ANNONS

Michelin utvidgar den testvinnande CrossClimate-serien[1] med Agilis CrossClimate för varubilar och lätta lastbilar. Ett nytt sommardäck med lång livslängd, vintercertifiering, robusthet och bra slitstyrka med förstärkta däcksidor.

Det storsäljande Michelin CrossClimate-däcket kommer nu i en ny version till lätta lastbilar och varubilar. Michelin Agilis CrossClimate infriar de tyngst vägda kraven från verksamhetsledare, hantverkare och transportörer: dragkraft i alla väder, stor driftsäkerhet, lång livslängd och robusthet.

Sommardäck med vintermärkning
Agilis CrossClimate är ett ”Nordiskt sommardäck” som ger säkerhet på torra, våta och snöiga vägar från tidig vår till sen höst i och med att däcket är märkt med snöflinga-alptopp symbolen 3PMSF. Detta har gjorts möjligt med hjälp av ny teknologi som gör gummit och slitbanan smidigare även när det är kallt ute. Slitbanan består av tre gummiblandningar med syntetiska elastomer, som säkrar att det är den mest optimala gummiblandningen som alltid dominerar i kontakten med vägen – ”vinterblandningen” vid låga temperaturer, ”våtgreppsblandningen” när det är sämre väggrepp och ”torrgreppsblandningen” när det är varmt och torrt.

Agilis CrossClimate har ett sommardäcks bromsegenskaper på våt och torr väg och har samma långa livslängd och bränsleeffektivitet som ett sommardäck. Utöver detta kommer däckets accelerations- och bromsförmåga i kyla och på snö. Agilis CrossClimate är A-märkt för sina bromsegenskaper på våt och torr väg och i linje med Michelins ”Long Lasting Performance” strategi så bevarar däcket sina starka egenskaper från första till sista milen.

Lång livslängd och militär robusthet
Precis som CrossClimate+ har Agilis CrossClimate ett V-format däckmönster med självblockerande 3D lameller som ger skarpa kanter och ett fast grepp på snö och på lösa underlag. Tester jämfört med andra premiumdäck visar att kombinationen av ny gummiblandning och V-mönstret i slitbanan ger Agilis CrossClimate upp till 35 procent längre livslängd.

Samtidigt gör nya 1,5 mm djupa trapezformade block i däckets skuldra och i den övre däcksidan, att däcket är mer robust mot kantstötningar. Tekniken kommer ursprungligen från Michelins militära lastbilsdäck X Force ZL och tillför extra skydd utan att för den sakens skull minska däckstommens smidighet. Agilis CrossClimate har också en ny typ av slitageindikator i däckmönstret, som visar mönsterdjupet i %-tal. Som nytt är däckets mönsterdjup 9,2 mm. När slitageindikatorn visar ”0 procent”, har däcket nått den lagliga gränsen om 1,6 mm mönsterdjup för sommardäck.

Michelins nya varubilsdäck är testat under tuffa förhållanden vid polcirkeln i Ivalo, Finland, och på 2.715 meters höjd på en av Europas högst belägna vägar i Barcelonnette i Alperne. Däcket finns tillgängligt i handeln från och med maj 2018. Till att börja med finns däcket tillgängligt i 11 dimensioner men inom ett år förväntar sig Michelin kunna matcha 95 procent av varubilsmarknaden i Europa.

Michelin