Kortnyheter

LNG-lastbilar effektivare med Allisons växellådor

En kombination av ren energikälla och Allisons helautomatiska växellådor har visat sig vara framgångskoncept för det spanska åkeriet Transnugon. Bolagets LNG-lastbilar från Scania, (Liquefied Natural Gas) utrustade med Allisons automatlådor, ger ca sju procent lägre bränsleförbrukning jämfört med fordonsflottans AMT-utrustade fordon. (Automatiserade Manuella Växellådor).

”Vi kan intyga att Allisons växellådor ger en väsentligt lägre bränsleförbrukning vid lokala transporter med många stopp, som är typiska för korta distributionskörningar,” säger Transnugons vd Pablo Bordils. ”Om vi lägger till de här sju procenten bränslebesparing till de 10 procenten som LNG-driften medför, pratar vi om en total bränslebesparing på 17 procent jämfört med AMT-utrustade dieseldrivna fordon vid korta körsträckor.”

För två och ett halvt år sedan, samtidigt som bränslepriserna ökade, började åkeriet testa ett antal LNG-fordon. Man konstaterade en 17-procentig minskning av bränslekostnaderna för fordon som konverterats från diesel- till LNG-drift, varav sju procent berodde på att AMT-växellådorna byttes mot Allisons helautomatiska växellådor.

”Då kände vi att det fanns ekonomiskt utrymme för tillväxt genom differentiering utan att kostnaden för våra kunder ökade,” säger Bordils. Idag består Transnugons fordonsflotta på 225 fordon till 25 procent av LNG-drivna dragbilar som är högst två år gamla. För att hålla dessa rullande har bolaget byggt en egen LNG-station vid sin anläggning i Valencia.

LNG-drivna motorer svarar bättre när de kombineras med Allisons växellådor, vars momentomvandlare flerdubblar motorns vridmoment vid start. Om man jämför med manuella växellådor och AMT:er får man tack vare den kontinuerliga kraftöverföringen (Continuous Power Technology™) snabbare acceleration, högre produktivitet och bättre effektivitet, vilket gör att fördelarna med LNG-motorer maximeras.

Hög tillförlitlighet är en annan fördel med automatlådor. ”Manuella växellådor kräver kunskaper som förarna ibland saknar, vilket innebär att växellådan måste vara både robust och tillförlitlig,” säger Bordils. ”Och jag har ännu aldrig sett en havererad Allisonväxellåda.”

Två av åkeriets Allisonutrustade Scania LNG:er kör i Valencia och sju Iveco Stralis i Madrid.

”Utan tvekan var det ett helt rätt beslut att välja Allisons växellådor till våra lastbilar med tanke på deras tillförlitlighet och prestanda,” avslutar Bordils.

Foto: Allison Transmission

Om Allison Transmission

Allison Transmission (NYSE: ALSN) är världsledande tillverkare av helautomatiska växellådor för både medeltunga och tunga kommersiella fordon, samt hybriddrivna stadsbussar. Allisons växellådor används i en mängd olika applikationer, bl.a. i sopbilar, anläggningsfordon, brandbilar, distributionsbilar, bussar, husbilar och fordon inom militär- och energisektorerna. Företaget, som idag har cirka 2 600 anställda över hela världen, grundades 1915, har sitt huvudkontor i Indianapolis, Indiana, USA och är närvarande i över 80 länder.  Allison har regionala huvudkontor i Nederländerna, Kina och  Brasilien och tillverkningsenheter i USA, Ungern och Indien. Allison har cirka 1 400 oberoende distributörer och återförsäljare runt om i världen. Mer information om Allison finns på allisontransmission.com