Artiklar

Nytt släckmedel för brand i litiumbatterier

Bränder orsakade av litiumbatterier är i dag ett välkänt och ökande problem. Men nu finns brandsläckare som klarar av att släcka bränder i litiumbatterier ute på marknaden. En intressant lösning på arbetsplatser där dessa batterier hanteras eftersom traditionella släckningsmetoder som brandskum, pulver, koldioxid eller vatten inte fungerar för den här typen av brandhärdar. Inte minst gäller det bilverkstäder och bilhandlare som hanterar hybridbilar och andra elfordon.

Bjäre Brandteknik huserar i Båstad och informerar, utbildar och säljer brandsäkerhetsutrustning i första hand i södra Sverige. Sedan drygt fem år har företaget haft kontakt med företaget GPBM kring brandsläckare och annan utrustning. Det var också via den kontakten Patrik Svensson på Bjäre Brandteknik först fick höra talas om litiumbrandsläckare.

Nu finns dessa släckare ute på marknaden och Patrik och hans medarbetare möter ett stort intresse kring släckarna och släckmedlet.

– Många blir förvånade när vi visar filmer på incidenter, säger Patrik,

Redan har företaget sålt ett drygt tiotal släckare. Bland annat till Räddningstjänsten i Båstad som har en litiumsläckare i sin bil på huvudstationen och till en återvinningscentral i Halmstad, som hanterar en hel del litiumbatterier. Dessutom till en av de större bilhandlarna, Bildeve, i Helsingborg.

– Vi hanterar hybridbilar och andra elfordon och det har ju varit en del incidenter med bilar som börjat brinna på andra orter, berättar Dennis Mårtensson, servicechef på Bildeve i Helsingborg.

– När det nu finns ett sätt att släcka och minimera skadorna, såg jag inga frågetecken utan beställde direkt, säger Dennis Mårtensson.

Tidigare fanns ingen rekommendation om hur man skulle göra om det började brinna utan man fick vänta tills elden brunnit ut, eftersom den inte går att släcka.

I dag finns sex litiumbrandsläckare, en i verkstaden och en i respektive bilhall. På sikt räknar han med att man kommer att köpa in fler litiumbrandsläckare i takt med att man hanterar fler elbilar och batterier.

– Vi arbetar med varumärken som satsar på elektrifierade fordon, exempelvis Volvo har redan flera hybridbilar och lanserar sin nya elbil 2019, Renault har rena elbilar på marknaden redan idag.

Patrik på Bjäre Brandteknik ser fler verksamheter där de nya släckarna har stor potential. Förutom bilbranschen pekar han även på återvinningscentraler som hanterar stora mängder litiumbatterier. Men han upplever fortfarande en viss tröghet i beslutsgången.

– Många går och väntar på att Räddningstjänsten ska var först med att investera i den här typen av utrustning. Men där tycks man gå och fundera på vem som ska fatta beslut.

Av: Catharina Olsson-Lindh.