Dubbat från serbiska till svenska

Rade Paunovic är superentreprenören som tog över sin fars mekaniska verkstad utanför Stockholm med fem anställda och skapade ett modernt företag med 50 anställda i Sverige och ytterligare 70 i Serbien. Förutom avancerad finmekanik kan Paunovics företag Microprecision dessutom ståta med patent på en hel serie svensktillverkade dubbmaskiner.

 

Det är vinter, hala gator och vinterdäck på. Många föredrar fortfarande dubbdäck, även om dubbens framtid är omdiskuterad. Efter vetenskapliga rön om att dubb river upp farliga partiklar och orsakar hälsoskador har flera gator stängts av för fordonstrafik med dubbdäck, såsom Hornsgatan i Stockholm, Friggagatan i Göteborg och Vaksalagatan i Uppsala. Många fler torde tillkomma.

– Men man pratar ju om liv, och vad det kostar samhället när det sker olyckor. Vissa halkolyckor hade ju kanske inte skett om man hade haft rätt däck, säger Rade Paunovic, vd för företaget Microprecision i Kungsängen.

Rade Paunovic poängterar samtidigt att han följer de politiska diskussionerna och bestämmelserna, och anpassar sin verksamhet därefter. Men då Microprecision sedan flera år tillbaka tillverkar egna dubbmaskiner har han förstås tagit ställning för att dubbdäck är en viktig och användbar uppfinning.

Marknaden är dock relativt begränsad:

– Vi kan bara sälja till Norden, Ryssland samt Kanada, berättar han. I övriga delar av världen är dubbdäck förbjudna.

 

Även om Microprecision är en liten spelare på den stora däckmarknaden är företaget samtidigt en viktig leverantör till framför allt däck- och bilverkstäder liksom till motorsportaktiva och andra privata entusiaster.

Maskinerna utgör tillsammans en hel serie, med handdubbningssystemet HD-8 som den enklaste och billigaste modellen, à cirka 20 000 kronor per styck. Sedan finns flera halvautomatiska och automatiska dubbmaskiner för såväl personbil som lätt lastbil och motorcykel. Samtliga drivs enkelt med 220 V-el från kontaktuttag och 6 bar tryckluft. Microprecision har även specialframtagna borrmaskiner för borrning av däck.

”Värstingen” i maskinserien är modell 890 A, som är automatisk och elstyrd samt har steglös justering av arbetsrytm och permanentsmord tryckluftsutrustning. Med denna maskin kan en tränad operatör dubba cirka 25 däck per timme.

– De här maskinerna har el, så man kan ställa in matningen på dubben. Sedan får man vrida och sikta in hålet med handen, men då har man hjälp av en laserpekare på maskinerna som pekar på hålet.

 

Större företag kan använda robotar för dubbningen, men för volymer på upp till några tusen däck kan Microprecisions maskiner vara en bra lösning. Även om i princip vilka dubbar som helst kan användas till maskinerna rekommenderar Microprecision dubb från finska Tikka, som de har agenturen för i Sverige.

Att Rade Paunovic och Microprecision håller på med dubbdäck och dubbmaskiner kommer sig ursprungligen av att företaget sedan flera år tillbaka äger och driver dubbmaskinstillverkaren JH- Automatic AB.

– De var faktiskt en kund till oss, som också hade oss som leverantör. När ägaren av JH, Johan Hahn, skulle gå i pension så erbjöd han oss att ta över företaget. Och det var min dröm, att få ett eget företag och en egen produkt.

Med på köpet fick Microprecision dessutom agenturen på Tikka-dubben till maskinerna. Det var Hahn som hade kommit på principerna bakom dubbmaskinerna och börjat tillverka sina egna enheter. Merparten av komponenterna hade JH Automatic AB tidigare fått köpa ”ute på stan”. Microprecision kunde däremot tillverka merparten av maskindelarna själva. Som exempel visar Rade Paunovic upp en blänkande nytillverkad dubbcylinder från den egna fabriken.

 

I likhet med Johan Hahn är Rade Paunovic en driven entreprenör. Faktiskt redan sedan barnsben, visar det sig. 1970, när Rade var tio år gammal, flyttade familjen hit till Sverige från dåvarande Jugoslavien när fadern, Danilo Paunovic fick jobb hos Alfa-Laval.

– Han var tidigare slipare på en lastbilsverkstad i Jugoslavien. Sedan kom det agenter från Sverige och plockade de bästa arbetarna och erbjöd dem jobb och bruttolöner.

