Artiklar

Allt fler bilar får TPMS-sensorer

Andelen bilar med däcktrycksövervakning ökar i takt med att nybilsförsäljningen ständigt slår rekord. Samtidigt kan den nya tekniken ge en del huvudbry för både bilägare och däckverkstäder när det blir dags för skifte från sommar- till vinterdäck, och det är inte ovanligt att varningslamporna för felaktigt lufttryck lyser trots att det inte är något fel.

 

Från och med november 2014 måste alla nya bilar som säljs vara utrustade med någon form av övervakning av lufttrycket, där det i dagsläget finns två olika system.

Indirekt TPMS mäter skillnaden i rotationshastighet mellan de olika hjulen via ABS-systemet, och skulle systemet upptäcka en skillnad indikeras detta med en symbol på instrumentbrädan. Det här systemet behöver kalibreras om man vill byta däckdimension eller ändra lufttryck.

Direkt TPMS är mer avancerat och mäter lufttrycket i alla däck, i vissa fall även reservhjulet, via sensorer som finns i varje hjul. Tack vare detta går det att få en snabb indikation inte bara på vilket däck som tappat trycket utan det går även att se själva lufttrycket. De här sensorerna kan antingen vara självprogrammerande och kommunicerar då med bilens styrsystem eller så är det programmerbara.

 

Gör stor nytta

Bernt Wahlberg är informationschef på STRO, The Scandinavian Tyre & Rim Organization, och han är mycket positiv till den nya tekniken som han själv haft nytta av.

– Jag har run-flat däck på min bil vilket innebär att jag normalt sett inte skulle märkt av en punktering. Men under tiden jag haft min bil har jag råkat ut för detta vid två tillfällen och då var det väldigt värdefullt att få en direkt indikation på vad som hänt. Att köra vidare med för lågt lufttryck innebär inte bara en trafiksäkerhetsrisk, det kostar även pengar eftersom såväl rullmotståndet som slitaget ökar, säger han och tillägger att de båda systemen har sina för- och nackdelar.

Indirekt TPMS är ett enklare system som har färre komponenter som kan gå sönder, vilket är en fördel för de bilägare som försöker hålla kostnaderna nere. Eftersom så gott som alla numera har två uppsättningar av däck innebär det en extra kostnad att utrusta samtliga hjul med sensorer.

– Å andra sidan är direkt TPMS mer exakt och ger en snabbare indikation, och jag skulle tro att det systemet blir det största på lite längre sikt. Men vi ser att även premiummärken som BMW och Audi tvekar vilket de ska välja, och inte sällan sätter man in olika system i olika modeller och modellår, säger han.

 

Rätt montering

När det gäller direkt TPMS finns det en hel del att tänka vid hanteringen av dessa hjul. Först och främst finns det olika typer av sensorer beroende på vilken fälg som däcken sitter på, alternativen sträcker sig från ledad sensor, fast sensor till gummiventil med sensor.

När sensorerna ska monteras är det viktigt att de får rätt vinkel och tätning mot fälgen, här måste man vara noga med att använda angivet åtdragningsmoment. När det gäller montering av vinterfälgar ska fälgarna vara avsedda för detta, viktigt är att sensorns gummitätning och mutter är anpassade till den aktuella fälgen.

Sensorerna är inte bara dyra utan relativt känsliga och därför gäller det att vara extra försiktig vid montering eller demontering av däck så att sensorn inte skadas, monteringsjärn bör till exempel inte användas i området runt sensorventilen. Precis som för vanliga ventiler bör sensorns ventilnål, ventilhatt, gummitätning och mutter bytas i samband med däckbyte.

De flesta tillverkarna av sensorer avråder från användning av punkteringspray eftersom den här typen av kemiska produkter kan förstöra sensorerna.

 

Viktigt kolla däcken 

Även om de olika systemen för däcktrycksövervakning gör att bilägaren får en indikation på när lufttrycket sjunker är det fortfarande lika viktigt att kontrollera detta minst en gång i månaden, menar Bernt Wahlberg som själv sitter med i styrelsen för däckrazziakommittén.

– De svenska bilägarna är generellt dåliga på att kolla sina däck, det har vi sett vid otaliga tillfällen när det genomförts razzior runt om i landet. Även en liten lufttrycksförlust i däcken kan påverka köregenskaperna och ekonomin negativt. När däcken kollas ser man också om däcken fått skador eller blivit slitna, så där tycker jag att däckverkstäderna gärna kan informera sina kunder om vikten av att göra detta regelbundet, varför inte i samband med varje tankning?

Ett alternativ till att regelbundet kolla lufttrycket är att fylla däcken med nitrogen, som minskar risken för att däcket tappar trycket.

Nitrogen består av torr luft utan syre med enbart kväve och det gör att gasen är trög och inte lättantändlig, och därför har den sedan länge använts för bland annat flygplan och inom racingsporten.

Den stora fördelen med nitrogen för bilar är att det kan minska luftförlusten i däcken, vilket kan vara en fördel för dem som inte kontrollerar lufttrycket så ofta.

Den stora nackdelen är att om man behöver öka trycket går det inte att åka till närmaste mack och fylla på luft, utan då gäller det att göra det på en verkstad som har utrustning för detta.

_________________________

Visste du att…

…för att få ett EU-typgodkännande på en ny personbilsmodell (plattform) måste personbilen från och med den 1 november 2012 vara utrustad med TPMS.

…från och med den 1 november 2014 måste TPMS finnas i alla nya personbilar.

…Sverige är ett av få länder inom EU som inte har krav på TPMS efter att bilen har tagits i bruk (TFSF 2010:2).

Text: Peter Fredriksson. Foto: Peter Fredriksson, STRO och Continova.