Kortnyheter

Tick tack …

Alla som jobbar med fjärrtransporter vet hur viktigt det är att vara på rätt plats i rätt tid. Det inspirerade Scania till att sätta sin nya generation lastbilar på ett riktigt tufft prov – att bokstavligen visa tiden under ett helt dygn. För att konstruera världens första klocka som enbart består av lastbilar krävdes det 14 lastbilar, 90 förare och ett 70 000 kvadratmeter stort flygfält. Den gigantiska lastbilsklockan rullade igång den 20 september klockan 19.00.

Lastbilarna ställdes inför olika utmaningar beroende på vilken del av klockan de utgör. De som formar sekundvisaren ska alltså köra en perfekt cirkel varje minut under 24 timmar. Den inre av sekundlastbilarna måste hålla en konstant hastighet på 13 km/h, medan den yttre kör i 53 km/h. Lastbilarna som utgör minut- och timvisare ska utföra perfekt synkroniserade starter och stopp.

− Lastbilar är stora, kraftfulla maskiner, men de är också avancerade och raffinerade verktyg – precis som klockor. Varje lastbil har optimerats för sin specifika uppgift i klockan. Scanias tjänster för realtidsövervakning och analys styr hela operationen, säger Staffan Arvas, Head of Marketing Communications på Scania.

För att hålla en korrekt, jämn hastighet beroende på dess roll i klockan och samtidigt minimera bränsleförbrukningen, måste varje lastbil hanteras med precision. Från kontrolltornet övervakade Scanias personal varje enskilt fordon kontinuerligt för att undvika oväntade stopp och minimera slitaget. Förarna spelade ändå huvudrollen för att få hela uppdraget att fungera. Elin Engström, en av Scanias förare, hade en framträdande roll i sekundvisaren som alla andra förare var tvungna att följa.

− Den främsta utmaningen i fjärrtransporter är precision och punktlighet. Lastbilsklockan var det ultimata provet på att hålla din linje, rätt hastighet och ha koll på varje sekund i 24 timmar i sträck. Alla förare måste vara i perfekt synk och precision för att uppnå detta, säger Elin Engström.

Se filmen och fler klipp på www.scaniaclock.com