Kortnyheter

Nya DAF LF

DAF introducerar ett stort antal innovationer till LF, vilket kommer att stärka lastbilens ledande ställning i 7,5- till 19-tonsklassen. Innovationerna inkluderar en ny 3,8 liters PACCAR-motor och möjligheten att välja snabbare drivlinor för maximal bränsleeffektivitet. Samtidigt är designen på exteriören och interiören anpassad till nya CF och XF och tillhandahåller ”renodlad förstklassighet” till hela DAF-sortimentet av fordon.

En av de stora innovationerna som introducerades i DAF LF är den nya 3,8-liters PACCAR PX-4-motorn, som finns för 7,5-tons versionen av LF i två effektvärden: 115 kW/156 hk och 127 kW/172 hk med maximalt vridmoment på 500 respektive 600 Nm vid mellan 1 200 och 2 000 varv/min. DAF introducerar denna nya motor speciellt i LF City för lätta tillämpningar inom stadsdistribution, för vilken en motor med en förskjutning på knappt 4,0 liter är optimal.

Motorerna PACCAR PX-5 och PX-7

Motorerna 4,5-liters PACCAR PX-5 (135 kW/184 hk till 157 kW/213 hk) och 6,7-liters PACCAR PX-7 (172 kW/234 hk till 239 kW/325 hk) finns tillgängliga för högre effekter. Dessa motorer förbättrades i slutet av 2016 med ny programvara och optimerad värme- och lufthantering. Som ett resultat är det maximala vridmomentet för båda motorerna 5 % till 12 % högre än tidigare, och uppstår vid 100–200 lägre varv/min. Det maximala vridmomentet för PX-5- och PX-7-motorerna är nu 850 Nm (vid 1 200–1 500 varv/min) respektive 1 200 Nm (vid 1 100–1 700 varv/min). Effekten på PACCAR PX-7-motorn har ökat med 8 kW/11 hk.

Nya bakaxelreduktioner 

Genom att dra nytta av de nya snabbare bakutväxlingsförhållandena på upp till 3.31:1, minskar motorhastigheten med 150 till 200 varv/min vid marschfart. Kombinerat med motorns innovationer ger denna drivlinjeoptimering bränslebesparingar på upp till 6 %, medan förarkomforten förbättras ytterligare med det lägre motorbullret.

En automatisk växellåda finns nu tillgänglig för 18-/19-tons LF

DAF erbjuder ett urval av manuella och automatiserade 5-, 6-, 9- och 12-växlade växellådor i den nya LF-serien. Dessutom finns helautomatiska växellådor tillgängliga och nu kan den automatiska växellådan från Allison väljas på de kraftfullaste versionerna av PX-7 för att erbjuda prestanda som är skräddarsydd för yrkesmässiga tillämpningar.

Hjulbaser upp till 6,9 meter och tankvolymer på upp till 1 240 liter

Det faktum att DAF LF kan konfigureras perfekt för enskild användning bekräftas också av det breda utbudet av tillgängliga hjulbaser med längder på upp till 6,9 meter. Detta medger karosslängder på mer än 9 meter för maximal lastkapacitet. Dessutom möjliggör den långa hjulbasen bränsletankvolymer på upp till 1 240 liter. Det här är en funktion unik för LF. Det ger LF ett ännu längre driftområde, vilket optimerar fordonets tillgänglighet och gör det möjligt för föraren att tanka där bränslepriserna är som lägst.

I linje med DAF:s Transport Efficiency-filosofi introducerar DAF även innovationer för att göra LF perfekt för karossbyggare. Dessa inkluderar de nya ”karossmoduler”, som underlättar enkel montering av karosseri eller utrustning. Dessutom finns det nu särskilda förberedelser för fastsättning av en lastbilskaross med baklyft, en tankbil med underram eller en tippvagn.

DAF erbjuder nu ännu fler alternativ för hjulbas och bakre överhäng på LF. Kombinationen av till exempel en längre hjulbas och ett kortare överhäng gör det enkelt att montera en sopbilskaross.

Ny exteriör

Exteriören på den nya LF delar många av de funktioner som ger nya CF och XF ett helt nytt utseende, vilket är både robust och elegant. De attraktiva kromlisterna på gallret och den nya logotypen, bokstäverna ”DAF” med snygga kromramar, är särskilt slående.

Passagerardörr med lägre fönster för bättre siktEtt annat tillägg till nya LF är det valfria lägre fönstret vid passagerardörren. Detta fönster optimerar sikten på passagerarsidan i stadsmiljöer. Tack vare det nya lägre fönstret kan föraren enkelt se cyklister och fotgängare vid sidan av hytten.

Snygg interiör för ultimat förarkomfortInteriören i nya LF har förnyats med varma och smakfulla färger som förhöjer kvalitetsmiljön som utformats för att få alla förare att känna sig som hemma.

Förarens informationspanel (DIP) har också omdesignats i nya LF. Ändringar i grafiken gör meddelanden tydligare och rattarna har ett modernt typsnitt som ger instrumenten ett fräscht utseende.

DAF Connect-hanteringssystem för vagnparker

DAF erbjuder även DAF Connect på nya LF. Det här innovativa hanteringssystemet för vagnparker ger transportoperatören inblick i realtid i prestandan hos fordon och förare. Information om fordonsplats, bränsleförbrukning, körsträcka, fordonsutnyttjande och motorns tomgång presenteras tydligt på en elektronisk instrumentpanel, som kan anpassas för att passa individuella operatörskrav.

Detaljerade bränslerapporter kan enkelt genereras och DAF Connect gör det lättare att jämföra nuvarande och senaste data för fordon och förare. Funktionen ”Live Fleet” ger vagnparkschefen en uppsättning programmerbar och användbar information om fordonplatser, rutter och körtid som bidrar till att optimera vagnplanering och utnyttjande.

DAF Connect optimerar fordonstillgängligheten, minskar driftkostnaden och förbättrar logistikeffektiviteten. Dessutom gör DAF Connect det möjligt för transportoperatören att planera underhåll och reparation så effektivt som möjligt och dra fördel av anpassade råd som genereras av DAF Connect.

Standardutrustning: AEBS, FCW, ACC och LDWS

DAF LF (från 8 tons totalvikt och med luftfjädring på bakaxeln) är som standard utrustad med ett avancerat nödbromssystem (AEBS), varning för frontalkollision (FCW), adaptiv farthållare (ACC) och avåkningsvarningssystem (LDWS).

AEBS och FCW förhindrar kollisioner i en nödsituation genom att automatiskt ansätta bromsarna vid behov.

Den adaptiva farthållaren (ACC) anpassar automatiskt fordonshastigheten till framförvarande fordon. Detta säkerställer att ett säkert avstånd bibehålls mellan de två fordonen. Detta gör att farthållaren kan användas så mycket som möjligt, vilket gynnar bränsleekonomin. Avåkningsvarnare (LDWS) arbetar med en kamera som är monterad på vindrutan och om lastbilen oavsiktligt avviker från körfältet kommer föraren att höra en varning.

www.daf.com