Artiklar

Lyckan är bilar med plats för last

Två åkerier. Flera musikprojekt. Ännu fler lastbilar. Många ”ben” att stå på. Anders Jonsson är åkaren som egentligen är en veteranfordonssamlare som gärna sjunger i band och kör grus tillsammans med dottern Sofie. Nästa år firar Anders Jonsson Åkeri AB 30 år.

Hur många lastbilar äger han egentligen? Det vet faktiskt inte Anders.

”Ett 70-tal fordon”. Några av dem står översnöade på en äng i väntan på kommande renovering. Andra står inomhus för att rycka in i firman vid behov, eller visas upp på olika träffar.

– Lastbilar och gamla Mercedesbilar, det är mitt stora intresse.

1989 startade Anders Jonsson eget i Treskog, några mil från Arvika i Värmland. Men resan började långt innan dess.

– Han gjorde sin första arbetsdag som 15-åring och den arbetsdagen tog aldrig slut, konstaterar dottern Sofie Jonsson, 22, en av åkeriets chaufförer.

Anders Jonssons farfar jobbade i skogen och pappa John körde skogsmaskin. Anders ville köra timmerbil och drömde om att starta eget. Det gjorde han samtidigt som 1980-talets högkonjunktur gick mot sitt slut.

– Jag var en av Sveriges yngsta åkare på den tiden och är fortfarande en av de yngre i en åldrande bransch.

1992 köpte han sin första nya lastbil från Volvo, under speciella förhållanden.

– Jag bjöds ner till Göteborg för att se den monteras. Det var den sista lastbilen som Volvo byggde under perioden, innan orderstocken var tom. Efterfrågan var för dålig. Det var kris. Hela åkeribranschen var i gungning. Det är det nog få som minns idag.

Så allvarlig var situationen att många av Anders Jonssons konkurrenter gick i konkurs. Anders valde en offensiv strategi.

– Jag köpte upp dem. Det var lite turbulent till en början men det lugnade sig.

Satsningen fungerade. En begagnad lastbil blev strax fem. En samarbetspartner som Anders Jonsson behållit genom alla år är nuvarande Moelven Edanesågen, dit Anders levererar virke.

– Det har varit ett mycket lyckat samarbete som jag sätter stort värde på. De är trevliga och rejäla att ha att göra med. Jag vill också understryka att vi aldrig hade klarat oss så bra som vi har gjort utan vår kompetenta personal. Vissa av våra nuvarande chaufförer har varit med sedan 1990-talet. Vi försöker vara långsiktiga när det gäller både kunder och anställda.

Verksamheten har stadigt växt under tre decennier. För ett antal år sedan knoppades timmerbilsdelen av och bildade JMT Åkeri AB med inriktning rundvirkestransporter. Åkeriet sköts i praktiken helt av delägaren Jonas Myrman.

Anders Jonsson Åkeri har behållit anläggningsdelen med grusbilar, grävmaskiner och väghyvlar med Värmland som arbetsområde. Totalt jobbar ett 30-tal personer i de båda åkerierna, cirka 20 är chaufförer.

Sofie är inne på sitt tredje år bakom ratten i Jonssons åkeri.

– Jag är uppväxt med det här. Brorsan gick på dagis och jag åkte timmerbil. Man får betalt för en hobby och ett intresse.

Sofie tippar flaket på Scanian, nästan lika gammal som åkeriet. Hon hoppar ut ur hytten och går fram till baklämmen med ett järnspett i handen som hon lossar säkringen med. Med en enkel rörelse stänger hon samma lucka med en kraftig smäll.

Labradoren King vill ha en puss.

– Han älskar att sitta bredvid mig i hytten. Han har blivit vår åkerihund.

Den milt åldrade Scanian, med sitt analoga färdskrivarkort, är på sätt och vis en sammanfattning av åkeriets filosofi. Visst har Anders nya bilar, men det är de gamla han brinner för. Volvo och Scania.

– En gammal bil som är betald och fungerar bra är en bra affär. Jag är ingen motståndare till datorer, men man klarar sig långt på en telefon och ett sunt förnuft.

Far och dotter Jonsson verkar ha missuppfattat det här med jobb. Är det meningen att de ska se så nöjda ut på sitt ”kneg”?

– För mig är det faktiskt ett drömjobb, jag kan inte tänka mig något bättre. Ingen dag är sig lik, det är som en förälskelse, säger Sofie, som gick den treåriga transportutbildningen på Södra Vikens gymnasieskola utanför Sunne.

– Nästan alla jag träffar i jobbet tycker det är kul med en tjej bakom ratten. Vi blir fler och fler hela tiden. Tyvärr är det många tjejer som inte kommer tillbaka när de har fått barn. De hamnar ofta inom vård och omsorg i stället.

Sofie har en tydlig syn på framtiden.

– Jag ska ta över firman när pappa slutar.

För närvarande går Sofies bror Jonathan samma utbildning som hon tidigare gick på Södra viken.

– Han tar studenten i vår och efter det är det sagt att de ska bli arbetskamrater, säger pappa Anders.

Men allt är inte bara frid och fröjd, påpekar han. Skärpta villkor och ökade krav för åkerierna innebär att lönsamheten minskar, säger Anders Jonsson.

– Alla vet hur det ligger till: konkurrensen tvingar åkarna att lägga sig på en ersättningsnivå som gör det helt omöjligt för dem att få en vettig lönsamhet. Speditioner och paraplyorganisationer är nöjda så länge de får sina procent. Vi har en tjock mapp med regler och krav som vi ska rätta oss efter, men kommer någon åkare och bjuder under med 50 öre så är kraven som bortblåsta. Det är allvarligt och öppnar upp för oseriösa entreprenörer. Jag tror inte det är många inom timmerbilsbranschen som mår bra idag.

Ett tecken på läget i branschen är att antalet åkare är färre idag än tidigare, säger Anders.

– Man skulle kunna dra slutsatsen att många väljer att undvika en bransch som ser ut på det här viset.

Det är bara tack vare satsningen på olika områden, ”fler ben”, som gjort att lönsamheten hållits uppe i Treskog, säger Anders Jonsson. Omsättningen ligger i dag för hans båda åkerier på cirka 40 miljoner kronor per år. 2008 byggde Anders Jonsson Åkeri en helt ny verkstad där maskinparken servas och underhålls. I en del tillverkas hydraulslang för att täcka det egna behovet. Åkeriet har egen däckverkstad. Lika mycket som körningarna ger inbringar försäljningen av reservdelar och begagnad utrustning. Ombyggnationer av fordon görs enligt kundernas önskemål, bland annat lastväxlare och timmerbilar.

Men faktum kvarstår, menar Anders Jonsson, en seriös åkare väljer inte arbetet för att tjäna snabba pengar.

– Man gör det här för att man har ett genuint intresse för sitt jobb och vill göra det ordentligt.

Anders åkeriliv har ett eget soundtrack, presterat av bandet han sjunger i. Stilen beskriver han som en blandning av dansband, country och gospel.

– Vi är sex personer som har hållit på i elva år nu under namnet Anders ”Brobyn” Jonsson. Det är en hobby och ska så förbli.

Under fem år var Anders Jonsson sångare i Ji Coo’s, ursprunget till legendariska Vikingarna.

– Det var väl därför som jag ibland kallades för Den sjungande lastbilschauffören, säger Anders med ett av sina skratt