Nyhet

Peugeot väljer Kobra II

Peugeot väljer att peka ut DMS-systemet Kobra II Fordonssystem som ett system deras återförsäljare ska använda. Ramavtalet mellan Peugeot och FordonsData Nordic blev klart i december.

Ramavtalet innebär ett erkännande från Peugeot att Kobra II Fordonssystem uppfyller de krav man ställer på ett DMS-system och att FordonsData Nordic AB, som endast en av två DMS-leverantörer på svenska marknaden, nu är ”preferred” partner av DMS-system åt Peugeots återförsäljare.

– Detta är ett riktigt bra betyg som visar att Kobra II står sig starkt i internationell konkurrens. Att bli ”preferred” är otroligt smickrande för oss och innebär att vi kan fortsätta växa på DMS-marknaden, förklarar Daniel Liljeblad, vd på FordonsData Nordic AB.

Peugeot är en av världens största biltillverkare och det snabbast växande bilmärket på den svenska marknaden. I Sverige finns man representerade med ett 70-tal fristående återförsäljare och ett 90-tal verkstäder från Malmö i söder till Luleå i norr. Under de två senaste åren har Peugeot med sina innovativa bilmodeller haft en fantastisk utveckling där man stärkt sin position i samtliga modellsegment och affärskanaler.

FordonsData har sedan Peugeot flyttade sitt svenska huvudkontor till Malmö, arbetat allt tätare tillsammans med generalagenten och är redan leverantör till en stor andel av Peugeots återförsäljare och auktoriserade verkstäder. Samtliga återförsäljare kör idag säljstödet Bilkalkyl och ungefär hälften av anläggningarna använder affärssystemet Kobra II Fordonssystem.

Att bli prefererad partner är ett viktigt steg till ett närmare samarbete mellan Peugeot och FordonsData. Samarbetet kring integrationer och fördelar för återförsäljarna står högt på listan och även närheten till Peugeots huvudkontor är positivt för båda parter.

– Valet av FordonsData föll sig naturligt, då vi på Peugeot efterfrågade en stark samarbetspartner på IT- sidan. Det vi letar efter hos en leverantör är givetvis en bra produkt med hög integrationsgrad, men även en god flexibilitet och en stark supportfunktion till både oss och vårt återförsäljarnätverk, säger Mattias Svensson, Servicemarknadschef på Peugeot Sverige.

Fordonsdata Nordic AB

Foto/Källa: Peugeot