Artiklar

Bråda dagar i betongfabriken

Sydstens betongfabrik i Vambåsa går för högtryck.

Det byggs som aldrig förr och efterfrågan på byggnadsmaterial är större än någonsin.
I Sydstens betongfabrik i Vambåsa är det långa köer av betongbilar som levererar till såväl mindre villabyggen som stora projekt som helikopterhangarer.

Ordermottagaren Magnus Månsson får några minuters andrum strax före lunch, då trafiken minskat något.
– Ja, här har vi fullt upp, säger han.
Han sitter i en byggnad där han kan se allt som händer på området och utsikten påminner lite om ett flygledartorn. Framför sig har han en skärm med beställningar och på en större skärm går det att följa transporterna i realtid.
Magnus Månsson har själv en lång erfarenhet av just betong och började som chaufför i slutet av 90-talet.
Under årens lopp skiftade arbetsuppgifterna och han fick allt mer ansvar för olika stationer, där han både körde och blandade själv.
Sedan två år jobbar han på Sydsten och trivs alldeles utmärkt med jobbet som innebär att han är ordermottagare, transportledare, säljare och blandare på en och samma gång.
– Jag gillar när det händer saker och här är det nästan aldrig lugnt, säger han innan han måste ta nästa samtal där en kund har en hel del frågor om priser och betongkvaliteter.

PÅ KONTORET JOBBAR tre man och sedan har man egna chaufförer till fordonsparken som bland annat består av en Scania P 400, två Volvo FM12 samt en DAF 85.
Man förfogar även över ett rotorpumpsekipage med en kapacitet på fem kubikmeter samt två mastpumpar på 42 respektive 20 meter.
– Vid behov hyr vi in externa åkare till våra trailers som lastar elva kubik vardera, så vi har goda möjligheter att tillgodose våra kunders behov. Men visst blir det en hel del pusslande för att få så effektiva transpor ter som möjligt, säger han när han till slut får tid att visa anläggningen.
Inne i en separat byggnad rullar den stora metalltrumman där man blandar betongen efter kundernas önskemål och här är luften sträv och rå, det är nästan så att det doftar av fuktig lera.
Från trumman pumpas sedan betongen ut till betongbilarna, som backat in för påfyllning.

BETONGEN SOM BESTÅR av en blandning av cement, ballast (sand, grus och sten), vatten samt kemiska tillsatsmedel är en färskvara som måste transporteras till sin slutdestination omgående.
Väl framme pumpas den till de formar som är förberedda, och sedan komprimeras den med handhållna stavvibratorer för att få betongen att fylla hela formen utan att lämna några luftfickor.
När det gäller plattor på mark som används vid till exempel villabyggen används istället självkompakterande flytbetong, som inte behöver efterbearbetning eftersom den strävar efter att komma i våg.
– Förra året producerade och levererade vi sammanlagt 14000 kubikmeter betog av olika kvaliteter och då tyckte vi att det var ett riktigt bra år. I år passerade vi den siffran redan i oktober, så det här kommer att bli ett rekordår, säger Magnus Månsson som konstaterar att av Sydstens anläggningar i Skåne, Blekinge och Halland har denna den största andelen privatkunder.
Beroende på var den färdiga betongen ska användas till anpassar man recepten efter kundernas önskemål, och detta sker bland annat genom att använda sig av olika tillsatsmedel för att ge betongen förbättrade eller speciella egenskaper.

TENSIDER SOM BILDAR luftporer används till exempel för att skapa mikroskopiska bubblor i betongen, och dessa bubblor gör att iskristaller expanderar då vatten övergår till is när betongen utsätts för kyla. På så sätt får konstruktionen en ökad frostbeständighet, vilket gör att den inte spricker.
Nu när det börjar bli kallare blir det aktuellt att till- sätta acceleratorer, som gör att härdningsförloppet går snabbare. Sen finns det även tillfällen där beställaren vill att olika färgpigment tillsätts för att betongen ska ge ett annat visuellt intryck.
När det gäller betong i till exempel väggar tillsätts ibland plastfiber för att betongen inte ska spricka vid bränder, så kallad spjälkning. Tack vare att plastfibrerna smälter vid hög värme skapas det små gångar där vattenångorna kan leta sig ut och därmed minska risken för spjälkning.
– Vi har 120 olika recept, varav några är helt unika för oss. Och dessa går hela tiden att justera genom tryck-, fukt- och temperaturtester i vårt laboratorium. Varje dag lär jag mig något nytt om betong, så det är tacksamt att arbeta med den biten. Men det absolut bästa är nog kontakterna med alla kunderna och chaufförerna, säger Magnus Månsson som stannar till och pratar med några av chaufförerna som står och väntar på att det ska bli deras tur att lasta betong.
– Det är många stora projekt på gång och förutom den stora helikopterhangaren på F17 har bland annat ABB gjort en hel del större tillbyggnader dit vi levererar betong, säger han när vi går tillbaka till kontoret eftersom det är nya bilar på väg in.

FÖR ATT FÅ ett bra flyt gäller det att vara förberedd och idealet är att chaufförerna meddelar i god tid inn- an de kommer, så att man kan förbereda den första blandningen som sedan är klar i samma ögonblick som lastbilen är på plats. På 90 sekunder fylls halva trumman och under tiden vägs nästa blandning upp och förbereds för blandning. Allt som allt tar det cirka sju minuter från det att lastbilen kommer in tills dess att man lastat fullt.
Sydstens anläggning i Vambåsa hämtar makadam från Skanskas anläggning som finns på samma område, medan sanden skeppas hit med båt från Danmark. Cementen i sin tur kommer från Degerhamn medan kalken hämtas från Hässleholm.

___________

VISSTE DU ATT …

…redan romarna använde sig av betong till byggnader, akvedukter och amfiteatrar men därefter föll kunskapen om betongen i glömska.

…engelsmännen återupptog produktionen och byggde ett betongfundament till en fyr år 1759.

…först 1871 byggdes en svensk cementfabrik, i Lomma.
Text och Foto: Peter Fredriksson