Artiklar

Nysatsning på Honda i Blekinge

Thoréns Bil slog upp portarna i somras och har redan fullt upp i verkstaden.

Dels är man den enda auktoriserade bilverkstaden för Honda i Blekinge, men sen har man även genom Meca rott hem en upphandling om att serva och reparera Försvarets fordon.

– Det kommer att bli en hel del att göra framöver, säger Alf Svensson som är den som ska hålla i trådarna.

 

När Thoréns bil öppnade i juli 2016 gjorde man det i en lokal där det tidigare sålts bilar, men där andra verksamheter huserat de senaste åren.

Lokalen behövde ett lyft interiört och man fräschade upp såväl saluhallen som verkstadsdelarna enligt Hondas krav på design, färger och material.

– Det blev riktigt bra, faktum är att när deras reservdelschef var på besök så tyckte han att vi hade den fräschaste anläggningen i landet, säger Alf Svensson när han tar emot vid den välvda kunddisken som är placerad mellan saluhallen och den lilla loungen, där kunderna kan sitta ner och ta en kopp kaffe och kolla på teve medan de väntar på att deras bilar ska bli klara.

Det är rent och prydligt och hade det inte varit för att värmeanläggningen tillfälligt lagt av under morgonen hade det varit varmt och ombonat.

– Ja, nu fryser man lite om öronen, men vi sitter sällan stilla här så vi håller värmen, säger Alf Svensson glatt när han visar runt i verkstadslokalen som än så länge bara har två liftar.

 

Ordning och reda

Även här är golvet rent och fritt från allt vad oljespill heter, och de röda och vita färgerna som är Hondas signum går igen överallt, såväl på liftarna, inredningen som dörrarna.

Här jobbar Boguslaw Marciniak med att eftermontera en motorvärmare på en CR-V, och det är en åtgärd som visat sig vara mer tidsödande än man först beräknat. Men efter att ha tagit fram ett eget verktyg för att komma åt går det hela som en dans och framöver kommer man att kunna kapa arbetstiden för den här åtgärden.

– Honda är ett väldigt speciellt bilmärke på många sätt, vi har ju inte så stor marknadsandel i Sverige men jag skulle tror att det finns få konkurrenter som har lika trogna kunder som vi. Den som en gång köpt en Honda fortsätter med det, och det har så klart många förklaringar. Men här på verkstadssidan är vi övertygade om att den främsta anledningen är att bilarna nästan aldrig går sönder, säger Alf Svensson som samtidigt tillägger att det här är en nackdel på längre sikt.

De flesta åtgärder som verkstaden gör är service och byte av slitdelar, det är först när bilarna blir till åren som de lite större reparationerna kommer.

– Senare i dag får vi in en 04:a som gått långt och som vi ska byta spjällhus på, större jobb än så blir det sällan, säger Alf Svensson men tillägger att inom kort får Hondas bilar sällskap med fordon som används inom Försvaret.

 

Gröna bilar på ingång

Från och med i december 2016 är man en Meca-verkstad och har tillsammans med dem vunnit Försvarets upphandling där man de kommande åren kommer att sköta all service, underhåll och reparationer av fordon upp till 3,5 ton, och det innebär att man måste utöka kapaciteten i verkstaden.

Inom kort bygger man om två andra hallar och det gör att man kommer att kunna jobba med mer än dubbelt så många bilar som nu. I dagsläget har man två tekniker anställda men Alf Svensson tror att man måste utöka personalstyrkan med i alla fall ytterligare en person.

– Sen kommer vi även att bygga ut vårt däckhotell, där ser vi en stor och ökande efterfrågan. I dag har vi plats för däckuppsättningar till sammanlagt 40 bilar, men där finns det mycket mer att göra, säger Alf Svensson som konstaterar att bland de marknadsföringsåtgärder man gjort inför och efter starten tycks det som om annonserna i gratistidningarna gett bäst effekt.

Varje gång man lagt ut en kampanj i de här tidningarna har det blivit en rejäl tillströmning av kunder, men sen ger även annonseringen på teveskärmar i butikerna bra resultat.

Man jobbar även aktivt med sociala medier och ett sätt att nå ut till fler kunder är att man frågar alla bilköpare om de vill att man fotograferar dem och deras nyförvärv för att sedan lägga ut bilden på Facebook, och de allra flesta tycker att det är kul idé samtidigt som de gärna delar bilden med sina vänner och bekanta.

 

Trogna kunder

Under månaderna som man haft öppet har det hänt en hel del smått komiska händelser när ägare till Hyundaibilar kommit in för service eller garantiåtgärder, och då blivit väldigt förvånade över att de kommit in till Honda.

Självklart beror det på att visa av modellerna påminner om varandra och att båda har ett stiliserat H i fronten, men det hela har gett upphov till en hel del muntra miner hos båda ägarna och de anställda på Thoréns bil.

– Däremot tror jag aldrig att det motsatta inträffat, det vill säga att Hondaägare åkt till Hyundai. Och det säger en hel del om den speciella status som Honda har, säger Alf Svensson med ett stort leende men tillägger att han själv inte har någon längre erfarenhet av personbilsbranschen.

Tidigare körde han lastbil och har jobbat med såväl kranbilar, fjärrtrafik som förman på olika åkerier, men efter 38 år på vägarna började han tröttna på att nöta asfalt dag ut och dag in.

När dottern fick jobb som säljare på Thoréns bil tipsade hon om sin pappa som gärna ville bli kundmottagare, och på den vägen är det. Nu är det Alf Svensson som inte bara håller i det administrativa utan även hoppar in på såväl säljsidan som i verkstaden vid behov.

– Arbetsplatsen är liten och det är en stor fördel eftersom våra kunder uppskattar en personlig kontakt, vilket det kan vara svårt att få om de vänder sig till de stora verkstäderna. Dessutom tror jag att Honda kan bli ett stort märke i Sverige på sikt, i Japan anser köparna att Honda har samma status som tyska prestigevagnar.

Text och foto: Peter Fredriksson