Satsar på leveranser med elhybrid

Satsar på leveranser med elhybrid

Martin & Servera tillsammans med Älta Transportservice har börjat testa leveranser med en elhybridbil i Stockholms innerstad. Första turen gick ut under vecka 4, 2018 och på sikt planeras utökning med fler bilar. Bilen, som laddas upp under körning och inbromsning, går hela fyra kilometer på enbart eldrift och drivs i övrigt med fossilfritt HVO-bränsle.

– Vi har utmanat åkerierna att investera i det här så det är roligt att få göra detta tillsammans med Älta Transportservice. Att minska bränsleförbrukning och miljöpåverkande utsläpp är en prioriterad fråga för Martin & Servera. Som stor aktör på marknaden tar vi vårt ansvar och ser på nya lösningar, säger Håkan Ekmyr, transportchef i Martin & Servera.

Just att våga satsa på hållbara transporter, som är dyrare än konventionella, är en viktig fråga i distributionsledet i omställningen till mer hållbara transporter.

– Bilarna är betydligt dyrare än vad vanliga bilar är och det får inte bara vara åkerierna som tar hela kostnadsbilden, här måste alla inblandade aktörer hjälpas åt: fordonstillverkare, åkerier, grossister och kunder. Nu kan vi tillgodose behoven hos kunder inom stat, kommun och landsting men även hos privata kunder som har ett starkt engagemang för miljöfrågorna, säger Håkan Ekmyr.

Testet med leveranser med elhybridlastbil kommer att ge Martin & Servera information om hur distribution i stadsmiljöer ska planeras i framtiden. Just nu låter kanske fyra kilometer inte så mycket men utvecklingen går fort och flera fordonstillverkare satsar på att ta fram framtidens lastbilar.

– Har någon av våra kunder börjat så tror jag att de flesta i branschen vill haka på. Den här elhybriden är ett test för oss som åkeri. Om den fungerar bra fasar vi på sikt över helt till sådana här bilar. Den passar bra för specifika ställen, som exempelvis vid sjukhusområden, som specifikt efterfrågar tysta transporter, säger Charlie Skoglund på Älta Transportservice.

Elhybridlastbilen är en Scania P320, som också drivs med HVO-bränsle. Förutom samarbetet med Älta Transportservice har Martin & Servera också köpt in två egna Scania-bilar, som tas i bruk under april.

Martin & Servera

Foto/Källa: Martin & Servera

Aktuellt

ELKO blir mustaschbärare

ELKO blir mustaschbärare

Elko följer upp förra årets succéinsamling till förmån för cancerforskningen genom att i år helhjärtat stödja Mustaschkampen. Förra årets insamling...

Nya spridarmodeller

Nya spridarmodeller

Till kommande vintersäsong har Hilltip lanserat tre nya spridarmodeller, det utökade sortimentet täcker nu ett större omfång av fordon...

Scania släpper ny 13-liters etanolmotor

Scania släpper ny 13-liters etanolmotor

Lastbilstillverkaren Scania kommer nu med en ny 13-liters etanolmotor för nästa generations lastbilar. Parallellt fortsätter kemi- och biodrivmedelsföretaget SEKAB...

Sopvals för grävmaskiner

Sopvals för grävmaskiner

YstaMaskiner lanserar nu en ny modell sopvals SV150 för grävmaskiner eller liknande bärare. Sopvalsen kommer att ha Zick Zack...

Nya generationens lastväxlare

Nya generationens lastväxlare

Hiab, en del av Cargotec,  introducerar nu den nya generationens lastväxlare, Multilift Ultima, med flera innovationer som är först...

Fler artiklar