Artiklar

Unikt ljusstak hos Audi i Halmstad

Hos Svenstigs Bil i Halmstad har ett ljustak installerats över området där kunden hämtar sin nya bil. Takets unika funktionalitet bidrar till att förhöja kundupplevelsen.

Bilbranschen är något av det mest kräsna man kan hitta när det gäller kundupplevelse. Inte så underligt kanske med tanke på den kapitalinvestering det handlar om för konsumenten. Därför är det också superviktigt att design och belysning arbetar i harmoni med varumärket för att ge den bästa upplevelsen för kunden. Det är också ofta i bilbranschen nya trender inom detaljhandeln dyker upp först.

Detta märks inte minst hos Svenstigs Bil i Halmstad. I den toppmoderna bilhallen har ett 4 x 6 meter stort ljustak installerats över området där kunden hämtar sin nyinköpta bil. Taket, som är utvecklat av Zumtobel i nära samarbete med Volkswagen Group har en unik funktionalitet som gör att belysningen kan ändras beroende på bilens färg. Den som någon gång provat kläder i en butik vet hur stor skillnad belysningen gör på plaggets färg. Samma sak gäller förstås med färger på bilen och eftersom avhämtningen av den nyinköpta bilen är pricken över i:et för kundens upplevelse, så ska självklart bilen se perfekt ut!

För att bilen ska framstå i absolut bästa ljus när kunden kommer för att hämta den så har Zumtobel programmerat in Audis speciella färgtoner, allt från misanoröd till sepanblå. Personalen kan sedan via en terminal själva ställa in belysningen beroende på bilens färg.

– Vi är väldigt nöjda med Zumtobel, inte minst ljustaket ger oss och kunderna en unik upplevelse, säger Svenstigs Bils vd Jonas Carpvik.

Av: Catharina Olsson-Lindh. Foto: Zumtobel

 

logo
Redaktionen