Saab-specialister breddar kompetensen

Magnussons bil var i början nischade mot Saab, men av naturliga skäl fick man tänka om. Även om cirka hälften av alla jobb fortfarande handlar om åtgärder på just Saabs bilar minskar den andelen för varje år.

– Redan när vi insåg att det fanns en risk att Saab inte skulle överleva valde vi att bli en allbilverkstad, säger Joacim Magnusson som nu driver vidare familjeföretaget.

 

Det är strax efter öppningsdags men redan har kunderna börjat strömma till. På en lift är en Saab 9-3 upphissad och här håller Hampus Karlsson på med en bromsöversyn, medan Daniel Fagerström servar en Opel Astra en bit bort.

På kö står ytterligare några Saab 9-3:or och 9-5:or medan gårdsplanen är fylld med bilar av alla möjliga märken.

Joacim Magnusson får med jämna mellanrum avbryta för att svara i telefon när kunder ringer och vill ha prisuppgifter för olika åtgärder.

– Det är full fart som vanligt här, säger han när han lägger ifrån sig telefonen och vi tar plats inne på kontoret där det är betydligt lugnare.

 

Fick tidigt jobb

Han berättar att hans far Lars Magnusson jobbade som verkare på Saab men valde att bli egenföretagare i början av 80-talet. Under årens lopp rullade verksamheten på och snart började sonen Joacim att börja jobba här.

– Ja, det är lite komiskt. Under hela min uppväxt sa jag att om det var två saker jag inte ville göra så var det att jobba med bilar och att ha eget företag. Men nu är jag här i alla fall, säger han med ett skratt men tillägger att han har stor nytta av sin gymnasieutbildning inom el/tele i allmänhet och svagström i synnerhet.

Fram till 2009 jobbade han tillsammans med sin far som då gick bort, och då tog han över och anställde den förste mekanikern.

Till skillnad från många andra bilverkstadsägare, som menar att det är svårt att hitta bra personer, hade Joacim tur eftersom mekanikern själv tog kontakt med honom i samband med att en annan bilverkstad skulle permittera personal.

– Det är guld värt att hitta en duktig person som kan jobbet på sina fem fingrar och som inte behöver en massa stöd och stöttning. Men sen har jag även regelbundet praktikanter från gymnasiet här och det är också ett bra sätt att hitta personal. Hampus var här på praktik 2010 och skulle egentligen bara sommarjobba. Men han har inte gått hem ännu, säger Joacim som inte ångrar att han fortsatte i sin pappas fotspår.

Han har utvecklat och anpassat verksamheten efter hur den lokala efterfrågan ser ut och detta har gjort att det tidigare samarbetet med Mekonomen fördjupats och nu är man en Mekonomenverkstad.

– Vi har många trogna kunder och även om alla inte kör Saab längre så återkommer de hit för både service och reparationer med sina bilar. Många menar att när gamla inbitna Saabägare ska köpa ny bil väljer de gärna en Subaru eller Audi, men det stämmer inte med våra kunder. Det finns inget enskilt märke som sticker ut, säger han.

 

Nya arbetsuppgifter

I och med att han anställt två personer och även har praktikanter på plats har hans egna arbetsuppgifter förändrats. Istället för att som tidigare tillbringa den största delen av dagen med att skruva i bilar blir det mer jobb med kundmottagning, reservdelsbeställningar och inte minst den ekonomiska uppföljningen.

– Jag gör faktiskt dagsbokslut vilket är en stor fördel, jag vill veta exakt hur vi ligger till för att se var kostnaderna och intäkterna finns. Tack vare den dagliga uppföljningen har vi ett jämnt kassaflöde och slipper obehagliga överraskningar. Själva bokföringen håller min fru i och sen har vi hjälp med en byrå som gör det riktiga bokslutet. Eftersom vi omsätter mer än tre miljoner kronor måste vi även ha kvar revisorn, men det ser jag inte som en onödig kostnad. Jag skulle nog haft kvar revisorn även om det inte hade behövts, det är alltid en fördel att räkenskaperna revideras innan de skickas till Skatteverket.

Service och reparation av framförallt Saab men en ökande andel av andra märken står för den största delen av omsättningen men även AC-biten har vuxit, och i dag har man allt fler reparationer av trilskande klimatanläggningar. En annan tydlig trend är att däckjobben ökar och i likhet med många andra verkstäder har man numera ett däckhotell.

– Vi kan så klart inte konkurrera med de stora däckkedjorna men däckverkstaden är ett bra komplement till den befintliga verksamheten och dessutom ett sätt att ge våra kunder extra service. Tidigare gjorde vi även en hel del uppgraderingar av framförallt Saabs turbomotorer men den biten har helt försvunnit, det var väldigt länge sedan någon frågade efter detta.

 

Koll på ekonomin

Tack vare den noggranna ekonomiska uppföljningen rullar verksamheten på ganska bra samtidigt som lönsamheten håller jämna steg med omsättningen, och det är just det som är Joacims ambition. Att växa för växandet egen skull har inget mervärde utan det är vad som finns kvar på sista raden som egentligen spelar roll.

– Men visst, jag har plats för ytterligare någon mekaniker och det är väl inte helt otroligt att jag anställer en till. Men samtidigt vill jag gärna att vi jobbar effektivt och i dag har vi lyckats komma upp i en omsättning på 1,5 miljoner kronor per anställd, och det tror jag är en bra bit över genomsnittet i branschen. För att lyckas med detta gäller det att se till att ha full beläggning men även att hålla nere på omkostnaderna, säger han och tillägger att just där har man en stor fördel eftersom verkstaden ligger lite offside.

Det här i sin tur gör att lokalhyran är lägre jämfört med för många av konkurrenterna som finns på finare adresser.

– Den enda nackdelen med vårt läge är att det kan bli svårt för kunderna att ta sig härifrån när de lämnat sin bil, men vi ställer gärna upp och skjutsar dem och det är en service som många värdesätter. Så på sätt får vi lite gratis marknadsföring eftersom nöjda kunder gärna berättar för sina bekanta om hur tillmötesgående vi är.

Text och foto: Peter Fredriksson

Aktuellt

Övertygande däcktester

Övertygande däcktester

Premiumtillverkaren Hankook tar steget in i den kalla årstiden med tre utmärkta modeller som fått testbetyg över genomsnittet.

Nynas 90 år

Nynas 90 år

När Nynas första raffinaderi togs i bruk i Nynäshamn 1928, var fokus på att förse den svenska marknaden med...

Nya Mitsubishi L200

Nya Mitsubishi L200

Den 17 november är det världspremiär av den nya pickupen Mitsubishi L200 i Bangkok.  I Sverige lanseras bilen hösten...

Fossilfritt transportlaboratorium

Fossilfritt transportlaboratorium

Scanias transportaboratorium används för delar av Scanias interna transportbehov. Från 2018 drivs vagnparken enbart av fossilfria* bränslen eller hybridteknik,...

Spelapp lär ut bioekonomi

Spelapp lär ut bioekonomi

Spelappen Grow Forest har laddats ned 100 000 gånger internationellt. Nu växer spelet ytterligare med nya funktioner för att fortsätta...

Sveriges sista PGR-bil

Sveriges sista PGR-bil

Den sista PGR-bilen med destination Sverige. Efter en omfattande påbyggnation levereras den nu i form av en avancerad brandbil...

Från rosa till blått för Derome

Från rosa till blått för Derome

Under oktober månad färgades alla Deromes virkespaket rosa, till förmån för bröstcancerforskningen. Nu är november här och för att...

Fler artiklar