Breddat kranprogram för lastbilar

Breddat kranprogram för lastbilar

För två år sedan lanserade Cranab i Vindeln sitt kranprogram för lastbilar och krantillverkaren breddar nu programmet med en ny gripserie helt anpassad för lastbilskranar samt TZ18, programmets största kranmodell hittills. För den svenska marknaden visas produkterna för första gången på mässan Elmia Lastbil i Jönköping 22-25 Augusti.

Cranab var en omtyckt leverantör av lastbilskranar redan för flera decennier sedan men i slutet av 1990-talet avslutades produktionen av företagets dåvarande generation lastbilskranar och man valde istället att fokusera på kranar till skotare och skördare. Lanseringen av den nya generationens lastbilskranar 2016 var därför välkommen.

– Det har genom åren funnits en plats på marknaden att fylla och den har vi tagit, säger Micael Olsson, försäljningsansvarig för On-road export.

Cranab’s erfarenhet av krantillverkning är lång och företaget har på bästa sätt kunnat använda den kunskap och kompetens som fanns i huset sedan tidigare. Den tidigare kompetensen av lastbilskranar och den stora erfarenheten av skogsmaskinskranar gör att Cranab kunnat optimera kranprogrammet redan från start.

– Kundreaktionerna har varit mycket positiva och där det har funnits behov har vi vidareutvecklat och förbättrat produkterna, berättar Micael Olsson.

En bjässe till kran lanseras

Utvecklingen av programmet fortsätter och blir under 2018 allt mer komplett. Bland annat presenteras den största Z-kranmodellen TZ18, en urstark 18-tonmeterskran. Den är designad att användas både vid timmerhantering och recycling, framtagen för att användas vid de allra tuffaste arbetena. TZ18 klarar större timmer och tyngre material och tar vid där 12-tonmeterskranen blir för liten. Kranen är en dubbelteleskoperande modell med en räckvidd på 10,2 meter.

Ny gripserie för lastbilskranar

En annan nyhet som premiärvisas under 2018 är Cranab’s nya gripserie, helt anpassad för lastbilskranar. Gripserien består av tre gripstorlekar med modellbeteckningarna CT35, CT40 och CT50. Modellerna beräknas täcka 90 procent av marknadens behov av gripare för lastbilskranar. Griparna passar både Cranab’s lastbilskranar men även andra märken.

I konstruktionsarbetet har köregenskaper och griparnas vikt varit en huvudfråga. Företaget har arbetat med materialtjockleken och gjort gripen smalare.

– För lastbilar är jakten på kilo i fokus och det har vi tagit fasta på utan att ge avkall på prestanda och köregenskaper, berättar Micael. Griparna tränger enkelt ned i virkestravarna och har mycket goda inrullningsegenskaper.

Säljstart

TZ18 är den tredje kranmodellen i ett komplett program av lastbilskranar för skog och recycling som Cranab presenterar de närmaste åren. Den första seriekranen, TZ12, levererades hösten 2016.

TZ18 och det nya gripprogrammet visades för första gången internationellt på mässan Interforst i München och i Sverige premiärvisas de på Elmia Lastbil i Jönköping. Säljstart blir under våren 2019.

Cranab har över 50 års erfarenhet av att utveckla och tillverka kranar, gripare och röjningsmaskiner för världsmarknaden. I företaget ingår även varumärket Slagkraft. Produktionsenheter och huvudkontor finns i Vindeln, utanför Umeå i Västerbotten.

Cranab är en del av Cranab Group som består av Cranab, Slagkraft, Vimek och Bracke Forest – fyra ledande varumärken som samverkar för att vara världsledande inom hållbart skogsbruk, från plantering till slutlig hantering. Cranab tillverkar kranar och gripare; Slagkraft gräs- och buskröjningsmaskiner; Vimek små skogsmaskiner; Bracke Forest tillverkar aggregat för markberedning, plantering sådd och avverkning. Cranab Group omsätter omkring 330 miljoner kr och har ca 200 anställda.

Cranab AB

Aktuellt

Övertygande däcktester

Övertygande däcktester

Premiumtillverkaren Hankook tar steget in i den kalla årstiden med tre utmärkta modeller som fått testbetyg över genomsnittet.

Nynas 90 år

Nynas 90 år

När Nynas första raffinaderi togs i bruk i Nynäshamn 1928, var fokus på att förse den svenska marknaden med...

Nya Mitsubishi L200

Nya Mitsubishi L200

Den 17 november är det världspremiär av den nya pickupen Mitsubishi L200 i Bangkok.  I Sverige lanseras bilen hösten...

Fossilfritt transportlaboratorium

Fossilfritt transportlaboratorium

Scanias transportaboratorium används för delar av Scanias interna transportbehov. Från 2018 drivs vagnparken enbart av fossilfria* bränslen eller hybridteknik,...

Spelapp lär ut bioekonomi

Spelapp lär ut bioekonomi

Spelappen Grow Forest har laddats ned 100 000 gånger internationellt. Nu växer spelet ytterligare med nya funktioner för att fortsätta...

Sveriges sista PGR-bil

Sveriges sista PGR-bil

Den sista PGR-bilen med destination Sverige. Efter en omfattande påbyggnation levereras den nu i form av en avancerad brandbil...

Från rosa till blått för Derome

Från rosa till blått för Derome

Under oktober månad färgades alla Deromes virkespaket rosa, till förmån för bröstcancerforskningen. Nu är november här och för att...

Fler artiklar