Artiklar

Mjuka värden ska sälja hårda TGE

MAN slår på stort inför 2018. Eller litet, beroende på hur man ser det. MAN TGE är den nya, lilla lastbilen eller snarare distributionsbilen, som kompletterar den redan breda paletten av arbetsfordon hos MAN. TGE riktar sig till åkerier eller serviceföretag som i många fall redan har större lastbilar ute på vägarna men behöver komplettera med ett lite mindre, men slitstarkt fordon.

När MAN för ett antal år sedan såg över sina styrkor och svagheter i sitt modellprogram förstod de att det var dags att ta ett nytt steg. Att fylla en lucka och bygga en lastbil för det lättare segmentet av urban distributionstrafik där efterfrågan på rullande slitvargar är stor. Och under ett pressevent i Barcelona i oktober presenterades resultatet, nya MAN TGE.

TGE tillverkas i samma fabrik som VW Crafter och om ser vi krasst på det hela så är det i stora drag samma bil, fast med en ny front. MAN TGE riktar sig mot distributionsföretag som behöver flera olika typer av transportfordon i sin fordonsflotta, och speciellt de som redan har MAN lastbilar i det större segmentet.

– Skåpbilar är ett jättestort kundsegment. Där kan MAN nu komma med en klart konkurrenskraftig produkt genom att kunna tillhandahålla TGE. Det är inget plåtigt distributionsfordon det är frågan om, utan en riktig lastbil, menar Peter Winbo, marknadskommunikationschef, MAN Truck & Bus Sverige AB.

Med mjuka värden som 24-timmarsservice och samma logistiksystem och servicekontrakt som finns för lastbilstillverkarens övriga modeller är TGE en lastbil som passar in i den befintliga vagnparken utan problem och lärotid. Kunden får helt enkelt hela vagnparken inom samma system och en verkstad som sköter allt. – Och det är ett koncept som vi hoppas tar skruv, fortsätter Peter Winbo.

Fyra motoralternativ

Den fyrcylindriga dieselmotorn erbjuds i fyra olika varianter: 75 kW (102 hk, 280Nm), 90kW (122 hk, 300Nm), 103kW (140 hk, 340Nm) samt 130kW (177hk, 410Nm) varierande till om kunden beställer bakhjuls- framhjuls- eller fyrhjulsdrivet alternativ. Det handlar om en helt ny generation turbomatade dieselmotorer på 1 968 kubik som såg dagens ljus för ett år sedan i Volkswagen Transporter. Alla uppfyller givetvis Euro 6 kraven och har en beräknad bränsleförbrukning på 0,6 till 0,7 liter diesel per mil. Detta gör motorerna till segmentets bränslesnålaste, enligt MAN.

Beroende på vilken motor kunden väljer går TGE att få med antingen en sexväxlad manuell växellåda eller en åttaväxlad automat. De täta stegen mellan växlarna möjliggör en mjukare motorgång och att motorn inte förlorar effekt mellan växlingarna, samt dessutom bidrar till en lägre bränsleförbrukning.

Fina möjligheter till olika påbyggnationer

TGE går att beställa som ren skåpbil, kombi eller dubbelhytt med flak. När det gäller påbyggnationer så är möjligheterna näst intill obegränsade. Det kan handla om allt från fordon anpassade för räddningstjänsten till skåp som behöver specialisoleras för nordiskt vinterklimat. Den lokala MAN-säljaren förmedlar kontakten med påbyggaren och kunden behöver bara luta sig tillbaka och vänta.

Chassit på TGE har separat hjulupphängning i framvagnen med stötdämpning av McPherson-typ samt stel bakaxel med bladfjädrar. Ett koncept som funnits länge på marknaden och fungerar driftsäkert för fordon i transportbranschen. Enligt MAN var hög körbarhetskänsla, helst av personbilskaraktär, ett av målen under utvecklingsarbetet, därför är TGE utrustad med elektromekanisk styrning. Det ger ett manövervänligt och lätthanterligt fordon även med full last i skåpet. Elektromekanisk styrning förbrukar mindre energi än konventionella system där servopumpen löper kontinuerligt, vilket sparar bränsle och minskar koldioxidutsläppen.

Den framhjulsdrivna TGE modellen erbjuder upp till 18 kubikmeter lastutrymme och har 100 mm lägre golv än den bakhjulsdrivna varianten och klarar en bruttovikt på fyra ton. Den fyrhjulsdrivna modellen är avsedd för transporter på sämre vägar eller där svåra väderförhållanden begränsar framkomligheten.

Underbart är kort

Som vanligt är tiden för testkörning alltid för kort tilltagen, speciellt när man trivs bakom ratten. Efter bara någon minut så har jag hittat alla basfunktioner på instrumentpanelen och hunnit ställa in stol och speglar. En genomtänkt design av interiören i TGE gör att man snabbt känner sig hemma och kan sätta igång och jobba. Inget tjafs, inget krångel. Knappar och reglage på instrumentpanelen är tydliga och lättanvända. Förarstolen finns i sex olika varianter, allt från standard till ergoActive som ska motsvara en chefsfåtölj. Som vanligt är kort utrymme från knä till instrumentpanel ett vanligt återkommande fenomen i transportbilar, och så även för TGE. Ljudnivån i hytten är behagligt låg och det finns gott om förvaringsmöjligheter i både fack och lådor. Personligen gillar jag manuella växellådor av gammal vana men naturligtvis är det oerhört bekvämt och kostnadseffektivt med automat, speciellt när den fungerar smidigt som i TGE.

Nu återstår det att se hur TGE klarar sig i konkurrensen med andra fordon i samma segment. Jag är beredd att skriva under på att MANs egen slogan stämmer – det är ingen van. Det är en MAN.

Text och foto: Annette Eilert.