ROT-avdrag för verkstadsjobb

Regeringen vill öka sysselsättningen samt minska svartjobben och därför får den som lämnar in sin cykel på reparation ROT-avdrag för arbetskostnaderna.

Nu kräver Sveriges Fordonsverkstäders Förening att det även ska bli avdragsgillt med bilreparationer.

– Vi ser hur antalet svartverkstäder dyker upp som svampar runt om i landet, vilket gör det svårt för hederliga företagare att konkurrera om kunderna, säger han.

 

I oktober förr året satte han sig ned och uppmanade regeringen i ett öppet brev att införa ROT-avdrag även för bilverkstadsbranschen, men förutom viss uppmärksamhet i olika tidningar har det varit helt tyst från regeringens håll. Trots det ger han inte upp utan menar att det bästa är att så många aktörer tar sig ton och visar regeringen att här finns det mycket att göra.

– Våra politiker talar gärna vitt och brett om hur viktigt det är att minska svartjobbandet och att öka sysselsättningen, men när det verkligen finns en chans att göra något som ger snabb effekt har man valt att lägga locket på. Vi vet ju att det dyker upp allt fler verkstäder där man kanske byter däck på en parkering för 90 kronor eller erbjuder en handtvätt för samma summa, och det säger ju sig självt att det handlar om svarta pengar. Ingen hederlig företagare skulle kunna lägga sig så lågt för då skulle verksamheten gå med en rejäl förlust, säger Bo Ericsson som menar att en orsak till att det blivit så pass många nya och oseriösa aktörer på marknaden är att det finns alltmer svart arbetskraft att tillgå.

 

Tillfälliga svartjobb

På olika Facebooksidor rekryteras erfarna bilmekaniker bland framförallt de nyanlända och mot en lön på kanske 4-500 kronor om dagen får de tillfälliga jobb.

– Rent allmänt finns det en brist på mekaniker bland hederliga bilverkstäder och de här människorna som nu får jobb på svartverkstäder skulle kunna fylla en del av de luckorna. Men eftersom det är så pass dyrt att ha bil i dag i Sverige väljer många bilägre att anlita de oseriösa företagen eftersom det blir mycket billigare. Men jag menar att om gapet mellan svarta och vita jobb minska, ja då väljer också alltfler bilägare att anlita justa företag, säger och tillägger att han blev väldigt förvånad när beslutet om att införa ROT-avdrag för cykelreparationer klubbades utan att det var någon som samtidigt förordade samma avdrag för bilreparationer.

– Om politikerna nu menar allvar med att de verkligen vill få igång sysselsättningen och minska den svarta sektorn, ja då är avdraget cykelreparationer mer eller mindre uddlöst. Jag menar, hur stora summor handlar det hela om och hur många fler arbetstillfällen blir det av ett sådant förslag? Det säger ju sig självt att detta bara är ett halvdant försök att komma tillrätta med ett växande samhällsproblem.

 

Ökad säkerhet

Bo Ericsson menar att en annan aspekt av det hela är att hela nollvisionen kan äventyras eftersom det inte finns något som tyder på att det kommer att bli billigare att äga bil i framtiden, snarare tvärtom.

Om bilägarna tycker att de inte har råd att underhålla sin bilar slutar det med att man sparar in på till exempel däck, där man istället chansar och åker vidare med slitna däck utan tillräckligt med mönsterdjup.

– Vi vet ju att det fortfarande är många som väljer att låta de dubbfria sitta kvar även på sommaren eftersom man inte har råd att ha två uppsättningar däck, eller att man helt enkelt inte har möjlighet att skifta dem. Dessutom vet vi att det är väldigt vanligt med slitna vindrutor som ger dålig sikt och innebär en stor fara både för bilförarna och medtrafikanterna. Varje år genomförs 430000 glas- och vindrutereparationer om året och jag menar att den siffran borde vara betydligt högre om det inte varit så dyrt för den enskilde bilägaren att få dessa åtgärderna utförda, säger Bo Ericsson som även tror att den omfattande sidoimporten av de billigare kontinentala vinterdäck som inte fungerar så bra i svenskt vinterväglag skulle minska om det infördes ROT-avdrag.

– Gummiblandningarna i de här däcken är anpassade för andra klimatförhållanden än dem som råder i större delen av Sverige, men jag förstår att den som inte har så mycket pengar väljer det billigaste möjliga alternativet och då blir det ofta ett sådant här däck. Men än en gång, om de totala kostnaderna för att äga bil skulle minska, ja då skulle det bli möjligt för fler att köpa vinterdäck av nordisk typ.

 

Bättre ekonomi

Varje år genomförs det cirka tio miljoner service och reparationer inom den vita sektorn i Sverige, vilket innebär en total omsättning på cirka 60 miljarder kronor per år. En stor del av de här pengarna betalas in till samhållet i form av arbetsgivareavgifter och inkomstskatter, vilket i sin tur förstärker statskassan.

Samtidigt omsätter den svarta sektorn uppskattningsvis 200 miljoner kronor och det här är pengar som går rakt ned i verkstadsägarens ficka, vilket leder till omfattande skattebortfall.

Även om ett ROT-avdrag för bilreparationer skulle kosta samhället pengar skulle en del av dessa komma statskassan tillgodo genom de olika avgifterna och skatterna samtidigt som verkstäderna skulle kunna anställa fler personer. Detta i kombination med att fler bilägare skulle få råd att lämna in sina bilar till riktiga verkstäder skulle det innebära att omsättningen ökar, vilket i sin tur ger statskassan ännu mer intäkter.

– Det kanske inte blir exakt ett nollsummespel, men jag menar att samhället skulle tjäna mycket på att motverka alla former av svartjobbandet och fusk, så jag hoppas verkligen att regeringen inser vikten av att dels utöka ROT-avdraget till att omfatta även vår bransch. Men sen rekommenderar vi även att avdraget höjs från dagens 30 procent till 50 procent igen.

Text och foto: Peter Fredriksson

 

Här är förslaget:

Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) uppmanar Sveriges Regering att införa ROT-avdrag på bilreparationer. Om ROT-avdrag för reparationer införs på bilar som är nyare än 1996 uppnås följande positiva effekter:

* Nollvisionen påverkas positivt om ROT-avdrag införs eftersom underhållet på bilarna förbättras

* Fler bilägare skulle ha råd att byta ut sin slitna vindruta

* Fler skulle ha råd att skifta hjul hos en hederlig däckverkstad

* Fler skulle ha råd att låta något hederligt företag rostskydda sina bilar

* Fler skulle ha råd att underhålla sina bilar

* Fler skulle ha råd att låta någon hederlig göra bilvård på bilen

* ROT-avdraget motverkar svartjobb. I dag skapas fyra av fem nya jobb i tjänstesektorn.

* ROT-avdraget medför att färre bilägare åker till oseriösa verkstäder som inte betalar skatter, moms eller miljöavgifter

* ROT-avdraget medför att fler blir sysselsatta i den seriösa branschen

Aktuellt

ANNONS ▼
Nu är nya Toyota RAV4 här

Nu är nya Toyota RAV4 här

Nyutvecklad fyrhjulsdrift, supereffektiv elhybridteknik och helt ny plattform – nu är nya Toyota RAV4 här!

Fler artiklar