt bättre är det att ringa runt till vänner och bekanta eller andra personer i sitt nätverk, då får man ofta tips på personer som skulle kunna passa. Sen gillar vi även att ta in gymnasieelever, även om det tar tid att lära upp dem är de ofta motiverade och har rätt inställning, säger Andreas Nilsson som framöver kommer att erbjuda kunderna service, reparation och rekond samt enklare plåtjobb som till exempel parkeringsskador.

Förutom i Karlskrona driver de tre delägarna även en fullskaleanläggning i grannstaden Kalmar vilket är en styrka eftersom kan använda sig av den verkstaden som back-up vid arbetstoppar eller sjukdomar.

– Det är en stor fördel att driva en sådan här verksamhet på två olika orter, utan verkstaden i Kalmar hade det blivit svårt att komma igång så snabbt som vi gjort här, säger han.

Text och foto: Peter Fredriksson

 

 

Fakta:

Företag: Bil och Motor i Sydost AB
Anställda: 19 (i Kalmar och Karlskrona)
Omsättning: Nystartad
Säte: Kalmar

Aktuellt

Nynas 90 år

Nynas 90 år

När Nynas första raffinaderi togs i bruk i Nynäshamn 1928, var fokus på att förse den svenska marknaden med...

Nya Mitsubishi L200

Nya Mitsubishi L200

Den 17 november är det världspremiär av den nya pickupen Mitsubishi L200 i Bangkok.  I Sverige lanseras bilen hösten...

Fossilfritt transportlaboratorium

Fossilfritt transportlaboratorium

Scanias transportaboratorium används för delar av Scanias interna transportbehov. Från 2018 drivs vagnparken enbart av fossilfria* bränslen eller hybridteknik,...

Spelapp lär ut bioekonomi

Spelapp lär ut bioekonomi

Spelappen Grow Forest har laddats ned 100 000 gånger internationellt. Nu växer spelet ytterligare med nya funktioner för att fortsätta...

Sveriges sista PGR-bil

Sveriges sista PGR-bil

Den sista PGR-bilen med destination Sverige. Efter en omfattande påbyggnation levereras den nu i form av en avancerad brandbil...

Från rosa till blått för Derome

Från rosa till blått för Derome

Under oktober månad färgades alla Deromes virkespaket rosa, till förmån för bröstcancerforskningen. Nu är november här och för att...

Fler artiklar