Rekordår för Liqui Moly

Rekordår för Liqui Moly

Den tyska tillverkaren av motoroljor och tillsatser Liqui Moly hade den högsta månadsomsättningen någonsin under november förra året med 45,5 miljoner euro i omsättning. Företaget överträffade redan efter elva månader omsättningen för hela förra året.

Detta resultat ligger i linje med företagets positiva bild för 2016. Redan i mars och april slog företaget nya månadsrekord. Och november var det alltså den tredje månaden under 2016 då omsättningen låg på topp. Omsättningen ökade med 20 procent jämfört med samma tid förra året och hamnade på 45,5 miljoner euro. Omsättningen för året hittills uppgår till 453 miljoner euro, vilket är tio procent högre än samma period förra året och redan högre än för hela 2015.
– Framgång och misslyckande har inte bara att göra med tur eller otur, utan är även en fråga om människors inställning. Förmågan att samarbeta, att sträva efter ett mål är viktig. I november månad och även under tidigare månader satte vi denna förmåga på prov, säger Liqui Molys chef Ernst Prost.
– Sedan januari har alla våra 800 medföretagare gett full gas. Trots de redan framgångsrika siffrorna lyckades vi höja ribban ytterligare på slutet av året, menar Ernst Prost. Företaget växer så det knakar.

Detta syns även på antalet anställda. I Tyskland skapade företaget 50 nya arbetsplatser. I USA nästan fördubblades arbetskraften under det gångna året. I Ryssland, som är företagets största exportmarknad, lyckades man dessutom behålla en stabil ställning, trots Ukrainakris och svag rubel. Även i Storbritannien är utsikterna goda trots Brexit. Också här anställdes ny personal.

Ytterligare en anledning till företagets framgång är enligt Prost att produktsortimentet breddats och omfattar nu även produkter som inte är avsedda för personbilar. Man har systematiskt gett sig in på närliggande affärsområden. För ungefär två år sedan utökades till exempel utbudet av motorcykelprodukter kraftigt och i år lanserades även ett sortiment för båtar. Även för byggmaskiner finns ett stort antal nya produkter och till och med oldtimers och flygplan har fått en egen produktserie. Den här överföringen av kunskaper fungerar så bra eftersom de grundläggande tekniska kraven är så lika: förbränningsmotorer, smörjning, borttagning av avlagringar, skötsel och skydd mot slitage.
– I slutändan har vi även haft stor tur med vår affärsmodell. Förbränningsmotorer finns över hela världen – och alla måste smörjas.

I Sverige distribueras Liqui Moly av KG Knutsson och kan köpas hos bland annat Autoexperten.

Liqui Moly

Läs också

Ny olja för Jaguar och Land Rover

Ny olja för Jaguar och Land Rover

Trenden med allt mer tunnflytande motoroljor för att bidra till minskad bränsleförbrukning och mindre utsläpp finns hos alla bilmärken....

Aktuellt

ANNONS ▼
Vitt vanligare än svart

Vitt vanligare än svart

Den vanligaste personbilen i Sverige är numera vit. De svarta personbilarna har puttats ner till en andra plats.

Fler artiklar