Fadern kom sedan 1975 att starta upp företaget Dado mekaniska verkstad, föregångaren till dagens Microprecision, som till en början var en liten verksamhet i Lumahuset i södra Hammarbyhamnen.

– Sedan blev den för litet, så 1988 byggde vi en ny verkstad i Spånga.

Redan 1987 tog Rade över firman, som sakta men säkert började växa. Och växa. 1996 flyttade Microprecision till dagens lokaler i Kungsängen en bit utanför Stockholm, och även där har verksamheten steg för steg byggts ut. Nu har företaget cirka 50 anställda, och bara under förra året investerade Rade Paunovic cirka 25 miljoner i nya verkstadsmaskiner.

–  Vårt mål är att omsätta 100 miljoner. Förra året omsatte vi 82.

 

Medvetet fokus på hög kvalitet, punktliga leveranser och stor mångsidighet inom materialbearbetning har lönat sig. 2015 utsågs Rade Paunovic först till Årets Företagare i Upplands-Bro kommun, sedan till Årets Företagare i hela Stockholms län, av organisationen Företagarna.

Den kanske största anledningen till utmärkelsen tror dock Rade Paunovic är att företaget hela tiden försöker arbeta nära kunderna och förstå deras behov.

– Jag brukar skryta om det, att ”jag lyssnar på kunderna”, säger Paunovic.

Faktum är att dialogen med kunderna ledde fram till att Rade Paunovic kom att bestämma sig för att sätta upp ytterligare verksamhet utomlands.

– Det var en tid för tio år sedan när svenska företag skulle flytta ut och börja med lågkostnadsproduktion, och många flyttade till Estland, Lettland och även Kina. Jag ville ju också erbjuda mina kunder bättre priser, men tyckte Kina låg så långt bort.

Rade Paunovics lösning blev istället att åka ned till sin gamla hemregion, som efter Jugoslaviens splittring nu tillhörde det lilla kustlandet Montenegro. Här var emellertid markpriserna relativt höga och den lokala verkstadsexpertisen hade fallit i glömska efter Jugoslaviens sammanbrott.

 

Microprecision-vd:ns ögon föll istället på grannrepubliken Serbien, som kunde upplåta mark billigt och som fortfarande hade god lokal kompetens inom verkstadsindustri.

– När jag var där på besök blev jag erbjuden en tomt. Och kunderna låg på och ville ha lägre priser, så jag nappade på idén och köpte den här åkern. Sedan kom den serbiska byråkratin in i bilden, så det tog fem år innan jag startade produktionen.

För att överhuvudtaget kunna starta tillverkningen behövde Rade göra alltifrån att planlägga marken till att dra väg, bygga själva fabriken och börja rekrytera personal. För det sista momentet behövde han till och med starta en lokal verkstadsskola i finmekanik.

– Man kunde få upp intresset hos dem, men det var inte det lättaste att få dem att stanna kvar. Men idag har vi 70 anställda nere i Serbien.

 

Företaget i Serbien, Davax, står nu på egna ben men ägs av Rade Paunovic och är nära hoptvinnat med Microprecision såtillvida att Davax i dagsläget är den viktigaste underleverantören till Microprecision.

Inför framtiden hoppas Rade Paunovic kunna fortsätta växa och möta kunderna inom såväl den övergripande verkstadstillverkningen som dubbmaskinsutvecklingen. En nyckelfråga är dock fortfarande att hitta rätt kompetens. I takt med teknikutvecklingen och att folk söker sig till andra branscher än verkstad har rekrytering nämligen blivit allt svårare. Rade Paunovic jämför med situationen i början av 70-talet.

– Min pappa kom till Sverige på en fredag, och på måndag stod han och jobbade vid en maskin. Det är ett önsketänkande idag – jag skulle vilja ha tre stycken imorgon som kom och började jobba och kunde vara självgående. Det är tyvärr ett minne blott.

Text och foto: Joakim Rådström

Läs också

Övertygande däcktester

Övertygande däcktester

Premiumtillverkaren Hankook tar steget in i den kalla årstiden med tre utmärkta modeller som fått testbetyg över genomsnittet.

Aktuellt

ANNONS ▼
Dags för Mittia: Skogstransport!

Dags för Mittia: Skogstransport!

Den 16-17 augusti är det återigen dags för Mittia: Skogstransport - den renodlade fackmässan för hela skogstransportbranschen.

Fler artiklar